Iniciatīva ir iesniegta Ķekavas novada domē!

Pārstāvis: Dāvis BušsPublicēta: 10. Dec (2019)

PAR ŠAURSLIEŽU TRAMVAJU BALOŽI-ZIEPNIEKKALNS
Iniciatīva tiks iesniegta Ķekavas novada domē un Rīgas domē

1'500
1'294
Jau parakstījuši 1'294
206

Baložu pilsēta ir 3 kilometru attālumā no Ziepniekkalna, bet tuvākie ceļi ir gandrīz 10 km gari, jo ved apkārt Medema purvam. Izbraukšanu gan uz Jelgavas, gan uz Bauskas šosejām kavē sastrēgumi. Cauri purvam, pa īsāko ceļu ir saglabājies uzbērums no šaursliežu dzelzceļa, kas eksistēja no 1948. līdz 1953. gadam, un pa kuru no kūdras fabrikas “Baloži” uz Rīgu tika vesta kurināmā kūdra. Šo ceļu jau šobrīd izmanto kājāmgājēji, velosipēdisti un citi braucēji, gan atpūtas nolūkos, gan arī lai nokļūtu no Baložiem uz Ziepniekkalnu. Baložu pusē, daļa no dzelzceļa vēl joprojām ir saglabājusies, to uztur entuziasti un organizē kūdras bānīša ekskursiju braucienus uz purvu. Ar šo iniciatīvu vēlamies apkopot sabiedrības atbalstu idejai par šaursliežu tramvaja maršruta Baloži-Ziepniekkalns izveidi, lai vērstu Rīgas un Ķekavas novada pašvaldības uzmanību uz to.

Idejas autori ir biedrība “Bānīša Draugu klubs”, kas ar brīvprātīgo entuziastu spēkiem atjauno Baložu kūdras bānīti. Tā ir tikai ideja bez finansiāla seguma un bez konkrētiem plāniem realizācijai, kas nebūs pa spēkiem patstāvīgi pašai biedrībai. Tā kā sabiedriskā transporta organizēšana ir viena no pašvaldības autonomajām funkcijām (Likuma “Par pašvaldībām” 15. panta 19. apakšpunkts), pirmkārt šādu pārvadājumu organizēšanā varētu iesaistīties pašvaldības. 2017. gada oktobrī šāds priekšlikums tika iesniegts Ķekavas novada teritorijas plānojuma, savukārt 2018. gada februārī – Rīgas teritorijas plānojuma sabiedriskās apspriešanas laikā, lai teritorijas plānojumos iezīmētu un rezervētu trasi. Trases rezervācija ļautu uzsākt šāda projekta realizāciju brīdī, kad sakristu interese no visām iesaistītajām pusēm un būtu pieejams nepieciešamais finansējums, pārējā laikā nodrošinot, ka trase netiktu aizbūvēta un nerastos būtiski realizācijas apgrūtinājumi nākotnē. Šobrīd trases ietvaros neatrodas neviena būve un tā atrodas tikai uz pašvaldībai piederošiem zemes gabaliem. Abās pašvaldībās šāds priekšlikums guva atbalstu un tika iekļauts teritorijas plānojumu pilnveidotajās redakcijās. Darba procesā tas tika precizēts 2019. gada ietvaros, precizētā līnijas trase sniegta iecerei pievienotajos materiālos. Taču atkārtotajā sabiedriskajā apspriešanā Baložu pilsētā, atsevišķi iedzīvotāji pauda nepatiku pret šāda projekta realizāciju Baložu pilsētas centrā, netālu no daudzdzīvokļu mājām, baidoties no trokšņa. Tajā skaitā ir uzsākta parakstu vakšana “pret” ieceres iezīmēšanu teritorijas plānojumā. Tāpēc lai pašvaldībai palīdzētu izsvērti pieņemt lēmumu par to, vai šādu transporta sistēmu paredzēt vai neparedzēt teritorijas plānojumā, radīta šī balsu vākšanas iniciatīva. Iniciatīvas rezultātā apkopotās balsis “par” šaursliežu tramvaju Baloži-Ziepniekkalns tiks iesniegtas Ķekavas novada domei un Rīgas domei, ne tikai lēmuma pieņemšanai teritorijas plānojuma kontekstā, bet arī tālākai projekta apsvēršanai un iekļaušanai pašvaldības attīstības projektu plānos.

