Palīdzi savākt "rezerves" parakstus!

Pārstāvis: Naglis RaivisPublicēta: 18. Jul (2017)

OCTA'S MAKSIMĀLĀS CENAS GRIESTI
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
14'721
Jau parakstījuši 14'721

Noteikt obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) maksimālo cenu uz gadu. Kas dotajā brīdi ir strauji pacēlusi cenu. Un pagaidām nav nekādu ierobežojumi cenu kāpumam. Ko varētu noteikt likumā tā, kā OCTA ir obligāta visiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem.

OCTA cenu var aprēķināt ņemot vērā transportlīdzekļa vidējo tirgus vērtību un Bonus Malus (BM) klases līmeni. Kā arī var ierēķināt transporta līdzekļa saimnieka pārkāpumu vēsturi. Detalizētāk ar piedāvāto risinājumu vari iepazīties PIELIKUMĀ, zem iniciatīvas teksta. Pēc iniciatīvas iesniegšanas Saeimā OCTA cenu griestu aprēķina veids varētu mainīties.

Šādā aprēķinā varēs orientēties kāda būs OCTA cena katram transporta līdzeklim, zinot savu BM klases līmeni. Un samazināsies šī brīža OCTA izmaksas. Kā arī varētu samazināties ceļu satiksmes noteikumu pārkāpēju skaits.

Pievienots dokuments

OCTAs_aprekins.pdf 180 KB (atvērt)

Iniciatīvas jaunumi

Atbalstītāji, atsaucieties! Meklējam virzītāju iniciatīvai par OCTA maksimālās cenas griestiem15. Jan (2019)

Lūdzam pieteikties - iniciatīvai „OCTA'S MAKSIMĀLĀS CENAS GRIESTI” ir nepieciešams jauns virzītājs.

Iniciatīva ir savākusi pietiekamu balsu skaitu, lai tiktu iesniegta Saeimā.

Dažkārt iniciatīvas atbalsta kampaņas laikā autoriem mainās motivācija vai citi apsvērumi, kāpēc viņi vairs negrib vai nevar turpināt iniciatīvas virzību, pat ja tā ir savākusi nepieciešamo balsu skaitu. Tā ir noticis arī šai gadījumā ar iniciatīvu par civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas cenas griestiem.

Tāpēc platforma ManaBalss.lv aicina pieteikties jaunu šīs iniciatīvas virzītāju. Ja Jūs atbalstāt šo ierosinājumu un gribat pārņemt iniciatīvas virzīšanu tālāk Saeimā, tad lūdzam pieteikties, rakstot uz [email protected]

Paldies.

Jūsu ManaBalss.lv

AUTORS: MANA BALSS

OCTA sadārdzināšanos šogad neparedz25. Jan (2018)

Pēc pagājušā gadā pieredzētās obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polišu sadārdzināšanās šogad jauns cenu kāpums nav paredzams, intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” sacīja Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.

Viņš sacīja, ka tagad OCTA cenas Latvijā ir kļuvušas līdzīgas Lietuvai un Igaunijai. Tā kā Baltijas valstīs dzīves līmenis ir līdzīgs, tad arī OCTA cenām vajadzētu būt līdzīgam un cenu kāpumam Latvijā nav pamata.

Ja tomēr cenas varētu celties, tad tikai nedaudz un galvenokārt inflācijas un kopējās ekonomiskās situācijas dēļ.

Abāšins pauda, ka OCTA zaudējumi nevar būt par pamatu jaunam cenu kāpumam. Eiropas valstīs ik gadu apdrošinātājiem OCTA rada nelielus zaudējumus vai ieguvumus, un diez vai Latvijā būs citādi. OCTA bizness nevar būt lielu peļņu dodošs, viņš bilda.

Pērn iedzīvotāji neslēpa neapmierinātību ar OCTA cenu pieaugumu. Vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju pauduši atbalstu sabiedrisko iniciatīvu platformā "ManaBalss" ievietotajam ierosinājumam Latvijā noteikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas jeb OCTA maksimālās cenas griestus.

Iniciatīva tapusi, reaģējot uz straujo OCTA prēmiju pieaugumu, kas nonācis arī Konkurences padomes uzmanības lokā.

Ziņas avots: lsm.lv

Nozīmīga ziņa? Dalies ar to tālāk!

AUTORS: ZIņAS MB

'Zebra': Kāpēc OCTA polise kļuvusi tik dārga18. Oct (2017)

LNT raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots savam vecajam "FIAT 126" jeb "poļu fiatam" pagājušogad iegādājās OCTA polisi par nieka 12,93 eiro. Pagājis gads, un jāpērk jauna polise – tagad tam pašam auto tā maksā 114,78 eiro. Timrots kādā citā kompānijā atrada lētāku piedāvājumu – 32,62 eiro, kas tik un tā ir gandrīz trīsreiz dārgāk nekā pirms gada. Kāpēc OCTA polise kļuvusi tik dārga?

