Iniciatīva ir iesniegta; atbilde gaidāma tuvākajā laikā

Pārstāvis: Ilona BeierbahaPublicēta: 06. Apr (2020)

PAR 4. TROLEJBUSA MARŠRUTA IZTAISNOŠANU
Iniciatīva tiks iesniegta Rīgas pilsētas pašvaldībā

2'500
1'337
Jau parakstījuši 1'337
1'163

Vēlamies panākt 4. trolejbusa maršruta iztaisnošanu, izslēdzot līkumu pa Graudu un Saulkalnes ielām un nobraukšanu Mūkusalas aplī. Praktiski tas nozīmē 4. trolejbusa maršruta vienādošanu ar bijušā 40. autobusa maršrutu, kurš tika likvidēts 2019. gada decembrī. 2019. gada 11. decembrī Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licenzēšanas komisija pieņēma SIA Rīgas Satiksme ierosinājumu 40. autobusa maršrutu posmā Centrs-Ziepniekkalns novirzīt zem trolejbusa kontakttīkla vadiem un pārdēvēt to par 4. trolejbusu. Tas nozīmē, ka šajā ceļa posmā 40. autobusa maršruts tika mākslīgi pagarināts un vienādots ar 19. trolejbusa maršrutu, kurš nokļūšanai centrā ir ievērojami lēnāks, jo veic līkumu pa Graudu un Saulkalnes ielām, kā arī nobrauc Mūkusalas aplī. Iniciatīvas mērķis ir panākt, lai vismaz viens transporta maršruts taisni savieno Ziepniekkalnu ar pārējām pilsētas daļām un ātri nogādā pasažierus tiem vajadzīgajās vietās.

Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licenzēšanas komisijai ir jāpieņem jauns lēmums un jānosaka, ka 4. trolejbuss kursē tādā maršrutā, kā to līdz 2019. gada beigām darīja 40. autobuss. SIA Rīgas Satiksme ir jāatrod labākais tehniskais risinājums, lai nodrošinātu sabiedrisko transportu tādā maršrutā, kas neprasa iedzīvotājiem nevajadzīgu līkumu veikšanu un nerada papildus satiksmes sastrēgumus, kā to šobrīd dara 4. trolejbuss.

Iztaisnojot 4. trolejbusa maršrutu, pasažieri iegūs ievērojamu laika ietaupījumu. Šobrīd katrs 4. trolejbusa pasažieris, kurš brauc no centra uz Ziepniekkalnu, ceļā ir spiests pavadīt no 7 līdz pat 30 minūtēm ilgāk nekā tas bija pagājušajā gadā, kad šajā maršrutā kursēja 40. autobuss. Ņemot vērā, ka 40. autobuss posmā Centrs-Ziepniekkalns gadā pārvadā vairāk nekā 3 miljonus pasažieru, tas nozīmē, ka iedzīvotājiem tiks atdoti atpakaļ 200'000 stundu laika, ko tie varēs veltīt savām ģimenēm, nevis pavadīt sabiedriskajā transportā. Lucavsalā un arī Mūkusalas aplī izvietotajos tirdzniecības centros tāpat kā līdz šim varēs nokļūt ar 19. trolejbusu un citiem transporta veidiem, bet vismaz viens transports nodrošinās pasažieru ātru nogādāšanu darbā un mācību iestādēs. Uzlabosies arī personīgā autotransporta kustība, jo samazināsies to trolejbusu skaits, kas kavē satiksmi uz Salu tilta virzienā no centra, šķērsojot trīs satiksmes joslas, lai nogrieztos pa kreisi uz Ziepniekkalnu. Tas uzlabos arī gaisa kvalitāti pilsētā, jo mazinās sastrēgumus uz Salu tilta, kā arī Zaļenieku ielā.

Pievienots dokuments

40._autobuss_kļūs_par_4._trolejbusu_–_vai_tiešām_būs_labāk____Pilsēta_cilvēkiem.pdf (atvērt)

Iniciatīvas jaunumi

Iniciatīvas autore turpina virzīt savu prasību18. Jan

Ilonas Beierbahas pārstāvētās iniciatīvas "Par 4. trolejbusa maršruta iztaisnošanu" teksta autore Ilze Auliciema ir vērsusies Rīgas domē (RD) ar atkārtotu prasību.