Tramvaja savienojums Baloži-Ziepniekkalns nodrošinātu sabiedriskā transporta funkciju, lai Baložu pilsētas iedzīvotāji varētu nokļūt uz Rīgu un pretēji. Ziepniekkalnā tiktu nodrošināta iespēja pārsēsties uz Rīgas Satiksmes sabiedrisko transportu, ar kuru iespējams nokļūt uz daudzām Rīgas apkaimēm – gan uz centru un Juglu, Skansti (40. autobuss, 19. un 27. trolejbuss), Ķengaragu (60. autobuss), gan arī Pārdaugavas apkaimēm – Āgenskalnu, Bieriņiem, Zolitūdi, Imantu, Dzirciemu un pat Daugavgrīvu (44., 46., 56. autobusi), skat. shēmu pielikumā. Tieši šaursliežu tramvaja sistēma ļauj izmantot mazākus un vieglākus tramvajus, vieglāku sliežu ceļu (kas izmaksātu lētāk), un būtu iespējams izmantot esošo zemes uzbērumu cauri purvam, neveicot pilnu uzbēruma rekonstrukciju un izvairoties no būtiskām investīciju izmaksām. Papildus, tā kā daļa no trases jau eksistē kā kūdras muzejdzelzceļš, tas ne tikai atvieglos tramvaja līnijas izbūvi un ekspluatāciju, bet arī šāds tramvajs varēs tikt izmantots muzejdzelzceļa apmeklēšanai no Rīgas puses.

Pievienots dokuments

Tramvajs_Baloži-Ziepniekkalns_-_pielikums.pdf 850 KB (atvērt)

Iniciatīvas jaunumi

Aicinājums iestāties par iedzīvotāju līdzdalību pašvaldībās un parakstīt iniciatīvu "Atveram pašvaldības!"30. Oct (2020)

Tā kā esi parakstījis šo pašvaldības dzīves iniciatīvu, uzrunājam Tevi ar aicinājumu atbalstīt patiesi spēcīgas un efektīvas kolektīvo iesniegumu sistēmas izveidi Latvijas pašvaldībās!

Organizācija ManaBalss kopā ar četrām citām NVO ir publicējusi iniciatīvu "Atveram pašvaldības!" un aicina arī Tevi to parakstīt un dalīties ar to savos sociālo mediju kontos.

Lūdzam iepazīties arī ar iniciatīvas pielikumā izklāstītajiem apsvērumiem, kāpēc šis ir ļoti svarīgs jautājums un nepieciešams risinājums.

Ja atbalsti iniciatīvu "Atveram pašvaldības!", tad dalies ar to Facebook u.c. sociālajos tīklos!

Tavai balsij ir nozīme!

AUTORS: MANA BALSS

Kā būtu ar vienu bānīti?05. May (2020)

"Pasapņosim nedaudz atkal par Baložu-Ziepniekkalna šaursliežu tramvaja līniju," aicina iniciatīvas PAR ŠAURSLIEŽU TRAMVAJU BALOŽI-ZIEPNIEKKALNS autors.

Viņa apcerējums tomēr šķiet vairāk par sapņojumu vien, tāpēc piedāvājam iepazīties ar to arī ManaBalss kopienai, kā arī apsvērt savu atbalstu šai iniciatīvai un ieteikt to saviem draugiem.

"Bānīša draugu kluba" valdes priekšsēdētājs un iniciatīvas autors Dāvis Bušs kluba Facebook vietnē raksta sekojošo.

Kas būtu nepieciešams?

1) Ideja - izmantot vēsturisku dzelzceļu arī mūsdienu sabiedriskā transporta vajadzībām.

Šāda ideja mums jau ir, un to var atbalstīt, balsojot par to ManaBalss.

Mums jau ir pozitīvs atbalsts no Ķekavas novada pašvaldības, kas to iekļāva jaunajā teritorijas plānojumā, un ceram līdzīgu rezultātu sagaidīt arī no Rīgas!

2) Projekta dokumentācija - gan finansiālā, gan tehniskā, sabiedriskās apspriešanas, ietekmes uz vidi novērtējums, utt.

Tas ir būtisks sagatavošanās solis un var aizņemt pat vairākus gadus. Neaizmirstot, protams, ka šāds projekts būtu jārealizē sadarbībā ar pašvaldībām, jo iziet stipri ārpus muzeja rāmjiem.

3) Realizācija - vajadzīgs sliežu ceļs un ritošais sastāvs.

Tur jau, kā teikt - ja vien ir naudas līdzekļi, tad pārejais ir vien laika jautājums. Mums jau ir pat šāda tāda pieredze; vagonu kā nekā no nulles uzbūvējām.