Apdrošinātāji par šo jautājumu runāt nevēlas – viņi savu jau ir pateikuši ar cenām, secinājis Timrots. Tātad jāprasa iestādei, kura apdrošinātājus pieskata. Kā tas iespējams, ka obligātam pasākumam var tik bezkaunīgi pacelt cenu? "Zebra" devās uz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) un vaicāja –, kā tā var!?

"Tas, ka tai cenai bija jāaug, sen bija skaidrs. Godīgi sakot, grūti bija saprast, cik ilgi apdrošinātāji būs spējīgi tos zaudējumus visu laiku akumulēt. Droši vien bija pienācis tas brīdis, kad viņiem tas bija palicis par smagu. Visticamāk, kāds no lielajiem apdrošinātājiem nolēma celt cenas, un pārējie darīja to pašu," situāciju skaidro Juris Stengrevics, LTAB valdes loceklis.

Apdrošinātājiem grūta dzīve, un OCTA tirgošana jau gadiem nekādu peļņu nenes. "Laikam tagad mums būtu jābūt viņus žēl, vai ne? Nabaga apdrošinātāji maksā no sava maka par mūsu sasistajām mašīnām. Man gan šķiet, ka tas ir sasodīti bezkaunīgi un ka tas darbojas tikai tāpēc, ka mēs nekurnam un esam ar mieru arī maksāt," nāciju kaunina Timrots.

"Iedomājieties, ja, piemēram, kafejnīcu vai restorānu īpašnieki runātu kā apdrošinātāji? Zināt, mums te ir bizness ar kotletēm un kafiju, bet ar salvetēm gan mēs esam baigajos mīnusos, tāpēc mēs nolēmām salvetes nolikt vienā cenā ar kotletēm. Un likums ir tāds, ka salvetes nepirkt nedrīkst," analoģijā situāciju skaidro "Zebra" vadītājs.

"Apdrošinātāji nopelna gana daudz ar citiem apdrošināšanas veidiem, lai OCTA cena būtu gana zema. Tā tas arī gadiem ir bijis jau no 1997. gada 1. septembra, kad OCTA sistēmu ieviesa, un visi bija apmierināti. Bet kādam ir ienācis prātā, ka publika varētu mierīgi varēs paciest trīskāršu cenu pieaugumu. Varbūt saistībā ar OCTA sistēmas 20 gadu jubileju?" retoriski vaicā Timrots.

Daudzi autovadītāji nav mierā ar šo situāciju un saka, ka te būtu ko darīt Konkurences padomei. "Zebra" devās uz Konkurences padomi un pajautāja, vai viņi ir ko dzirdējuši par šo cenu pieaugumu un ko šajā saistībā grasās darīt.

"Mēs savas kompetences ietvaros esam sākuši pievērsties šim jautājumam dziļāk. Attiecīgi skatīsimies, vai patiešām visām apdrošināšanas sabiedrībām ir bijis pamatojums pacelt cenas. Tāpat – vai šī situācija ir vienlīdz slikta visiem apdrošinātājiem. Arī paši pēc saviem novērojumiem redzam, ka kopumā kāpums ir visām kompānijām. Tā kā tas viss ir noticis arī diezgan vienlaicīgi, tad mēs arī savas kompetences ietvaros vērtēsim to, vai tur nav kādas aizliegtas darbības no Konkurences likuma viedokļa," komentē Ilze Tarvāne, Konkurences padomes analītiskā departamenta direktore.

Bet nevajadzētu dikti sacerēties, ka tāpēc viss uzreiz atrisināsies. "Te man nāksies droši vien apbēdināt, jo tas process nav tik ļoti straujš un ātrs. Viss ir arī atkarīgs no tā, cik operatīvi mēs varēsim iegūt informāciju no pašām apdrošināšanas sabiedrībām. Pēc tam ir pats analīzes process priekšā, tādēļ es šobrīd nevēlētos solīt kādu konkrētu termiņu. Tas noteikti nebūs ne mēnesis, ne divi, tie noteikti būs vairāki mēneši," precizē Tarvāne.

"Es jums ieteiktu arī nečīkstēt un izteikt savu viedokli visos iespējamajos veidos. Nav taču jēgas apvainoties uz valsti un braukt strādāt citur. Labāk sakārtosim paši savu valsti, lai arī tas prasīs zināmas pūles," rezumē Timrots.

