Pārstāvis: Millers JānisPublicēta: 18. Mar (2019)

PAR VALSTS ATBALSTU ELEKTROTRANSPORTA IEGĀDES VEICINĀŠANAI
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
2'745
Jau parakstījuši 2'745
7'255

Pasaule virzās uz atteikšanos no fosilās degvielas izmantošanas, bet Latvijā 2018. gadā pirmo reizi reģistrēti tikai 152 elektrotransportlīdzekļi (ETL), kopējam skaitam sasniedzot 558, kas nav pat 0,1 procents no valstī reģistrētajiem transporta līdzekļiem. Tikmēr Norvēģijā, katrs otrais no jauna reģistrētais transporta līdzeklis ETL. Auto ražotāji turpina ieviest ar vien jaunus ETL modeļus, taču Latvijā pieejamais modeļu klāsts ir ļoti ierobežots, salīdzinot ar citām Eiropas un pasaules valstīm. Latvijā ir nepieciešams veicināt videi draudzīga transporta iegādi un lietošanu. Tiek investēti līdzekļi, lai attīstītu uzlādes tīklu visā valsts teritorijā, kas ļauj sasniegt jebkuru vietu arī ar ETL. Šī tīkla attīstība apsteidz tā izmantošanas potenciālu.

Ieviest atbalsta programmu ETL iegādei, piešķirot valsts subsīdiju vismaz 5000 Eiro apmērā par katru jauno auto. Pat dubultojot jaunu reģistrēto ETL skaitu līdz 300 vienībām būtu nepieciešami tikai 1,5 miljoni eiro. Šo summu varētu iegūt pārdalot ienākumus, kas gūti no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.

Sabiedrība virzītos uz dzīvi tīrākā vidē. Dotu signālu pasaulei, ka Latvija tiešām grib un var būt zaļākā valsts pasaulē. Palielinātos pieejamo ETL modeļu klāsts, kas ļautu atrast ETL atbilstošu katra gaumei. ETL īpašnieki Rīgā var bez maksas izmatot Rīgas Satiksmes apsaimniekotās autostāvvietas.

Iniciatīvas parakstītāji 2'745

Iniciatīvas jaunumi

Elektroauto subsidēšana – jau tuvākajos gados, ja vien būs nauda04. Feb

Daļu izmaksu iedzīvotājiem par elektrisko automobiļu iegādi Latvijā varētu segt jau tuvāko gadu laikā. Šāds punkts iekļauts Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā, ko šonedēļ apstiprināja valdība, ziņo LSM.

Šī ziņa sasaucas ar iniciatīvu "Par valsts atbalstu elektrotransporta iegādes veicināšanai". Tās autors Facebook komentārā norāda, ka paredzētais atbalsts patlaban tiek pieļauts 2000 eiro apmērā, kamēr iniciatīvas prasība ir 5000 eiro subsīdija par katru jaunu elektroauto.

Ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV) gan norāda, ka atbalsta pasākums būs atkarīgs no pieejamā finansējuma. Intervijā LSM arī VARAM ministra Juris Pūce (A/P) norāda uz ekonomiskajiem nosacījumiem, pirms ķerties pie elektroauto subsidēšanas, proti, ka tiem ir jākļūst lētākiem. J. Pūce arī uzskata, ka subsīdijas nevajadzētu piešķirt par pašu auto iegādi, bet gan, piemēram, atvieglojot līzinga nosacījumus.

Sekojot Eiropas Savienības piemēram, arī Latvija izstrādājusi stratēģiju, kā līdz 2050. gadam valsts saimniecību padarīt klimatneitrālu. Valdības apstiprinātajā plānā tuvākajai desmitgadei ir virs 100 pasākumiem, kā samazināt siltumnīcefektu radošo gāzu emisijas, tai skaitā atbalstot elektrisko transportu.

