Pārstāvis: Vaičulis AndisPublicēta: 07. Oct (2019)

PAR TĪRU GAISU RĪGĀ
Iniciatīva tiks iesniegta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā

10'000
750
Jau parakstījuši 750
9'250

Rīgā ir netīrs gaiss, kaut gan iedzīvotājiem tīru gaisu garantē Satversmes 115. pants un Ministru kabineta 2009. gada 3. novembra noteikumi Nr.1290 „Noteikumi par gaisa kvalitāti” (turpmāk MK noteikumi), kur ir noteiktas pieļaujamās piesārņojošo vielu koncentrācijas gaisā un norādīts, kā rīkoties, ja pieļaujamās piesārņojošo vielu koncentrācijas ir pārsniegtas. Tomēr jau 15 gadus cilvēki Rīgā elpo piesārņotu gaisu un, ja nekas nemainīsies, turpinās to elpot arī turpmāk, kaitējot savai veselībai. Ar likumiem ir noteikts, ja ir piesārņots gaiss, tad jauni gaisu piesārņojoši uzņēmumi nevar sākt strādāt, esošie uzņēmumi nevar paplašināties, un tiem ir jāsamazina savu emisiju apjoms. Savukārt uz autotransporta radīto gaisa piesārņojumu likums pašvaldībai piešķir tiesības ierobežot autotransporta kustību. Pašvaldība var arī neizmantot šīs tiesības un neierobežot autotransporta kustību. Rīgas Dome aktīvi izmanto šo likuma iespēju un nekādi neierobežo autotransportu. No 2004. gada Rīgā ir piesārņots gaiss, un tāds tas būs arī pēc 2020. gada. Ir izstrādāta jau trešā Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmas. Programmā ir virkne veicamo darbu, bet pēc visu šo darbu veikšanas Rīgā joprojām būs pārsniegtas atļautās NO2 un daļiņu PM10 (putekļu) koncentrācijas, jo nekādi nav paredzēts ierobežot galveno gaisa piesārņojuma avotu – autotransportu. (Palielinātas NO2 koncentrācijas izraisa elpceļu un rīkles gala kairinājumu, hronisku aizsmakumu, klepu, elpas trūkumu. Daļiņu PM10 ilglaicīga piesārņojuma iedarbība palielina plaušu, kā arī sirds un asinsvadu slimību riskus, hronisku bronhītu attīstību, samazina populācijas dzīves ilgumu, iespējama arī saistība ar plaužu vēzi.) Likums nenosaka maksimālo laiku, kurā ir jānovērš gaisa piesārņojuma pārsniegums. Likums nosaka, ka ir jāizstrādā "ilgtermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas programma". Rīgas gadījumā gaisa kvalitātes uzlabošana ilgst jau 15 gadus bez īpašiem panākumiem, un šķiet, ka tā turpināsies vēl ilgi. Lai garantētu cilvēkiem tiesības uz tīru gaisu, ir jāmaina normatīvie akti, ieviešot divus grozījumus. Pirmkārt, ir jānosaka, ka pašvaldībai ir nevis tiesības ierobežot autotransporta kustību, bet gan pienākums ierobežot autotransporta kustību, ja tikai tā ir iespējams nodrošināt tīru gaisu. Otrkārt, ir jāsaka, ka gaisa kvalitātes piesārņojums ir novēršams 5 gadu laikā.