Dalies ar ziņu un palīdzi savākt atlikušos parakstus!

LNT sižets: http://m.delfi.lv/auto/article.php?id=49351129

AUTORS: ZIņAS MB

Rīgas taksometru parka priekšsēdētājs, domājot par OCTA cenu pēdējo kāpumu, atzīst, ka “šis ir tikai pirmais vilnis. Būs vēl!”14. Aug (2017)

“Nenosaukšu absolūtos skaitļus, bet mūsu partnera piedāvājums apdrošināt uzņēmuma autoparku nākamajam gadam ir par 100 tūkstošiem eiro dārgāks nekā līdz šim. Turklāt piedāvājums ir konkurētspējīgs ar citiem, un lētāk mēs nedabūsim. No kurienes ņemt tādu naudu?” sašutis vaicā Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks.

Viņš cenšoties izprast apdrošinātājus un skaidro, ka obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) kļūst dārgāka apdrošinātāju zaudējumu dēļ. “Vietējie apdrošinātāji vērsās Eiropas apdrošinātāju asociācijā, kuri, redzot Latvijas polišu cenas, pateica, ka nekas cits neatliek kā celt cenas. Turklāt mūs jau brīdināja, ka šis ir tikai pirmais vilnis. Būs vēl!” piebilda K. Muižnieks.

Ziņas avots: la.lv

Dalies ar iniciatīvu, lai savāktu nepieciešamos parakstus!

AUTORS: ANNIJA EMERSONE

OCTA cenu pieaugumu pētīs Konkurences padome07. Aug (2017)

Jautājumu par gandrīz visu OCTA apdrošinātāju vienlaicīgo cenu palielināšanu apņēmusies pētīt Konkurences padome. “Mūsu uzmanību piesaistīja, cik sinhroni noticis šis cenu paaugstinājums un cik pamatoti tas noticis, un ko tas nozīmē – vai ir bijuši objektīvi tirgus apstākļi, kas ir likuši celties OCTA cenām, un vai tas ir noticis godīgas konkurences apstākļos,” pauž Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

OCTA prēmiju apmēra pieaugums šogad krietni vien pārsniedzis šā gada sākumā izteiktās prognozes. Proti, gada sākumā tika prognozēts, ka cena, ko autovadītājiem ir jāmaksā par OCTA, varētu pieaugt par 15% līdz 20%, bet daudzos gadījumos tā jau pieaugusi teju divkārt.

OCTA jau nosaukumā ietver vārdu “obligāts”. Tas nozīmē, ka cenu pieaugums OCTA polisēm nes līdzi izmaksu pieaugumu gandrīz visam, ieskaitot sabiedrisko transportu. Lai gan OCTA ir obligāta, tās cenu regulē tirgus, bet cenas pieauguma pamatotību pirms paaugstināšanas neviens nekontrolē.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas dati liecina, ka pašlaik OCTAs polises drīkst tirgot piecas Latvijas apdrošināšanas sabiedrības un sešas ārvalstu apdrošinātāju filiāles. Akciju sabiedrība “Balva” 2013.gadā ir zaudējusi tiesības apdrošināt.

Saskaņā ar Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem, no OCTAS iegādes summas jeb prēmijas aptuveni 70-80% tiek atvēlēti zaudējumu segšanai. Pārējais paliek administratīvajām izmaksām.

No summas zaudējumu segšanai gandrīz 80% tiek samaksāti par sabojātiem transportlīdzekļiem. “Atlikušie 20% ir tā summa, kas aiziet dažādos veidos saistībā ar cilvēkiem. Tas ir gan par medicīnu – valsts apdrošinātājiem piestāda rēķinu gan par ātro palīdzību, gan par ārstēšanos slimnīcā, gan par rehabilitācijas periodu, gan dažādi valsts maksātie pabalsti, ko maksā VSAA. Tā kā arī šos pabalstus faktiski valsts izmaksā un pēc tam piestāda rēķinu apdrošinātājam,” skaidro Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju un apdrošinātāju asociācijas (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Viņš arī norāda, ka apdrošināšanas bizness ir ar “ļoti garu asti”: “Ja gadījums notiek šodien, ļoti iespējams, ka apdrošinātājs savās grāmatvedībā šo gadījumu varēs aizvērt pēc gadiem 30 vai 50. (..) Ja cilvēks iet bojā, tad bēru izdevumi un vēl kaut kādi izdevumi, kas ir saistīti ar cilvēka aiziešanu. Un tad nāk vēl tāds postenis, ko mēs saucam par nemateriālajiem zaudējumiem jeb morālie zaudējumi, kas attiecīgi palicējiem tiek izmaksāta kaut kāda summa. Līdz šim šīs te kompensācijas bija daži simti, tagad tie ir tūkstoši.”