Pašlaik visvairāk izmešu Latvijā rada enerģijas ražošana, taču otrs lielākais piesārņotājs ir transports, it sevišķi novecojušās automašīnas. Tāpēc viens no uzdevumiem ir līdz 2022. gada beigām izstrādāt noteikumus, kā valstij finansiāli atbalstīt gan uzņēmumus, gan privātpersonas, kas vēlēsies iegādāties elektriskos vai cita veida dabai nekaitīgus auto. Šim mērķim plānā ierakstīti 30 miljoni eiro, ar ko desmit gadu laikā atbalstīt 15 tūkstošu jaunu transportlīdzekļu iegādi.

Tematiskais portāls "Uzlādēts" raksta, ka Igaunijā atbalsts jauna elektriskā transportlīdzekļa iegādei ir 5000 EUR, ja tā cena nepārsniedz 50 tūkstošus EUR bez PVN.

Avots: LSM

AUTORS: MANA BALSS

Pārliecībā par elektromobiļu nākotni "Latvenergo" atver jaunas uzlādes stacijas 02. Sep (2019)

Pēc "Latvenergo" prognozēm tuvāko desmit gadu laikā elektroauto skaits Latvijā sasniegs 30 tūkstošus, tādēļ energokompānija atver jaunas elektromobiļu uzlādes stacijas, raksta nacionālā raidkompānija LSM.

Uzņēmuma valdes loceklis Kaspars Cikmačs intervijā Latvijas Radio stāstīja, ka elektromobiļu skaits dubultojas katru gadu. Lielie automašīnu koncerni paziņojuši, ka ražos arvien vairāk elektromobiļu, tāpat arī nevar ignorēt klimata pārmaiņas un Eiropas Savienības apņemšanos mazināt kaitīgo izmešu daudzumu.

K. Cikmačs uzsvēra, ka, ja ražos vairāk elektromobiļu, tad to cena varētu samazināties. Tādējādi elektromobilis arī ar mazākām subsīdijām kļūtu lietotājiem interesantāks. Ceturtdien, 29. augustā, "Latvenergo" atvēra divas uzlādes stacijas Rīgā un vienu Jūrmalā. Uzņēmumā novērtē Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) ielikto pamatu uzlādes staciju kartē, tomēr uzsver, ka ar to nepietiek.

Elektromobiļu subsidēšana pagaidām tomēr ir svarīgs atbalsta instruments. Iepriekš tika ziņots, ka Igaunija atjauno valsts grantus elektroauto iegādei, kas seko iepriekšējai atbalsta programmai pirms vairākiem gadiem. Iepriekšējā Igaunijas valsts atbalsta programma pieteikumus jaunu elektroauto subsidēšanai pārtrauca pieņemt 2014. gada vasarā. Tās ietvarā ar valsts atbalstu Igaunijā tika iegādāti 657 elektroauto un hibrīddzinēju auto, raksta The Baltic Course. Tie veidoja lielāko daļu no Igaunijas kopējā elektroauto skaita, kas 2015. gadā sasniedza 1101, neskaitot hibrīddzinējus.

CSDD elektromobilitātes attīstības daļas vadītājs Pauls Beinarovičs stāstīja, ka nevajadzētu skriet laikam pa priekšu un norakstīt elektromobiļus. Viņš atgādina, ka to aktīva izmantošana arī Eiropā sākās tikai 2014. gadā.

Elektromobiļu mīnusi patlaban ir augstā cena un ierobežotais nobraukums ar vienu uzlādi, tomēr ir arī vairākas priekšrocības, kas to padara pievilcīgu. Piemēram, iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslu un nemaksāšana par ekspluatāciju.

P. Beinarovičs norādīja uz Norvēģijas piemēru, kur nav jāmaksā akcīzes nodoklis, kas parastajām ar degvielu darbināmajām mašīnām ir dubultā. Tādējādi elektromobiļi ļoti ātri kļuva līdzvērtīgi cenā ar automašīnām, kas izmanto fosilo enerģiju. P. Beinarovičs gan Latvijā neredz nevienu, kas atļautos sekot šādam piemēram.

Pašlaik Latvijā ir 562 elektromobiļi. Uzlādes tīkls, viņaprāt, ir svarīgs, lai cilvēkus motivētu iegādāties elektromobiļus – lai cilvēkiem nebūtu bail, ka, izbraucot no mājām, viņi kaut kur paliks uz ceļa.

