Pārstāvis: Lux ExpressPublicēta: 16. Feb (2015)

PAR KVALITATĪVIEM STARPPILSĒTU AUTOBUSIEM UN PASAŽIERU TIESĪBĀM IZVĒLĒTIES!
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
1'278
Jau parakstījuši 1'278
8'722

Mēs vēlamies, lai starppilsētu autobusu pasažieru pārvadājumu tirgus tiek atvērts vismaz maršrutos starp lielākajām Latvijas pilsētām, jo uzskatām, ka Latvijas iedzīvotāji ir pelnījuši ceļot kvalitatīvos un ērtos starppilsētu autobusos, kuros serviss un cena ir atbilstoši. Šobrīd pasažieriem, ceļojot starp Latvijas pilsētām ar autobusu, netiek sniegtas izvēles iespējas – ir pieejama tikai viena pakalpojumu kvalitātes un cenu kategorija bez iespējas izvēlēties ko labāku. Pie šīs situācijas vainojams valstī eksistējošais slēgtais un no valsts budžeta pamatīgi dotētais starppilsētu autobusu pasažieru pārvadājumu tirgus - katru gadu desmitiem miljonu eiro tiek izšķērdēti šajā sistēmā, kurā netiek nodrošināta konkurence starp pārvadātājiem un tiek kavēta pakalpojumu attīstība un kvalitātes paaugstināšanās. Ir gadījumi, kad pārvadātāju saņemtās subsīdijas no valsts ir pat lielākas nekā summa, kas būtu nepieciešama, lai nodrošinātu pārvadājumus visos “bezpeļņas” maršrutos, pat tad, ja visi autobusi brauktu tukši. Vienīgais skaidrojums šai situācijai var būt tikai tas, ka pārvadātāju “rentablie” maršruti arī nes zaudējumus, kas savukārt apgāž argumentāciju par to, kāpēc šī sistēma vispār tika radīta un ieviesta vai arī pārvadātāji strādā katastrofāli neefektīvi un nav ieinteresēti situāciju mainīt. Pārvadātāji, kas saņem subsīdijas no valsts budžeta, nav motivēti uzlabot pakalpojumu kvalitāti, un viņiem ir iespēja saglabāt cenas tādā līmenī, kādā viņiem labpatīk.

Ierosinām veidot daļēji atvērtu tirgu starppilsētu autobusu pasažieru pārvadājumos maršrutos starp lielākajām Latvijas pilsētām – nepieciešams apturēt subsīdijas par tiem maršrutiem ar pietiekamu pasažieru skaitu. Tas nodrošinātu iespēju brīvai konkurencei starp pārvadātājiem, ietaupītu nodokļu maksātāju naudu un pasažieriem būtu pieejami daudz komfortablāki pakalpojumi. Ņemot vērā esošos datus par pārvadāto pasažieru skaitu, visos galvenajos maršrutos Latvijā (piemēram, Rīga-Tukums-Talsi-Ventspils, Rīga-Daugavpils, Rīga-Valmiera u.c.) ir pietiekami daudz potenciālo pasažieru, lai pārvadātāji varētu strādāt un iztikt bez valsts subsīdijām. Tirgus segmentācija, kur pasažieru pārvadājumu tirgus starp lielākajām pilsētām darbojas brīvas konkurences apstākļos, ir guvusi ievērojamus panākumus, un ir pierādījusi sevi kā Skandināvijā, tā arī Igaunijā. Tirgus atvēršana ir arī veicinājusi pakalpojumu kvalitātes attīstību.

Ja starppilsētu autobusu pasažieru pārvadājumu tirgus tiktu atvērts, sabiedrībai būtu vairāki būtiski ieguvumi: (1) pasažieriem būtu pieejami ērtāki ceļošanas apstākļi, kas atbilstu viņu vajadzībām un iespējām; (2) ikvienam tiktu nodrošināta piekļuve pakalpojumiem, kas atbilst mūsdienīgiem kvalitātes standartiem, par atbilstošu cenu; (3) starppilsētu autobusu pārvadājumiem kļūstot pievilcīgākiem, kopējais autobusu pasažieru skaits varētu pieaugt, tā samazinot to cilvēku skaitu, kas ikdienā izvēlas ceļot ar automašīnu, tādējādi mazinot satiksmes sastrēgumus un vides piesārņojumu; (4) vairs netiktu izšķērdēta nodokļu maksātāju nauda, tērējot to senilā, neefektīvā un nefunkcionējošā sistēmā.