Nepieciešams grozīt MK noteikumus, nosakot pašvaldībai pienākumu novērst gaisa piesārņojums 5 gadu laikā no tā pārsniegšanas brīža. Tas nozīmē, ka pašvaldībai ir jāievieš tādi pasākumi, kas novērš gaisa piesārņojumu. Vienlaikus nosakot, ka pašvaldībai ir nevis tiesības, bet gan pienākums ierobežot autotransporta kustību pilsētā, ja citādi nav iespējams novērst gaisa piesārņojumu. Tas ir izdarāms, piemēram, ieviešot iebraukšanas maksu piesārņotā gaisa zonās vai aizliedzot iebraukt noteikta vecuma mašīnām, vai ierobežojot iebraukšanu mašīnām ar vienu braucēju, vai ieviešot pāra vai nepāra automašīnu numuru iebraukšanas aizliegumus utt. Rezultātā, sagatavojot jauno gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu pēc 2020. gada, tiktu panākts, ka pēc 2025. gada rīdzinieki elpos tīru gaisu.

Iedzīvotāji iegūs tīru gaisu un vidi, kurā dzīvot, nosakot pašvaldībai pienākumu novērst gaisa piesārņojumu 5 gadu laikā.

Iniciatīvas jaunumi

Par gaisa kvalitāti Rīgā un Eiropā – iesaisties!13. Jan (2022)

Tā kā esi parakstījis šo iniciatīvu un Tev visdrīzāk rūp sakoptas, atbildīgas un veselīgas vides jautājumi, lūdzam pievērst uzmanību šai organizācijas ManaBalss ziņai un aicinājumam līdzdarboties!

Proti, Rīga ir viena no piecām Eiropas pilsētām, kur iedzīvotāji šogad kopīgi meklēs risinājumus gaisa kvalitātes uzlabošanai savas pilsētas un Eiropas līmenī.

Kā viena no piecām pilsētām Rīga ir izvēlēta dalībai starptautiskajā projektā "CODE Europe". Šis projekts ir mēģinājums kopīgi radīt risinājumus Eiropas gaisa kvalitātes jomā, ļaujot sabiedrībai norādīt uz konkrētām problēmām un piedāvāt savas idejas to risināšanai. Projekta iznākums būs lokāla, nacionāla un Eiropas līmeņa likumdošanas iniciatīvas, lai risinātu gaisa piesārņojuma problēmas un ikvienam nodrošinātu veselīgu gaisa kvalitāti.

Projektā savu artavu var sniegt ikviens, kuram ir viedoklis par Rīgas gaisa kvalitāti un ir vēlme iesaistīties šīs problēmas reālā risināšanā. Projekta mājaslapā aicinām aizpildīt īsu anketu un raksturot problēmas, ar kurām nācies saskarties galvaspilsētas gaisa kvalitātes dēļ. Tas paredzami neprasīs vairāk par piecām minūtēm.

Katra pieredze un paustais viedoklis ir vērtība, kas palīdzēs uzlabot gaisa kvalitāti visiem Rīgas, Latvijas un Eiropas iedzīvotājiem!

Gaisa kvalitātes tēma kļūst arvien aktuālāka tās pārrobežu rakstura un ar to saistīto problēmu dēļ. Tiek lēsts, ka katru gadu apmēram 400’000 priekšlaicīgas nāves gadījumu Eiropā izraisa tieši gaisa piesārņojuma radītās problēmas. Lai panāktu veselīgu gaisa kvalitāti, jāmeklē visaptveroši un problēmas mērogam piemēroti risinājumi. Tāpēc šī projekta ietvaros tiks izmēģināts Eiropā vēl nebijuša mēroga ideju pūļa iesaistes metode jeb crowdsourcing.

Projekta gaitā savāktās idejas un ieteikumi tiks mērogoti. Projekta sākumā tie aptvers tikai vietējo (pilsētas) līmeni, bet projekta noslēgumā tie sasniegs Eiropas Savienības līmeni.

Tas notiks sekojoši:

- Vispirms iedzīvotāji iezīmēs tās gaisa kvalitātes radītās problēmas, ar kurām viņi savā galvaspilsētā saskaras ikdienā.

- Tad iedzīvotāji piedāvās risinājumus izceltajām gaisa kvalitātes problēmām.

- Iedzīvotāji atlasīs idejas un prioritātes, kas būtu aktuālas ne vien Rīgā, bet arī plašākā mērogā.

