
PAR TĀLMĀCĪBAS IESPĒJAS SAGLABĀŠANU PAMATIZGLĪTĪBĀ
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā
Aicinām saglabāt tālmācības iespējas pamatizglītībā (1. – 9. klasē), jo tās aizliegums būtiski ierobežotu bērnu tiesības uz Latvijā noteikto obligāto izglītību un neņemtu vērā daudzu tūkstošu ģimeņu vajadzības. 26. februārī Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija nolēma virzīt likumprojektu “Grozījumi Izglītības likumā” 2.lasījumam, ka pamatizglītība turpmāk jāapgūst tikai klātienē, kas atstās negatīvu ietekmi uz: bērniem ar hroniskām vai ilgstoši ārstējamām slimībām – imūnās sistēmas vājuma dēļ, ārsti iesaka viņiem izvairīties no lielām cilvēku grupām. Tālmācība nodrošina viņu veselībai drošu un pilnvērtīgu izglītību; bērniem, kuri cieš no bulinga – klātienes skolas vide ne vienmēr spēj novērst emocionālo un fizisko vardarbību, savukārt tālmācība pilnībā pasargā bērnu no šādas pieredzes; bērniem, kuriem ir grūtības koncentrēties klātienes skolā – troksnis klasē, disciplīnas problēmas un laika patēriņš to risināšanai, kavē mācību vielas apguvi.Tālmācība ļauj bērniem mācīties savā tempā un koncentrēties uz zināšanām; bērniem, uz kuriem tiek izdarīts spiediens, lai viņi neturpinātu mācības klātienes skolā – lai "nebojātu" skolas vidējo vērtējumu, viņiem tiek ieteikts meklēt alternatīvas. Tālmācība viņiem dod iespēju pabeigt skolu; bērniem, kas kopā ar ģimeni ģeopolitisku vai drošības apsvērumu dēļ devušies ārpus Latvijas, tālmācība ir vienīgais izglītības ieguves veids latviešu valodā; bērniem, kuru vecākiem darbs saistīts ar komandējumiem un ilgstošu darbu ārpus Latvijas – vienīgais veids, kā viņi var iegūt Latvijā atzītu izglītību un palikt kopā ar ģimeni, ir tālmācība; ģimenēm, kas dzīvo ārpus Latvijas – tālmācība palīdz saglabāt saikni ar latviešu valodu un kultūru, nodrošinot izglītības turpināšanu Latvijā. Attālinātā izglītība veiksmīgi darbojas daudzās valstīs, kur tai ir valsts atbalsts un kvalitatīvas tiešsaistes platformas. Īpaši labi attīstīta tā ir Austrālijā, Kanādā un ASV, kur tā kļuvusi par neatņemamu skolu sistēmas daļu. Šī izglītības forma nodrošina elastību un individuālu pieeju, kas ir būtiska bērniem ar īpašām vajadzībām, dzīvojot attālos reģionos vai ārzemēs. Lai gan izaicinājumi ir saistīti ar socializāciju un motivāciju, tie tiek veiksmīgi risināti, ja ir pieejams atbilstošs atbalsts un kvalitatīvi mācību materiāli. Aizliedzot tālmācību pamatizglītībā, tiek ignorētas šo bērnu vajadzības un tiesības uz kvalitatīvu izglītību atbilstoši viņu iespējām un apstākļiem.
Lai nodrošinātu pieejamu un kvalitatīvu izglītību visiem bērniem, aicinām: saglabāt un nodrošināt tālmācības iespējas pamatizglītībā tiem, kuriem tā ir nepieciešama; atbildīgajām institūcijām izstrādāt un ieviest kvalitātes standartus tālmācības skolām, lai garantētu augstu izglītības līmeni; investēt esošajā digitālajā izglītības sistēmā, nevis sākt visu no jauna – aizliedzot tālmācību, būs jāizveido jauni materiāli un jāpārkārto esošā sistēma, kas radīs papildu izmaksas valsts un pašvaldību budžetiem. nodrošināt skolēniem atbalsta personālu, lai paaugstinātu mācību rezultātus, jo tikai dažās tālmācības skolās tagad strādā psihologi, sociālie pedagogi un karjeras konsultanti; veicināt skolēnu socializāciju – tālmācības skolas rīko gan tiešsaistes, gan klātienes tikšanās, ekskursijas, pasākumus un konsultācijas;
Iespēja mācīties visiem bērniem – neatkarīgi no veselības stāvokļa, dzīvesvietas vai ģimenes apstākļiem. Droša vide bērniem – bulings un emocionālā vardarbība klātienes skolā ir realitāte, par kuru trūkst statistikas. Tālmācība šo problēmu atrisina. Mūsdienīga pieeja izglītībai – pasaule attīstās un digitālā izglītība kļūst arvien nozīmīgāka. Latvijai jāiet līdzi laikam. Tālmācība nav tikai "mācības no mājām" – tā ir moderns, efektīvs izglītības veids, kas veicina pašvadītu mācīšanos, laika plānošanu un atbildību par saviem rezultātiem. Mazākas izmaksas valstij – esošās tālmācības skolas jau ir izveidotas, tajās strādā sagatavoti pedagogi un atbalsta personāls. Tās nav jāslēdz un jārada jauna sistēma klātienes skolās.