Pārstāvis: Agris ReinsPublicēta: 13. Jan

PAR TAISNĪGU PĀREJU UZ JAUNO DPF KONTROLES REGULĒJUMU
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
1'286
Jau parakstījuši 1'286
8'714

Ministru kabinets apstiprinājis grozījumus Ministru Kabineta noteikumos Nr.295 „Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”, kas paredz no 2025. gada 1. janvāra ar jaunu tehnoloģiju iekārtām mērīt dīzeļmotoru izdalīto cieto daļiņu daudzumu. Jaunajām tehniskajām prasībām ir noteikts pārejas periods no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim. Ja atgāzu mērījums pārejas periodā pārsniegs noteikto cieto daļiņu koncentrācijas līmeni, tas tiks vērtēts ar 1. vērtējumu un līdz nākamajai tehniskajai apskatei defekts būs jānovērš. Savukārt sākot ar 2026. gada 1. janvāri tas tiks vērtēts ar 2. vērtējumu, kas nozīmē, ka transportlīdzekļa īpašniekam dīzeļmotora cieto daļiņu filtru (DPF) defekts ir jānovērš viena mēneša laikā un jāuzrāda atkārtotai tehniskajai apskatei. DPF nomaiņa ir dārga, tādēļ esošais regulējums fiziskajām personām radīs nesamērīgi lielas transportlīdzekļa remonta izmaksas.

CSDD norāda, ka Latvija būs starp vadošajām valstīm Eiropas savienībā (līdzīgi kā Nīderlande, Beļģija un Vācija) cīņā ar dīzeļmotora cieto daļiņu filtru (DPF) manipulācijām. Tomēr tiek noklusēts, ka, piemēram, Nīderlandē, lai fiziskās personas varētu izvairīties nesamērīgi dārgajām DPF sistēmas remonta izmaksām, pārejas noteikumi paredz to, ka attiecībā uz transportlīdzekļiem, kuru pirmās reģistrācijas datums ir līdz 2017. gada 1. janvārim, ir atļauts noņemt bojāto DPF un noņemšanas faktu deklarēt Nīderlandes Transportlīdzekļu Pārvaldē (Informācija no Nīderlandes Transportlīdzekļu Pārvaldes mājas lapas: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/gegevens-roetfilter-verwijderen). Rezultātā transportlīdzekļa īpašniekam ir jāmaksā par aptuveni 15% lielāks transportlīdzekļa lietošanas nodoklis (Informācija no Nīderlandes Nodokļu un Muitas Pārvaldes mājas lapas: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/fijnstoftoeslag-motorrijtuigenbelasting). Ja jau pārņemam tā saucamo labo praksi no bagātajām Eiropas valstīm, tad pieņemam Latvijā arī līdzīgus pārejas noteikumus. Tādēļ ierosinu uzdot atbildīgajām iestādēm izstrādāt un līdz 2025. gada 31. decembrim Latvijā ieviest līdzīgus pārejas noteikumus kā Nīderlandē, dodot iespēju transportlīdzekļu īpašniekiem deklarēt DPF defektu un par to maksāt paaugstinātu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli.

Finansiālā pieejamība: DPF nomaiņa var izmaksāt pat vairākus tūkstošus eiro, ko liela daļa no transportlīdzekļu īpašniekiem nevar atļauties. Alternatīvs risinājums ar paaugstinātu nodokli nodrošinās pakāpenisku pielāgošanos. Sociālā taisnīguma princips: Vecāki transportlīdzekļi bieži vien pieder cilvēkiem ar zemākiem ienākumiem. Šāda pieeja novērstu sociālo spriedzi un nevienlīdzību. Labā prakse: Nīderlandes piemērs rāda, ka šāda sistēma darbojas, jo tā apvieno vides aizsardzības mērķus ar praktisku pieeju, kas pielāgota sabiedrības vajadzībām.