Par priekšlikumu samazināt OCTA līguma minimālo termiņu paredz garas diskusijas 15. Dec (2020)

Saeimas Budžeta komisijā atbalstītais priekšlikums no nākamā gada jūlija ļaut obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polisi iegādāties uz 30 dienām ir izraisījis asas diskusijas, par gaidāmo likumdošanas grozījumu raksta LSM.

Diskusijas par šo jautājumu, kas sasaucas ar oktobra vidū publicēto ManaBalss autora iniciatīvu"OCTA mototransportam, sākot ar 1 mēnesi", drīzumā gaidāmas arī Saeimas plenārsēdē.

Apdrošināšanas jomas pārstāvji uzsver, ka šāda kārtība radīs problēmas OCTA tirgū, raksta LSM.

Jau ilgāku laiku likumā ir nostiprināts piedāvājums obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas polises iegādei uz trīs, sešiem, deviņiem un 12 mēnešiem. Piedāvātās un Saeimas komisijā ar septiņām balsīm par un piecām pret atbalstītās izmaiņas paredz no 1. jūlija nodrošināt OCTA standartlīguma iegādi uz vienu mēnesi it visiem transporta veidiem, tai skaitā visiem pasažieru auto un arī vēsturiskajiem spēkratiem.

Priekšlikuma autors deputāts Kaspars Ģirģens (KPV LV) skaidro, ka ikvienam var būt apstākļi, ka transporta līdzekli kādu laiku neizmanto, taču pagaidām OCTA līguma izbeigšana un neizmantotās summas atgūšana, viņaprāt, ir pārāk sarežģīta. Tas gan ir izdarāms ar iesniegumu apdrošināšanas kompānijas mājaslapā.

Deputāts uzskata, ka atsevišķās situācijās OCTA līgums uz vienu mēnesi varētu izrādīties arī finansiāli parocīgs. Tomēr priekšlikuma autors ieceri par īsāku OCTA standartlīguma polises laiku primāri rosina motociklistu interesēs. Tieši ar šādu mērķi ir arī publicētā iniciatīva ManaBalss platformā.

"Moto sezona parasti sākas aprīļa vidū un tad motociklistiem ir iespēja izvēlēties, vai apdrošināt transportlīdzekli uz sešiem vai deviņiem mēnešiem. Ir iespēja šiem motocikla vadītājiem izlemt nolikt transporta līdzekli malā, vai paņemt polisi vēl uz trīs mēnešiem un kādu laiku polisi neizmantot, vai arī kādu laiku riskēt un braukt bez OCTA," LSM citē deputātu K. Ģirģenu.

ManaBalss publicētais likumdošanas priekšlikums motociklistu vārdā pagaidām ļoti plašu atsaucību nav guvis. Tas arī ir saprotams, jo tieša interese par to ir tieši motobraucējiem – ierobežotai, kaut aktīvai, sabiedrības daļai.

Skeptiski par grozījumu ir arī apdrošinātāji. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vadītājs Jānis Abāšins LSM argumentē, ka līgumi uz vienu mēnesi ir pretrunā paredzamām izmaiņām auto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas jomā sakarā ar Eiropas Savienības tiesas lēmumiem un izmaiņām attiecīgajā ES direktīvā.

"Jaunais princips ir, ka arī ilgi stāvošs transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības avots. Ja tas aizdegas, nokrīt no kalna vai noripo un ietriecas sienā, zaudējumus sedz no OCTA. Tas ir princips, kas ieviests Ziemeļvalstīs un arī Igaunijā – tikko transporta līdzeklis ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģistrā, tam vienmēr jābūt apdrošinātam. Ja tu gribi, lai OCTA nav jāpērk, izņem no reģistra, noņem numuru, tad tā mašīna var stāvēt," norāda J. Abāšins.

J. Abāšins arī atkārto argumentu, ka īsāka polises termiņa dēļ vairāk autovadītāju ir risks piemirst par OCTA atjaunošanu. Kad neapdrošināts auto iekļūst negadījumā, cietušajam zaudējumus kompensē no apdrošinātāju garantijas fonda, taču šos līdzekļus regresa kārtībā piedzīs no neapdrošinātā transporta līdzekļa īpašnieka. Gada laikā no OCTA garantijas fonda par nereģistrētu transporta līdzekļu nodarītiem zaudējumiem izmaksāti ap 2,5 miljoniem eiro, atklāj "If Apdrošināšana" OCTA produkta vadītājs Agris Āva. Viņš arī atgādina par principu – jo ilgāks OCTA polises termiņš, jo tā izdevīgāka. Saistīto izdevumu dēļ polise uz vienu mēnesi var nebūt finansiāli vilinoša.

"Cenu apdrošināšanas prēmijas apjomam nosaka līguma slēgšanas brīdī, lai nodrošinātu visu saistību izpildi, kā arī segtu izdevumus, kas nepieciešami apdrošināšanas veikšanai. Slēdzot īstermiņa līgumus, pieaugs administratīvie izdevumi par polišu izplatīšanu un atjaunošanu, starpniecības izmaksas, maksājumi brokeriem, kas pārstāv klienta izmaksas, bet to apmaksā apdrošinātāji – tas viss beigās ietekmēs cenu un cerības par lētiem īstermiņa līgumiem var izrādīties, ka nepiepildās," stāsta Āva.

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz arī iespēju no 1. jūlija OCTA polisi par 40 procentiem lētāk iegādāties viens no bērna vecākiem, aizbildnis vai viena persona no audžuģimenes, ja aprūpē bērnu ar invaliditāti.

Par piedāvātajām likuma izmaiņām deputātiem vēl jābalso Saeimas sēdē. Paredzams, ka priekšlikums par OCTA minimālā termiņa samazināšanu varētu raisīt plašas diskusijas, turklāt pieredze liecina, ka balsojuma iznākums Saeimas komisijās un plenārsēdē var atšķirties.

Avots: LSM


Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!