Prasība ir izpildīta neatkarīgi no iniciatīvas

Pārstāvis: Rihards VijumsPublicēta: 13. Oct (2020)

OCTA MOTOTRANSPORTAM, SĀKOT AR 1 MĒNESI
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
592
Jau parakstījuši 592
9'408

Šobrīd likumā ir nostiprināts "ciets" četru pakāpju piedāvājums obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) iegādei – trīs, sešu, deviņu un 12 mēnešu slieksnis. Tas ir mūsdienām neadekvāts un patērētājam nedraudzīgs piedāvājums, par ko bieži samaksātā apdrošināšana transportlīdzeklim netiek izmantota pilnībā tam paredzētajam mērķim. Esošā kārtība zaudētājs ir patērētājs – tam nav brīva izvēle apdrošināt transportlīdzekli uz tieši nepieciešamo laiku. Ir jāļauj patērētājam pašam izlemt, uz cik mēnešiem apdrošināt savu transportu ar obligāto civiltiesisko apdrošināšanu (OCTA) ar iespēju to pagarināt sākot ar 1 mēnesi. Sevišķi aktuāli tas ir motobraucējiem, jo sezona sākas tad, kad āra temperatūra pakāpjas vismaz līdz +5 grādiem pēc Celsija un attiecīgi arī beidzas, jo asfalts vairs nav pietiekami silts, lai motocikla riepām ar to būtu droša saķere. Prasītās izmaiņas ieviesīs pozitīvas pārmaiņas ikvienā divriteņu, trīsriteņu un četrriteņu moto transporta īpašnieka ikdienā. Jo: 1. ziemā lielākā daļa moto transports netiek izmantots, tāpēc OCTA uz 12 mēnešiem nav vajadzīga; 2. sezonu katrā pavasarī sākas un rudenī beidzas atkarībā no laikapstākļiem, tāpēc priekšlaikus nevar prognozēt, vai OCTA vajadzēs sešus vai deviņus mēnešus. Attiecīgi ir jāparedz iespēja OCTA moto transportam pagarināt arī par vienu vai diviem mēnešiem. Esošajā likuma redakcijā minimālais termiņš ir trīs mēneši.

Tāpēc rosinām mainīt "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu", konkrēti – 9. panta 1. punktu, paredzot moto transporta apdrošināšanas pircējiem tiesības brīvi izvēlēties apdrošināt spēkratu pēc saviem ieskatiem, sākot ar 1 un beidzot ar 12 iespējamiem apdrošināšanas mēnešiem. Ar apdrošināšanas pagarināšanas iespēju sākot ar 1 mēnesi.

Ieviešot izmaiņas, sabiedrība iegūs taisnīgāku un precīzāku iespēju iegādāties OCTA uz tieši tik mēnešiem, cik nepieciešams, ar iespēju to pagarināt sākot jau ar 1 mēnesi.

Iniciatīvas jaunumi

OCTA polisi varēs pirkt uz 30 dienām, un ģimenēm, kas aprūpē bērnu ar invaliditāti, polise būs lētāka21. Dec (2020)

Saeima galējā lasījumā ir lēmusi, ka obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polisi varēs iegādāties uz 30 dienām, savukārt ģimenes, kurās ir bērni ar invaliditāti, polisi varēs iegādāties lētāk.

Par saīsinātu obligātās civiltiesiskās atbildības iepriekš paredzēja garas diskusijas, tomēr galējais lēmums ir pieņemts drīz. Līdz ar to ir izpildīta arī iniciatīvas "OCTA mototransportam, sākot ar 1 mēnesi" prasība.

Attiecīgā likumprojekta ierosinātājs un virzītājs Saeimā Kaspars Ģirģens (KPV LV) saziņā ar ManaBalss pauda, ka diemžēl nav zinājis par attiecīgo iniciatīvu. Tāpēc ManaBalss vērtē, ka iniciatīvas prasība ir izpildīta neatkarīgi no tās.

Galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā nosaka, ka no nākamā gada 1. jūlija standartlīgumu par OCTA polises iegādi transportlīdzeklim varēs slēgt arī par periodu uz 30 dienām. Uz šādu periodu līgumu varēs slēgt arī par transportlīdzekli, kuram ir piešķirts vēsturiskā spēkrata statuss. Līdz šim līgumu par OCTA polises iegādi slēdza uz trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem.

Izmaiņas veiktas, lai transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi varētu iegādāties par periodu, kad, piemēram, automobilis vai motocikls reāli piedalās ceļu satiksmē, nevis, kad tas netiek izmantots. Tāpat iespēja polisi iegādāties uz mazāku termiņu risinās situācijas, kad īpašniekiem apdrošināšanas iegāde ir apgrūtināta naudas līdzekļu trūkuma dēļ, norādījuši ierosinājuma autori.

Tāpat grozījumi noteic, ka no nākamā gada jūlija OCTA polisi par 40% lētāk varēs iegādāties viens no bērna vecākiem, aizbildnis vai viena persona no audžuģimenes, ja aprūpē bērnu ar invaliditāti. Polisi lētāk varēs iegādāties par vienu vieglo transportlīdzekli, kura pilna masa ir līdz 3,5 tonnām.

Iespēja iegādāties OCTA polisi ar atlaidi ģimenēm, kurās ir bērni ar invaliditāti, sniegs būtisku papildu atbalstu, jo transportlīdzeklis šādās ģimenēs ir ikdienas nepieciešamība, nevis luksusa lieta, pauduši priekšlikuma autori.

Avots: Saeimas Preses dienests; ManaBalss

Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!

AUTORS: MANA BALSS

Par priekšlikumu samazināt OCTA līguma minimālo termiņu paredz garas diskusijas15. Dec (2020)

Saeimas Budžeta komisijā atbalstītais priekšlikums no nākamā gada jūlija ļaut obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polisi iegādāties uz 30 dienām ir izraisījis asas diskusijas, par gaidāmo likumdošanas grozījumu raksta LSM.

Diskusijas par šo jautājumu, kas sasaucas ar oktobra vidū publicēto ManaBalss autora iniciatīvu "OCTA mototransportam, sākot ar 1 mēnesi", drīzumā gaidāmas arī Saeimas plenārsēdē.

Apdrošināšanas jomas pārstāvji uzsver, ka šāda kārtība radīs problēmas OCTA tirgū, raksta LSM.

Jau ilgāku laiku likumā ir nostiprināts piedāvājums obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas polises iegādei uz trīs, sešiem, deviņiem un 12 mēnešiem. Piedāvātās un Saeimas komisijā ar septiņām balsīm par un piecām pret atbalstītās izmaiņas paredz no 1. jūlija nodrošināt OCTA standartlīguma iegādi uz vienu mēnesi it visiem transporta veidiem, tai skaitā visiem pasažieru auto un arī vēsturiskajiem spēkratiem.

Priekšlikuma autors deputāts Kaspars Ģirģens (KPV LV) skaidro, ka ikvienam var būt apstākļi, ka transporta līdzekli kādu laiku neizmanto, taču pagaidām OCTA līguma izbeigšana un neizmantotās summas atgūšana, viņaprāt, ir pārāk sarežģīta. Tas gan ir izdarāms ar iesniegumu apdrošināšanas kompānijas mājaslapā.

Deputāts uzskata, ka atsevišķās situācijās OCTA līgums uz vienu mēnesi varētu izrādīties arī finansiāli parocīgs. Tomēr priekšlikuma autors ieceri par īsāku OCTA standartlīguma polises laiku primāri rosina motociklistu interesēs. Tieši ar šādu mērķi ir arī publicētā iniciatīva ManaBalss platformā.