16. janvārī RD nosūtītā iesnieguma nosaukums ir "Par gaisa kvalitātes uzlabošanu Rīgā un efektīva sabiedriskā transporta atjaunošanu maršrutā Centrs-Ziepniekkalns". Tā adresāti ir RD priekšsēdētājs, Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs, RD domes priekšsēdētāja vietnieks un RD Satiksmes departaments.

Iniciatīvas grupas "40. autobuss" vārdā iesnieguma saturs ir sekojošs:

Ir pagājuši divi pilni gadi kopš Rīgas domes vadība kopā ar Satiksmes un transporta lietu komitejas vadību kardināli sabojāja sabiedriskā transporta savienojumu posmā Centrs-Ziepniekkalns. Neskatoties uz daudzkārtīgiem Ziepniekkalna iedzīvotāju pieprasījumiem, nekādi argumenti nespēja pārliecināt Rīgas domes vadību, ka eksperiments ar t.s. "ūdeņraža trolejbusiem" ir lemts neveiksmei jau pašos pirmsākumos, jo tika izvēlētas tehnoloģijas, no kurām citas pilsētas jau bija atteikušās.

Likvidējot 40. autobusa maršrutu (tieši maršrutu – nejaukt ar transportlīdzekļa veidu), Rīgas pilsētas pašvaldība solīja iedzīvotājiem gan gaisa kvalitātes uzlabošanos, gan remontu Spulgas ielā, taču nekas no tā nav realizējies.

2021. gada nogalē un 2022. gadā par prioritāti tiek izvirzīta gaisa kvalitātes uzlabošana Rīgas pilsētā. Tas nozīmē, ka līdzšinējie pasākumi un aktivitātes ir izrādījušās neefektīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam sniegt atbildes uz šādiem jautājumiem:

1) Kā ir mainījusies gaisa kvalitāte Rīgas pilsētā trīs gadu periodā kopš tika sabojāta sabiedriskā transporta satiksme posmā Centrs-Ziepniekkalns?

2) Kāda metodika tiek izmantota gaisa kvalitātes novērtēšanā un kā tiek veikts monitorings?

3) Cik izmaksāja "ūdeņraža trolejbusu" eksperiments (ieskaitot trolejbusu iegādi un uzpildes staciju izbūvi) un kā tas tiek uzturēts šobrīd?

4) Cik līdzekļu tika ietaupīts uz degvielas rēķina, nomainot transporta veidu posmā Centrs-Ziepniekkalns?

Ziepniekkalna iedzīvotāju ieskatā lēnais un neefektīvais sabiedriskais transports ir viens no iemesliem, kādēļ nav iespējams samazināt automašīnu skaitu Rīgas centrā. Tā kā sabiedriskais transports, kurš līkumo pa Rīgas rajonu mazajām ielām un stāv pieturās pie tukšiem tirdzniecības centriem, nespēj nodrošināt cilvēku vajadzības ātrai nokļūšanai darbā un mācību iestādēs, cilvēki ir spiesti izmantot privāto autotransportu. Tādejādi tiek panākts dubultnegatīvs efekts: 4. trolejbusa maršruts rada sastrēgumus (sabiedriskā transporta joslas, trīs joslu šķērsošana, lai veiktu kreiso pagriezienu no Ulmaņa gatves u.c.) un automašīnas sastrēgumos. Abi šie faktori negatīvi ietekmē gaisa kvalitāti, jo cilvēki ir spiesti izmantot privāto autotransportu, tāpēc ka sabiedriskais transports ir neefektīvs.

Rīgas dome, protams var padarīt centru vēl nedraudzīgāku autobraucējiem, taču tas rezultēsies ar to, ka uzņēmumi būs spiesti pārcelties ārpus Rīgas, bet Rīgai nāksies risināt tukšu telpu un graustu problēmu, jo tas nebūs piemērots ne cilvēkiem, kuri tur dzīvo, ne uzņēmējiem. Savukārt šāda cilvēkiem nedraudzīga vide nespēs būt atraktīva arī tūrismam. Tas viss atstās negatīvu iespaidu uz Rīgas pilsētas budžetu. Līdz ar to, neefektīvs un lēns sabiedriskais transports nav ne Rīgas domes, ne cilvēku interesēs.

Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam atjaunot sabiedriskā transporta maršrutus posmā Centrs-Ziepniekkalns tādā veidā, kā tas bija laikā līdz 2019. gada beigām: pieejamību tirdzniecības centriem un mazajām ielām nodrošina 19. trolejbuss, bet ātrumu nokļūšanai darbā un mācību iestādēs – 4. trolejbusa taisns maršruts (kāds bija 40. autobusa maršruts Ziepniekkalnā), izslēdzot līkumus uz Saulkalnes ielu un nobraukšanu Mūkusalas aplī.

Šeit iesnieguma teksts beidzas.

ManaBalss.lv norāda, ka pašreizējā likumdošanā kolektīvo iesniegumu statuss pašvaldībām aizvien nav juridiski atrunāts. Tas nozīmē, ka šādiem iesniegumiem nav prioritāras izskatīšanas, kā, piemēram, Saeimā, un pašvaldību amatpersonas diemžēl var arī "vienkārši atrakstīties".

Iniciatīvas autores ieskatā tā tas notiek arī konkrētajā gadījumā. "Uz visiem iesniegumiem (tādi ar dažādiem argumentiem bija 2021. gadā bija četri vai pieci) turpinājās atrakstīšanās visu 2021. gadu," saziņā ar ManaBalss.lv raksta Ilze Auliciema. "Uz M. Staķim, O. Pulkam un V. Ķirsim adresētiem iesniegumiem atbild Rīgas Satiksme vai Satiksmes departaments. Tas nozīmē, augstākā vadība principiāli neiesaistījās, kaut arī rika sūtīts gan kā iestādei, gan kā deputātiem individuāli."

Šī situācija gan paredzami mainīsies jau šogad līdz ar jauno Pašvaldību likumu – tajā beidzot būs juridiski atrunāti arī kolektīvie iesniegumi pašvaldībām, nosakot daudz stingrāku to izskatīšanas kārtību un atgriezenisko saiti ar sabiedrību. Likumprojekts ar daudziem grozījumiem aizvien ir izskatīšanā Saeimā, un ManaBalss.lv prognozē, ka tas labākajā gadījumā varētu stāties spēkā vēlā pavasarī.

Cita starpā līdz ar jauno kārtību paredzami būs noteikts, ka atbalsta slieksnis kolektīvajiem iesniegumiem RD būs 2000 parakstu. Attiecīgi šai iniciatīvai būs jāsavāc vēl papildus atbalsts, lai to jau jaunās likumdošanas ietvarā iesniegtu RD.

Sekojiet ManaBalss.lv jaunumiem un turpiniet savu interešu aizstāvību!

_____________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 45 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!

Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.

AUTORS: MANA BALSS

Par gaisa kvalitāti Rīgā un Eiropā – iesaisties!13. Jan

Tā kā esi parakstījis šo iniciatīvu un Tev visdrīzāk rūp sakoptas, atbildīgas un veselīgas vides jautājumi, lūdzam pievērst uzmanību šai organizācijas ManaBalss ziņai un aicinājumam līdzdarboties!

Proti, Rīga ir viena no piecām Eiropas pilsētām, kur iedzīvotāji šogad kopīgi meklēs risinājumus gaisa kvalitātes uzlabošanai savas pilsētas un Eiropas līmenī.

Kā viena no piecām pilsētām Rīga ir izvēlēta dalībai starptautiskajā projektā "CODE Europe". Šis projekts ir mēģinājums kopīgi radīt risinājumus Eiropas gaisa kvalitātes jomā, ļaujot sabiedrībai norādīt uz konkrētām problēmām un piedāvāt savas idejas to risināšanai. Projekta iznākums būs lokāla, nacionāla un Eiropas līmeņa likumdošanas iniciatīvas, lai risinātu gaisa piesārņojuma problēmas un ikvienam nodrošinātu veselīgu gaisa kvalitāti.

