Pārstāvis: Kaspars VanagsPublicēta: 27. May (2016)

SAMAZINĀSIM SMĒĶĒŠANU, PADAROT CIGAREŠU PACIŅAS NEPIEVILCĪGĀKAS!
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
534
Jau parakstījuši 534
9'466

Ņemot vērā, ka tabakas lietošana Eiropas Savienībā (ES), tostarp Latvijā, ir būtiskākais priekšlaicīgas nāves cēlonis, ar šo iniciatīvu vēršos pie mūsu sabiedrības, lai kopīgiem spēkiem samazinātu tabakas izstrādājumu reklāmas iespējas, nosakot, ka uzrakstiem uz tabakas izstrādājumiem - visu ražotāju cigarešu paciņām - jābūt ar viena veida un izmēra burtiem bez citām atšķirības zīmēm, tostarp arī bez izceltas preču zīmes jeb logo. Apvienotajā Karalistē, kur tabakas ražotāju nosaukums būs vienotā fontā, brīdinājumi par smēķēšanas kaitīgo ietekmi uz veselību noklās 60% no iepakojuma, turklāt, neatkarīgi no ražotājiem, visas cigarešu paciņas būs vienā krāsā: “Pantone 448 C opaque couché”, kas pēc vairākām mārketinga izpētēm atzīta par pasaules neglītāko krāsu. Šādu praksi piekopj arī Francijā un Īrijā. Vairāki pētījumi rāda, ka šāds standartizēts iepakojums maina attieksmi pret smēķēšanu, palielinot cilvēku uzmanību uz norādītajiem brīdinājumiem par smēķēšanas kaitīgumu. Tāpat šādā veidā samazinās maldīgais priekšstats, ka cigarešu paciņas krāsa norāda atšķirīgo kaitīgumu (cilvēki nereti pieņem, ka gaišākas krāsas iepakojums ir veselīgāks par tumšākas krāsas paciņu). Apvienotajā Karalistē paredz, ka jau pēc gada veikalu plauktos nebūs cigarešu iepakojumi ar ražotāju atpazīstamības zīmēm. Uzskatu, ka arī Latvijai jāvirzās šajā pašā virzienā!

Lai iniciatīvu īstenotu, ir nepieciešams veikt grozījumus likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” http://likumi.lv/doc.php?id=41774 . Likuma 6.pants regulē tabakas izstrādājumu iepakojuma noformējumu. Lai ieviestu iniciatīvu likuma 6.pantu nepieciešams papildināt ar sadaļu “Visi uzraksti, tai skaitā preču zīme, uz tabakas izstrādājuma iepakojuma tiek drukāti, izmantojot noteikta lieluma, stila un grafiskā attēlojuma rakstzīmju komplektu, tas ir, izmantojot 12 punktu burtu izmēru Arial stilā. Šis ierobežojums neattiecas uz likumā noteiktajiem vispārīgā un speciālā brīdinājuma tekstiem”.

Ja visas cigarešu paciņas kļūs vienādas, cigarešu ražotājiem zudīs nepieciešamība tērēt naudu to reklamēšanai. Naivi domāt, ka cigarešu ražotāji sevi vairs nereklamēs. Taču šis ierobežojums mainīs reklāmas saturu. Ražotāji vairs nereklamēs tabakas izstrādājumus, jo tie būs kļuvuši vienādi. Tabakas izstrādājumu ražotāji centīsies popularizēt savu zīmolu caur citām mārketinga komunikācijas metodēm, kas nav saistītas ar paša produkta reklāmu. Tādējādi tiks samazināta iespēja, ka pircējs cigarešu paciņu nopērk reklāmas uz iepakojuma vadīts. Sabiedrības nesmēķētāju daļa būs mazāk pakļauta reklāmas ietekmei – veikt pirkumu.