Avots: LSM; The Baltic Course

AUTORS: MANA BALSS

Igaunija subsidēs elektroauto un kontrolēs tos ar GPS06. Aug (2019)

Igaunija atjauno valsts atbalstu elektroauto iegādei, un subsidētajos auto uzstādīs globālās pozicionēšanas ierīces (GPS), ziņo nacionālā raidsabiedrība ERR.

Latvijas kaimiņvalsts atjauno valsts grantus elektroauto iegādei, kas seko iepriekšējai atbalsta programmai pirms vairākiem gadiem. Šoreiz grantu programmā jauniegādātie auto tiks aprīkoti ar GPS, un tiks sekots, lai subsidēto auto īpašnieki ievērotu granta nosacījumus. Proti, katram šādam auto četros gados ir jānobrauc vismaz 80 tūkstoši kilometru, un vismaz 80% no šā nobraukuma ir jānotiek pašā Igaunijā.

Igaunijas Vides ministrija katram jauna elektroauto pircējam grantu programmā maksās 5000 eiro. Ja pircējs četros gados nebūs izpildījis iepriekš aprakstītos granta līguma nosacījumus, grants būs pilnībā jāatmaksā.

Vides ministrijas Klimata departaments komentē, ka kontroles ierīce ir domāta tieši noteiktā nobraukuma kontrolēšanai, raksta ERR, un grantu saņēmējiem ir jāpiekrīt tās uzstādīšanai uz četriem gadiem. Attiecīgi aprīkoto auto datus apkopos Igaunijas Vides investīciju centrs.

Iepriekšējā valsts atbalsta programma pieteikumus jaunu elektroauto subsidēšanai pārtrauca pieņemt 2014. gada vasarā. Tās ietvarā ar valsts atbalstu Igaunijā tika iegādāti 657 elektroauto un hibrīddzinēju auto, raksta The Baltic Course. Tie veidoja lielāko daļu no Igaunijas kopējā elektroauto skaita, kas 2015. gadā sasniedza 1101, neskaitot hibrīddzinējus.

Arī bez valsts atbalsta 2018. gadā Igaunijā tika pārdoti 84 elektroauto un 1602 auto ar hibrīddzinējiem.

Avots: ERR; The Baltic Course

AUTORS: MANA BALSS

Pēc Valsts kontroles ziņojuma un ManaBalss iniciatīvas pievērš uzmanību bezizmešu transportam17. Jun (2019)

Manabalss.lv iniciatīva par atbalstu elektrotransporta iegādei un Valsts kontroles ziņojums par uzlādes staciju tīkla izmaksām ir licis Latvijas medijiem pievērsties tēmai, kas nav pietiekami bieži cilāta – bezizmešu transportlīdzekļu situācija Latvijā, vērtē specializētais portāls "Uzlādēts".

Ministru kabineta sēdē 11. jūnijā ir apstiprināta Latvijas nacionālā pozīcija "Par Eiropas Komisijas paziņojumu "Tīru planētu – visiem! Stratēģisks Eiropas ilgtermiņa redzējums par pārticīgu, modernu, konkurētspējīgu un klimatneitrālu ekonomiku"". Tajā Latvija pauž atbalstu ES virzībai uz klimatneitralitāti 2050. gadā.

"Latvija ar pozīcijas apstiprināšanu ir spērusi nozīmīgu soli un apliecinājusi, ka ir gatava sniegt savu pienesumu klimata krīzes novēršanā," to komentē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce. "Latvijai ir jāizmanto iespējas, ko nodrošinās pāreja uz klimatneitralitāti, attīstot jaunas zaļās industrijas, tehnoloģijas, ražojot produktus un veicinot jaunu darba vietu radīšanu, kas kļūs par labu pamatu tautsaimniecības izrāvienam."

Vienlaikus mediju uzmanību pievērsis karstāks temats – Valsts kontrole nav apmierināta ar elektroauto uzlādes staciju tīkla izmaksām. Par to ir bijusi publikācija LSM portālā, LTV7 ziņu sižets, kā arī raidkompānija LNT iekļāva ziņojumu LNT Ziņu TOP 10. LNT sižetā ir arī atsauce uz platformā ManaBalss notiekošo balsošanu par to, lai būtu atbalsts elektrotransporta iegādei.