Projektā savu artavu var sniegt ikviens, kuram ir viedoklis par Rīgas gaisa kvalitāti un ir vēlme iesaistīties šīs problēmas reālā risināšanā. Projekta mājaslapā aicinām aizpildīt īsu anketu un raksturot problēmas, ar kurām nācies saskarties galvaspilsētas gaisa kvalitātes dēļ. Tas paredzami neprasīs vairāk par piecām minūtēm.

Katra pieredze un paustais viedoklis ir vērtība, kas palīdzēs uzlabot gaisa kvalitāti visiem Rīgas, Latvijas un Eiropas iedzīvotājiem!

Gaisa kvalitātes tēma kļūst arvien aktuālāka tās pārrobežu rakstura un ar to saistīto problēmu dēļ. Tiek lēsts, ka katru gadu apmēram 400’000 priekšlaicīgas nāves gadījumu Eiropā izraisa tieši gaisa piesārņojuma radītās problēmas. Lai panāktu veselīgu gaisa kvalitāti, jāmeklē visaptveroši un problēmas mērogam piemēroti risinājumi. Tāpēc šī projekta ietvaros tiks izmēģināts Eiropā vēl nebijuša mēroga ideju pūļa iesaistes metode jeb crowdsourcing.

Projekta gaitā savāktās idejas un ieteikumi tiks mērogoti. Projekta sākumā tie aptvers tikai vietējo (pilsētas) līmeni, bet projekta noslēgumā tie sasniegs Eiropas Savienības līmeni.

Tas notiks sekojoši:

- Vispirms iedzīvotāji iezīmēs tās gaisa kvalitātes radītās problēmas, ar kurām viņi savā galvaspilsētā saskaras ikdienā.

- Tad iedzīvotāji piedāvās risinājumus izceltajām gaisa kvalitātes problēmām.

- Iedzīvotāji atlasīs idejas un prioritātes, kas būtu aktuālas ne vien Rīgā, bet arī plašākā mērogā.

- Pamatojoties uz iepriekš apkopoto informāciju, iedzīvotāji kopā ar ekspertiem – Eiropas Vides Biroju – formulēs politikas priekšlikumus par gaisa kvalitāti.

Rīgā projektu vada organizācija ManaBalss un Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS. Projekta aktualitātēm un vērtīgai informācijai par pilsētas gaisa kvalitātes jautājumiem var sekot "Par tīru gaisu Rīgā" Facebook kontā!

***

Projekts CODE Europe 2022. gada garumā norisināsies piecās Eiropas pilsētās – Rīgā, Tallinā, Atēnās, Lisabonā un Burgasā. Tā ievaros tiek ieviests arī inovatīvs sociālās ieklausīšanās rīks, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību spēj ievākt internetā pieejamo informāciju par iedzīvotāju nostāju gaisa kvalitātes jautājumos. Projekta gaitā norisinās arī pētnieciskā darbība par digitālo līdzdalību un tiek izstrādāta vispārēji pielietojama metodoloģija tās izvērtēšanai, kā arī ētikas vadlīnijas turpmākajām sociālās ieklausīšanās kampaņām.

AUTORS: MANA BALSS

Aicinājums iestāties par iedzīvotāju līdzdalību pašvaldībās un parakstīt iniciatīvu "Atveram pašvaldības!"30. Oct (2020)

Tā kā esi parakstījis šo pašvaldībai adresēto iniciatīvu, uzrunājam Tevi ar aicinājumu atbalstīt patiesi spēcīgas un efektīvas kolektīvo iesniegumu sistēmas izveidi Latvijas pašvaldībās!

Organizācija ManaBalss kopā ar četrām citām NVO ir publicējusi iniciatīvu "Atveram pašvaldības!" un aicina arī Tevi to parakstīt un dalīties ar to savos sociālo mediju kontos.

Lūdzam iepazīties arī ar iniciatīvas pielikumā izklāstītajiem apsvērumiem, kāpēc šis ir ļoti svarīgs jautājums un nepieciešams risinājums.

Ja atbalsti iniciatīvu "Atveram pašvaldības!", tad dalies ar to Facebook u.c. sociālajos tīklos!

Tavai balsij ir nozīme!

AUTORS: MANA BALSS