Izklausās traki tādam mazam, entuziastu biedrības uzturētam kūdras bānītim? - Jā, visnotaļ tā tas ir! Ttāpēc tas ir tāls ilgtermiņa sapnis, un vēl ilgi mūsu ikdienas rūpe būs esošā dzelzceļa uzturēšana un attīstīšana. Taču ­- nekad nesaki nekad.

Šādu pašu sapni izrādās sapņo Slovākijā, Čierny Balog šaursliežu dzelzceļā. Arī to uztur entuziasti (skat. šeit un šeit), arī tas šobrīd ir tikai muzejdzelzceļš, tam ir 750 mm platums (saderīgs ar mūsu platumu), bet plāni ir kapitāli pārbūvēt vienu no esošajām līnijām (faktiski uzbūvējot no jauna, t. sk. elektrificējot), lai tā kalpotu ne tikai kā tūristu transportlīdzeklis, bet arī kā sabiedriskais transports.

Un ziniet, kas ir pats pārsteidzošākais? Viņi tikko ieguva tiesības saņemt no Šveices 17 lietotus šaursliežu tramvajus (precīzāk - vieglā dzelzceļa ritekļus) un kopā ar pašvaldībām plāno pilnā nopietnībā šos plānus īstenot tuvāko piecu gadu laikā! Cena par ritekļiem bija simboliska; faktiski tāda kā dāvana... (Skat. TV sižetu.)

Savukārt ja interesē, no kurienes tad Šveicē šādi ritekļi, tad atbilde ir - no Valdenburgas dzelzceļa. Tā ir vienīgā 750 mm dzelzceļa līnija, ko šveicieši pāršūs uz savu standartplatumu (1000 mm) pēc diviem gadiem, tāpēc arī ritekļi tiem kļuvuši lieki. (Lasi šeit.)

Eh, mums pietiktu vien ar diviem... nu, varbūt - trijiem šādiem ritekļiem, lai apkalpotu mūsu līniju...

Paldies par pasapņošanu kopā ar mums! Neaizmirsti nobalsot! Un atbalstīt mūs arī tuvākajos darbos un projektos!

Šobrīd vācam līdzekļus sliežlicējvilciena restaurācijai - tas mums vajadzīgs ceļu remontam, bet nākotnē ļautu arī šādu tramvaja līniju izbūvēt!

Avots: "Baložu kūdras bānītis" FB konts

AUTORS: MANA BALSS

No Baložiem uz Ziepīti – ar čimbuli? Kādēļ gan ne? Skaties @RīgaTV 24!20. Dec (2019)

Vai ir nepieciešama tramvaja līnija Baloži-Ziepniekalns? Kā tā uzlabotu satiksmi Rīgā?

Par to diskutēsim kārtējā raidījumā "Mana Balss"!

Ēterā skaties svētdien, 5. janvārī, plkst. 20.00!

Diskutēs:
Dāvis Bušs, iniciatīvas autors
Juris Križanovskis, Ķekavas novada pašvaldības attīstības un būvniecības pārvaldes vadītāja vietnieks
Vadims Faļkovs, Rīgas domes satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs
Aldis Mikanovskis, Ķekavas novada būvvaldes galvenais arhitekts
Diskusiju moderē: Ansis Klintsons

Baložu pilsēta ir 3 kilometru attālumā no Ziepniekkalna, bet tuvākie ceļi ir gandrīz 10 km gari, jo ved apkārt Medema purvam. Izbraukšanu gan uz Jelgavas, gan uz Bauskas šosejām kavē sastrēgumi. Cauri purvam, pa īsāko ceļu ir saglabājies uzbērums no šaursliežu dzelzceļa, kas eksistēja no 1948. līdz 1953. gadam, un pa kuru no kūdras fabrikas “Baloži” uz Rīgu tika vesta kurināmā kūdra. Šo ceļu jau šobrīd izmanto kājāmgājēji, velosipēdisti un citi braucēji, gan atpūtas nolūkos, gan arī lai nokļūtu no Baložiem uz Ziepniekkalnu. Baložu pusē, daļa no dzelzceļa vēl joprojām ir saglabājusies, to uztur entuziasti un organizē kūdras bānīša ekskursiju braucienus uz purvu. Ar šo iniciatīvu vēlamies apkopot sabiedrības atbalstu idejai par šaursliežu tramvaja maršruta Baloži-Ziepniekkalns izveidi, lai vērstu Rīgas un Ķekavas novada pašvaldības uzmanību uz to.

Raidījuma "Mana Balss" projektu finansē "Mediju atbalsta fonds" no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma saturu atbild RīgaTV 24.

Apsver savu atbalstu jaunākajām ManaBalss autoru iniciatīvām!

AUTORS: MANA BALSS