- Pamatojoties uz iepriekš apkopoto informāciju, iedzīvotāji kopā ar ekspertiem – Eiropas Vides Biroju – formulēs politikas priekšlikumus par gaisa kvalitāti.

Rīgā projektu vada organizācija ManaBalss un Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS. Projekta aktualitātēm un vērtīgai informācijai par pilsētas gaisa kvalitātes jautājumiem var sekot "Par tīru gaisu Rīgā" Facebook kontā!

***

Projekts CODE Europe 2022. gada garumā norisināsies piecās Eiropas pilsētās – Rīgā, Tallinā, Atēnās, Lisabonā un Burgasā. Tā ievaros tiek ieviests arī inovatīvs sociālās ieklausīšanās rīks, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību spēj ievākt internetā pieejamo informāciju par iedzīvotāju nostāju gaisa kvalitātes jautājumos. Projekta gaitā norisinās arī pētnieciskā darbība par digitālo līdzdalību un tiek izstrādāta vispārēji pielietojama metodoloģija tās izvērtēšanai, kā arī ētikas vadlīnijas turpmākajām sociālās ieklausīšanās kampaņām.

AUTORS: MANA BALSS

Emisiju ierobežošanai Rīgas centrā varētu noteikt iebraukšanas maksu sastrēgumu laikā05. Jan (2022)

Viens no iespējamiem risinājumiem emisiju ierobežošanai Rīgas centrā varētu būt privātā transporta iebraukšanas maksas noteikšana sastrēgumstundu laikā, ziņo LSM.

Par šādu eventuālo iespēju Latvijas Radio intervijā sacīja Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone (JV).

Iebraukšanas maksu sastrēgumstundās pilsētas topošajā zemu emisiju zonā varētu noteikt, lai nodrošinātu tīrāku gaisu un veicinātu sabiedriskā transporta izmantošanu, atzīmēja Andersone.

Paredzēts, ka zemo emisiju zona varētu būt viss vēsturiskais centrs starp dzelzceļa loku un Daugavu, kur patlaban gaisa piesārņojums pārsniedz gan Latvijas, gan Eiropas Savienības noteiktās normas.

Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments trešdien rīko sanāksmi, lai sniegtu plašāku informāciju par projektu zemo emisiju zonas ieviešanai galvaspilsētā. Projektu sāks īstenot nākamgad un ieviesīs pakāpeniski līdz 2027. gadam. Sākotnēji sešu mēnešu ilgā pētījumā vērtēs, kā ierobežot emisijas galvaspilsētā un kā ierobežot automobiļu plūsmu šajā zonā.

Zemo emisiju zonā automašīnu plūsma varētu mazināties par 20%, norādīja Andersone, skaidrojot, ka tas būs ieguvums gan autovadītājiem, samazinoties sastrēgumiem, gan gājējiem – elpojot svaigāku gaisu.

Avots: LSM

Ja sliecies piekrist publikācijā aprakstītajam risinājumam, tad dalies ar iniciatīvu "Par tīru gaisu Rīgā" sociālajos tīklos!

Kā arī izsaki savu viedokli vēl pirms Rīgas domes deputātu balsojuma platformā Open2Vote, atbildot uz jautājumu "Vai Rīgā būtu jāievieš iebraukšanas maksa"!

_____________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 45 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!

Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.

AUTORS: MANA BALSS

Aicinājums iestāties par iedzīvotāju līdzdalību pašvaldībās un parakstīt iniciatīvu "Atveram pašvaldības!"30. Oct (2020)

Tā kā esi parakstījis šo pašvaldības dzīves iniciatīvu, uzrunājam Tevi ar aicinājumu atbalstīt patiesi spēcīgas un efektīvas kolektīvo iesniegumu sistēmas izveidi Latvijas pašvaldībās!