Tomēr visplašāk elektroauto un saistītās aktualitātes ir izvērstas RīgaTV 24 kārtējā raidījumā "Mana Balss". Katru svētdienu tiek rādīts raidījums, kas ir veidots no platformas ManaBalss iniciatīvām. 16. jūnijā raidījuma tēma bija iniciatīva "Par valsts atbalstu elektrotransporta iegādes veicināšanai" (1422 paraksti šīs publikācijas tapšanas brīdī). Raidījumā viesjās: Aleksandrs Kiršteins (13. Saeimas deputāts, Saeimas budžeta un nodokļu komisija), Kārlis Mendziņš (portāla uzladets.lv galvenais redaktors), Māris Gailis (ekspremjers) un Tālivaldis Vectirāns (Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors).

Kā norāda portāls, runāt par un ap kādu tēmu nenozīmē, ka kaut kas reāli arī notiek. Reālajā dzīvē elektroauto skaits Latvijā ir tikai ap 500, un lieli dīzeļdzinēji uz ceļiem ir populārākie. "Tomēr ir cerība, ka visa šī runāšana veicinās sabiedrības pāreju uz videi draudzīgākiem transportiem," summē portāla publikācijas autors.

16. jūnija raidījuma abas ieraksta daļas varat skatīties RīgaTV 24 arhīvā.

Avots: uzladets.lv

AUTORS: MANA BALSS

Ierakstām raidījumu par atbalstu elektromobiļiem!27. May (2019)

Aplūkojot ManaBalss platformā virzīto iniciatīvu “Par valsts atbalstu elektrotransporta iegādes veicināšanai”, otrdien, 28. maijā, RīgaTV 24 ieraksta diskusiju raidījuma “Mana Balss” kārtējo pārraidi.

Ieraksts notiks 28. maijā no 13:30 līdz 14:30 TV24 studijā Rīgā, Blaumaņa ielā 32, un ierakstu studijā var apmeklēt ikviens interesents!

Lūdzam pievērst uzmanību un nesajaukt laikus – šai dienā notiks arī cita raidījuma “Mana Balss” ieraksts!

Raidījuma ieraksta dalībniekiem un skatītājiem studijā lūgums ierasties ne agrāk par 13:10.

Šīs diskusijas dalībnieki:
- Aleksandrs Kiršteins, 13. Saeimas deputāts, Saeimas budžeta un nodokļu komisija
- Kārlis Mendziņš, portāla uzladets.lv pārstāvis
- Māris Gailis, ekspremjers
- Tālivaldis Vectirāns, Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors
Raidījuma vadītājs: Ansis Klintsons.

Raidījums TV24 ēterā būs skatāms svētdien, 16. jūnijā, plkst. 20:00.

Raidījums “Mana balss” ir sagatavots ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma “Mana balss” saturu atbild RīgaTV 24.

AUTORS: MANA BALSS

Specializētais medijs operatīvi izceļ iniciatīvu19. Mar (2019)

Interneta medijs „Uzlādēts” ir operatīvi izcēlis ManaBalss platformā nesen publicēto aicinājumu elektromobiļu valsts atbalstam.

Cita starpā portāls izceļ, ka ar vienkāršu aprēķinu ir redzams ‒ lai dubultotu pagājušā gada elektromobiļu skaita pieaugumu Latvijā, vajadzētu vien 1,5 miljonu eiro, ja valsts līdzfinansētu 5000 eiro no iegādes cenas.

Nesen CSDD ir publicējuši kārtējā ceturkšņa datus par reģistrētajiem transportlīdzekļiem, tai skaitā, arī elektrotransportlīdzekļiem. Sākot 2019. gadu, Latvijā ir reģistrēti 442 vieglie bezizmešu transportlīdzekļi.

Gada laikā 2019. gada sakumā klāt ir nākuši 130 vieglie elektrotransportlīdzekļi. To kopskaits Latvijā ir palielinājies no 312 uz 442 jeb par 41.67%.

Avots: uzladets.lv

AUTORS: MANA BALSS