2014.gada Satversmes tiesas lēmums, iespējams, bija lūzuma punkts atlīdzību izmaksu lielumos. Tiesa secināja, ka pieņemot OCTA likumu tika pārņemtas vairākas Eiropas Savienības direktīvas OCTA jomā, taču vairākās Ministru kabineta noteikumu normās paredzētie apdrošināšanas atlīdzības apmēri bija ievērojami mazāki nekā noteikti direktīvās. Tāpēc šobrīd nāves gadījumā kompensācija var sasniegt 20 tūkstošus.

Dažās pozīcijās apdrošinātāju izdevumi palielinājušies objektīvu iemeslu dēļ. Būtiski pieaugušas izmaksas ne vien par mirušajiem, bet arī par rehabilitāciju avārijās sakropļotajiem. Piemēram, kādam no apdrošinātājiem klienta avārija Somijā izmaksās aptuveni četrus miljonus eiro, jo avārijā sakropļoti divi cilvēki un Somijā ir augstas ārstēšanās izmaksas.

Tomēr tā kā apdrošināšanas prēmiju kāpums noticis gandrīz vienlaikus visiem apdrošinātājiem, cenas kāpums ir būtisks. Turklāt OCTA polise ir obligāta.

Šo jautājumu apņēmusies pētīt Konkurences padome. “Mūsu uzmanību piesaistīja, cik sinhroni noticis šis cenu paaugstinājums un cik pamatoti tas noticis, un ko tas nozīmē – vai ir bijuši objektīvi tirgus apstākļi, kas ir likuši celties OCTA cenām, un vai tas ir noticis godīgas konkurences apstākļos,” pauž Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Pašlaik Konkurences padome analizē norises tirgū un iegūstot datus, lai varētu izteikt secinājumus. “Kā zināms, OCTA cenas netiek regulētas. OCTA cenas ir cēlušās, bet mēs paskatījāmies arī Eiropas statistikas datus un mēs secinājām – jā, ilgus gadus mūsu OCTA cenas bija zem Eiropas vidējā līmeņa un tās ir bijušas arī Lietuvā un Igaunijā.

Vienlaikus viņa norāda – administratīvās izmaksas ir tās, kur ļoti daudz ko var ieslēpt, tostarp nepamatotus maksājumus un pieaugumus. “Protams, ka mēs pētīsim un skatīsimies, jo tie dati ir vidējie nozarē, ko operē. Bet mēs skatīsim arī atsevišķu uzņēmumu datus. Jo kā es teicu, mūs interesē pamatotība,” uzsver Konkurences padomes priekšsēdētāja.

Konkurences padomes darba rezultātus varēs uzzināt ne ātrāk kā pēc mēneša. Jāpiebilst, ka apdrošinātāji pauduši, ka nākotnē OCTA cenas tikai pieaugs, jo pieaug izmaksas par cilvēkiem nodarīto kaitējumu, piemēram, uz šo pozīciju iespaidu atstāj arī iespējamais algu pieaugums veselības nozarē, kā arī izmaksas pieaug, ja valsts paaugstina, piemēram, pabalstu par apgādnieka zaudējumu.

Tikmēr Finanšu un kapitāla tirgus komisijā novērots - lai gan straujais cenu pieaugums izraisījis kurnēšanu, ar oficiālām sūdzībām par prēmiju pieaugumu pie apdrošināšanas tirgus vai konkurences uzraugiem autovadītāji nevēršas. „Piemēram, 2016.gada beigās sūdzību skaits tieši par apdrošinātāju darbību bija 42 sūdzības. Bet par pēdējo pusgadu runājot, ja dalām pa iemesliem, kādēļ šīs sūdzības ir saņemtas, tad šī tendence nav mainījusies. Galvenokārt cilvēki sūdzas par apdrošināšanas atlīdzības atteikumu vai par apdrošināšanas atlīdzības apmēru, kas ir aprēķināts pēc apdrošināšanas gadījuma iestāšanās,” skaidro FKTK pārstāve Agnese Līcīte.

Ziņots, ka OCTA straujais cenas kāpums nepatīkami ir pārsteidzis daudzus autovadītājus. Atsevišķos gadījumos maksa ir pat divkārt pieaugusi. Reaģējot uz šādu cenu kāpumu, sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par OCTA maksimālās gada cenas noteikšanu.

Dalies ar iniciatīvu un palīdzi savākt atlikušos parakstus!

Raksta avots: lsm.lv

AUTORS: ANNIJA EMERSONE