"Moto sezona parasti sākas aprīļa vidū un tad motociklistiem ir iespēja izvēlēties, vai apdrošināt transportlīdzekli uz sešiem vai deviņiem mēnešiem. Ir iespēja šiem motocikla vadītājiem izlemt nolikt transporta līdzekli malā, vai paņemt polisi vēl uz trīs mēnešiem un kādu laiku polisi neizmantot, vai arī kādu laiku riskēt un braukt bez OCTA," LSM citē deputātu K. Ģirģenu.

ManaBalss publicētais likumdošanas priekšlikums motociklistu vārdā pagaidām ļoti plašu atsaucību nav guvis. Tas arī ir saprotams, jo tieša interese par to ir tieši motobraucējiem – ierobežotai, kaut aktīvai, sabiedrības daļai.

Skeptiski par grozījumu ir arī apdrošinātāji. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vadītājs Jānis Abāšins LSM argumentē, ka līgumi uz vienu mēnesi ir pretrunā paredzamām izmaiņām auto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas jomā sakarā ar Eiropas Savienības tiesas lēmumiem un izmaiņām attiecīgajā ES direktīvā.

"Jaunais princips ir, ka arī ilgi stāvošs transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības avots. Ja tas aizdegas, nokrīt no kalna vai noripo un ietriecas sienā, zaudējumus sedz no OCTA. Tas ir princips, kas ieviests Ziemeļvalstīs un arī Igaunijā – tikko transporta līdzeklis ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģistrā, tam vienmēr jābūt apdrošinātam. Ja tu gribi, lai OCTA nav jāpērk, izņem no reģistra, noņem numuru, tad tā mašīna var stāvēt," norāda J. Abāšins.

J. Abāšins arī atkārto argumentu, ka īsāka polises termiņa dēļ vairāk autovadītāju ir risks piemirst par OCTA atjaunošanu. Kad neapdrošināts auto iekļūst negadījumā, cietušajam zaudējumus kompensē no apdrošinātāju garantijas fonda, taču šos līdzekļus regresa kārtībā piedzīs no neapdrošinātā transporta līdzekļa īpašnieka. Gada laikā no OCTA garantijas fonda par nereģistrētu transporta līdzekļu nodarītiem zaudējumiem izmaksāti ap 2,5 miljoniem eiro, atklāj "If Apdrošināšana" OCTA produkta vadītājs Agris Āva. Viņš arī atgādina par principu – jo ilgāks OCTA polises termiņš, jo tā izdevīgāka. Saistīto izdevumu dēļ polise uz vienu mēnesi var nebūt finansiāli vilinoša.

"Cenu apdrošināšanas prēmijas apjomam nosaka līguma slēgšanas brīdī, lai nodrošinātu visu saistību izpildi, kā arī segtu izdevumus, kas nepieciešami apdrošināšanas veikšanai. Slēdzot īstermiņa līgumus, pieaugs administratīvie izdevumi par polišu izplatīšanu un atjaunošanu, starpniecības izmaksas, maksājumi brokeriem, kas pārstāv klienta izmaksas, bet to apmaksā apdrošinātāji – tas viss beigās ietekmēs cenu un cerības par lētiem īstermiņa līgumiem var izrādīties, ka nepiepildās," stāsta Āva.

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz arī iespēju no 1. jūlija OCTA polisi par 40 procentiem lētāk iegādāties viens no bērna vecākiem, aizbildnis vai viena persona no audžuģimenes, ja aprūpē bērnu ar invaliditāti.

Par piedāvātajām likuma izmaiņām deputātiem vēl jābalso Saeimas sēdē. Paredzams, ka priekšlikums par OCTA minimālā termiņa samazināšanu varētu raisīt plašas diskusijas, turklāt pieredze liecina, ka balsojuma iznākums Saeimas komisijās un plenārsēdē var atšķirties.

Avots: LSM

Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!

AUTORS: MANA BALSS