No sāls uz ielām neattieksies, bet mazinās tā izmantošanu 27. Feb (2020)

Vidēji 20 kilogramu uz vienu iedzīvotāju – tik daudz sāls 56 Latvijas lielākajās pašvaldībās tiek izmantots ziemas sezonā, lai novērstu apledojumu uz ceļiem un ietvēm. Vides konsultatīvās padomes ieskatā tas ir pārāk daudz, un sāls lietošana brauktuvju un ietvju uzturēšanā sevišķi pilsētās ir jāierobežo.

Saeimas Vides un klimata apakškomisija, kurā trešdien, 26. februārī, turpināja izskatīt kolektīvo iesniegumu "Par pilsētas ielām bez sāls", uzdeva Satiksmes ministrijai līdz gada beigām izstrādāt vienotas vadlīnijas, kā pašvaldībās dažādot pretslīdes materiālu pielietojumu, lai mazinātu sāls izmantošanu.

Komisija vienojās arī rakstiski lūgt Rīgas domei skaidrot, kā pašvaldībā tiek kontrolēta sāls izmantošana ietvju kaisīšanai.

Pašvaldību grūtības ziemās kontrolēt un reglamentēt tieši ietvju uzturēšanu ziemās, kas ir privāto īpašnieku ziņā, sēdes laikā uzsvēra vairāki pieaicinātie eksperti. Aizvien nepietiekami ir arī empīriski pētījumi par pretslīdes materiālu un tehnoloģiju izmantošanu. Pēdējās pāris siltās ziemas to arī nav veicinājušas, tāpēc nav skaidru secinājumu, piemēram, par Rīgā eksperimentālā kārtā pārtraukto sāls izmantošanu atsevišķās mazāk noslogotās ielās.

Lietot tīru sāli ietvju kaisīšanai patlaban ir aizliegušas trīs pašvaldības – Tukums, Ādaži un Baldone, tomēr ir atļauti sāls maisījumi.

Klātesošie eksperti un politiķi Vides un klimata apakškomisijā bija vienisprātis, ka sāli gan tā cenas, gan efektivitātes dēļ no ielu uzturēšanas ziemās izskaust nav iespējams. Tomēr ir iespējams ievērojami dažādot tā daudzumu un pielietošanas metodes gan mitrinātas sāls, gan sāls šķīdumu, gan sāls maisījumu veidā.

Problēma ir tā, ka pašvaldības un sevišķi privātie namsaimnieki, kas atbild par ietvju uzturēšanu, patlaban rīkojas pēc saviem ieskatiem. Eksperti ir secinājuši, ka dažkārt sāls tiek lietots pat 20 reižu vairāk, nekā nepieciešams, kā arī nepiemērotās situācijās, piemēram, kad būtu jāizved sniegs, nevis jākaisa sāls. Svarīga ir arī sāls un citu pretslīdes materiālu lietojuma normēta dažādošana, nosakot atšķirības uz tiltiem, brauktuvēm, ietvēm, gājēju un velo celiņiem.

Iespēju ar likumu reglamentēt pretslīdes materiālu lietojumu klātesošie eksperti un politiķi neuzskatīja par lietderīgu, jo tas mazinātu nepieciešamo rīcības elastību gan konkrētajos apstākļos, gan arī paredzami mainoties tehnoloģijām un metodēm. Tomēr ietvju un brauktuvju uzturēšanai ziemas sezonā ir nepieciešamas vienotas vadlīnijas, kurās starp mērķiem būtu arī sāls lietojuma mazināšana. Šādas vadlīnijas pašvaldībām un privātīpašniekiem atvieglos ietvju un brauktuvju uzturēšanas plānošanu un veikšanu.

Avots: ManaBalss