Organizācija ManaBalss kopā ar četrām citām NVO ir publicējusi iniciatīvu "Atveram pašvaldības!" un aicina arī Tevi to parakstīt un dalīties ar to savos sociālo mediju kontos.

Lūdzam iepazīties arī ar iniciatīvas pielikumā izklāstītajiem apsvērumiem, kāpēc šis ir ļoti svarīgs jautājums un nepieciešams risinājums.

Ja atbalsti iniciatīvu "Atveram pašvaldības!", tad dalies ar to Facebook u.c. sociālajos tīklos!

Tavai balsij ir nozīme!

AUTORS: MANA BALSS

Ārkārtas situācija gaisa kvalitāti Latvijā nav uzlabojusi 07. May (2020)

Ārkārtas situācija viesusi virkni izmaiņu. Daudzi strādā no mājām un pārvietojas mazāk. Pilsētu ielas ir tukšākas, tomēr tas nav uzlabojis gaisa kvalitāti valstī.

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Gaisa un klimata nodaļas vadītāja Aiva Eindorfa skaidroja - atsevišķos svarīgajos rādītājos, salīdzinot ar šo laiku pērn, pat manāms piesārņojuma pieaugums.

"Ja mēs salīdzinām 2019. gada periodu ar 2020. gada periodu – janvāris līdz aprīlis, tad daļiņu “pm10” gadījumā situācija ir interesanta, jo koncentrācijas šogad ir lielākas, nekā tās bija iepriekšējā periodā. Tās ir daļiņas ar izmēru līdz 10 mikroniem. "Pm10" ir viena sestā daļa no mata diametra. Šādu pārsniegumu skaits drīkst būt 35 gadījumi gadā. Šogad tas jau ir 30 pārsniegšanas gadījumi, savukārt iepriekšējā gada periodā no janvāra līdz aprīlim bija tikai 19 šādi pārsniegšanas gadījumi. Tas ir saistīts ar meteoroloģiskajiem apstākļiem. Savukārt slāpekļa dioksīda gadījumā situācija nav diži atšķirīga, salīdzinot pagājušo gadu un šo gadu. Varbūt nedaudz koncentrācijas ir zemākas, bet tās ik nedēļu svārstās. Ārkārtas situācija, kad autotransporta ielās ir mazāk, tomēr nav devusi nekādu devumu gaisa kvalitātei," pauda Eindorfa.

Avots: LSM

AUTORS: MANA BALSS

Par tīru gaisu Rīgā – top RīgaTV 24 raidījums09. Dec (2019)

Cik liels ir gaisa piesārņojums Rīgā? Kā uzlabot gaisa kvalitāti?

Par to diskutēsim kārtējā raidījumā "Mana Balss"!

Nāc uz ierakstu studijā otrdien, 10. decembrī, plkst. 18:45 (ierašanās no 18:30) Rīgā, Blaumaņa ielā 32! Ēterā skaties svētdien, 29. decembrī, plkst. 20.00!

Diskutēs:
Andis Vaičulis, iniciatīvas autors
Edgars Tavars, ZZS valdes priekšsēdētājs
Vjačeslavs Stepaņenko, Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs
Artūrs Toms Plešs, VARAM parlamentārais sekretārs (A/P)
Diskusiju moderē: Ansis Klintsons

Jau 15 gadus cilvēki Rīgā elpo piesārņotu gaisu. Ar likumiem ir noteikts – ja ir piesārņots gaiss, tad jauni gaisu piesārņojoši uzņēmumi nevar sākt strādāt, esošie uzņēmumi nevar paplašināties, un tiem ir jāsamazina savu emisiju apjoms. Savukārt uz autotransporta radīto gaisa piesārņojumu likums pašvaldībai piešķir tiesības ierobežot autotransporta kustību.

Raidījuma "Mana Balss" projektu finansē "Mediju atbalsta fonds" no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma saturu atbild RīgaTV 24.

AUTORS: MANA BALSS