Pārstāvis: Vaičulis AndisPublicēta: 07. Oct

PAR TĪRU GAISU RĪGĀ
Iniciatīva tiks iesniegta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā

10'000
405
Jau parakstījuši 405
9'595

Rīgā ir netīrs gaiss, kaut gan iedzīvotājiem tīru gaisu garantē Satversmes 115. pants un Ministru kabineta 2009. gada 3. novembra noteikumi Nr.1290 „Noteikumi par gaisa kvalitāti” (turpmāk MK noteikumi), kur ir noteiktas pieļaujamās piesārņojošo vielu koncentrācijas gaisā un norādīts, kā rīkoties, ja pieļaujamās piesārņojošo vielu koncentrācijas ir pārsniegtas. Tomēr jau 15 gadus cilvēki Rīgā elpo piesārņotu gaisu un, ja nekas nemainīsies, turpinās to elpot arī turpmāk, kaitējot savai veselībai. Ar likumiem ir noteikts, ja ir piesārņots gaiss, tad jauni gaisu piesārņojoši uzņēmumi nevar sākt strādāt, esošie uzņēmumi nevar paplašināties, un tiem ir jāsamazina savu emisiju apjoms. Savukārt uz autotransporta radīto gaisa piesārņojumu likums pašvaldībai piešķir tiesības ierobežot autotransporta kustību. Pašvaldība var arī neizmantot šīs tiesības un neierobežot autotransporta kustību. Rīgas Dome aktīvi izmanto šo likuma iespēju un nekādi neierobežo autotransportu. No 2004. gada Rīgā ir piesārņots gaiss, un tāds tas būs arī pēc 2020. gada. Ir izstrādāta jau trešā Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmas. Programmā ir virkne veicamo darbu, bet pēc visu šo darbu veikšanas Rīgā joprojām būs pārsniegtas atļautās NO2 un daļiņu PM10 (putekļu) koncentrācijas, jo nekādi nav paredzēts ierobežot galveno gaisa piesārņojuma avotu – autotransportu. (Palielinātas NO2 koncentrācijas izraisa elpceļu un rīkles gala kairinājumu, hronisku aizsmakumu, klepu, elpas trūkumu. Daļiņu PM10 ilglaicīga piesārņojuma iedarbība palielina plaušu, kā arī sirds un asinsvadu slimību riskus, hronisku bronhītu attīstību, samazina populācijas dzīves ilgumu, iespējama arī saistība ar plaužu vēzi.) Likums nenosaka maksimālo laiku, kurā ir jānovērš gaisa piesārņojuma pārsniegums. Likums nosaka, ka ir jāizstrādā "ilgtermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas programma". Rīgas gadījumā gaisa kvalitātes uzlabošana ilgst jau 15 gadus bez īpašiem panākumiem, un šķiet, ka tā turpināsies vēl ilgi. Lai garantētu cilvēkiem tiesības uz tīru gaisu, ir jāmaina normatīvie akti, ieviešot divus grozījumus. Pirmkārt, ir jānosaka, ka pašvaldībai ir nevis tiesības ierobežot autotransporta kustību, bet gan pienākums ierobežot autotransporta kustību, ja tikai tā ir iespējams nodrošināt tīru gaisu. Otrkārt, ir jāsaka, ka gaisa kvalitātes piesārņojums ir novēršams 5 gadu laikā.

Nepieciešams grozīt MK noteikumus, nosakot pašvaldībai pienākumu novērst gaisa piesārņojums 5 gadu laikā no tā pārsniegšanas brīža. Tas nozīmē, ka pašvaldībai ir jāievieš tādi pasākumi, kas novērš gaisa piesārņojumu. Vienlaikus nosakot, ka pašvaldībai ir nevis tiesības, bet gan pienākums ierobežot autotransporta kustību pilsētā, ja citādi nav iespējams novērst gaisa piesārņojumu. Tas ir izdarāms, piemēram, ieviešot iebraukšanas maksu piesārņotā gaisa zonās vai aizliedzot iebraukt noteikta vecuma mašīnām, vai ierobežojot iebraukšanu mašīnām ar vienu braucēju, vai ieviešot pāra vai nepāra automašīnu numuru iebraukšanas aizliegumus utt. Rezultātā, sagatavojot jauno gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu pēc 2020. gada, tiktu panākts, ka pēc 2025. gada rīdzinieki elpos tīru gaisu.

Iedzīvotāji iegūs tīru gaisu un vidi, kurā dzīvot, nosakot pašvaldībai pienākumu novērst gaisa piesārņojumu 5 gadu laikā.

Iniciatīvas parakstītāji 405