Pārstāvis: Jānis BelovsPublicēta: 13. Dec (2018)

PRET ATJAUNOTIEM TRANSPORTLĪDZEKĻIEM UN LABOTO NOBRAUKUMU
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā un Latvijas Republikas Satiksmes ministrijā

10'000
417
Jau parakstījuši 417
9'583

Bieži esam sastapušies, ka, nopērkot transportlīdzekli ar īpaši mazu nobraukumu un ļoti labā stāvoklī, vēlāk izrādās, ka odometra rādījums ir attīts, vai arī auto ir ticis salikts no vairākām mašīnām, jo ticis norakstīts ārzemēs un atzīts kā nelabojams transportlīdzeklis. Lietotas automašīnas tiek saliktas no vairākām bojātām mašīnām vai pilnībā pārmetinātas un nokrāsotas, un Latvijā pirms reģistrēšanas CSDD tiek samazināts odometra rādījums ar datora palīdzību. Vēlāk automašīna tiek reģistrēta CSDD ar viltotiem odometra rādījumiem, lai vieglāk varētu to pārdot.

Automašīnas patieso nobraukumu un vēsturi var pārbaudīt pie dīleriem vai interneta mājaslapā autodna.lv CSDD ir nepieciešams ieviest papildus pārbaudi un pirms auto reģistrēšanas pieprasīt šo atskaiti par katru auto, kas tiek piereģistrēts Latvijā, un izmantot pēdējos datus no datubāzes, kurā ir norādīts patiesais nobraukums, kā arī automašīnas bojājumi. Ir jāaizliedz reģistrēt mašīnas, kas tikušas atzītas par nelabojamām, kā arī, reģistrējot auto Latvijā, jānorāda odometra rādījumus no pēdējas pārbaudes.

Latvijas iedzīvotāji nebūs maldināti par automašīnas patieso nobraukumu, kā arī CSDD varēs aizliegt piereģistrēt mašīnas, kas tikušas ārzemēs norakstītas pēc negadījumiem. Uz ielām būs mazāk bīstamo auto, kas tikuši salasīti no vairākiem auto. Šādas automašīnas ir sabiedrībai bīstamas. Šāds transportlīdzeklis neatbilst ražotāju drošības noteikumiem, un avārijas rezultātā cilvēkam var radīt lielākus bojājumus veselībai vai arī novest pie letāla iznākuma.

Iniciatīvas parakstītāji 417

Iniciatīvas jaunumi

Lietotos auto turpina "iesmērēt"pirms 22 dienām

Ar līmlentu aizlīmēta motora problēmu signāllampiņa instrumentu panelī – pat tik nopietnu krāpšanu, pērkot lietotu auto, ir piedzīvojis kāds klients, kura likstu, atsaucoties uz raidījumu "Bez tabu", apraksta TVNET.

Šāds acīmredzama negodīguma gadījums sasaucas ar ManaBalss publicētu iniciatīvu "Pret atjaunotiem transportlīdzekļiem un laboto nobraukumu". Raidījumā atspoguļotajā gadījumā cietušais ir izteicis šaubas arī par sava "jaunā" braucamrīka odometra patieso stāvokli.

ManaBalss iniciatīvas priekšlikums ir uzlikt par pienākumu CSDD papildus pārbaudei un pirms auto reģistrēšanas pieprasīt šo atskaiti par katru auto, kas tiek piereģistrēts Latvijā. Automašīnas patieso nobraukumu un vēsturi var pārbaudīt pie dīleriem vai Latvijas domēna mājaslapā "AutoDNA".

"Bez tabu" aplūkotajā gadījumā auto jaunais īpašnieks devies mājup, piestājis uzpildīt degvielu un tad arī pamanījis melnu līmlentes gabaliņu, uzlīmētu uz auto paneļa. Izrādījās, ka ar to paslēpts panelī mirdzošais brīdinājums par dzinēja problēmu.

Gadījums ir ļoti nepatīkams, un diemžēl tādu nav maz, tādēļ pilsoņi ir interesējušies par iespējamiem likumdošanas uzlabojumiem arī caur ManaBalss. Līdz šim konsultācijās ar juristiem esam secinājuši, ka konkrēti lietoto auto negodīgas pārdošanas gadījumos cilvēkiem ir jāapzinās savas jau esošās tiesības un tās ir jāīsteno.

Tā Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTALI jau atrunā, piemēram, preces drošumu, kas ir uzskatāms par tādu precei piemītošu īpašību, kuras esamību pircējs var pamatoti gaidīt. Tāpat ir noteikts, ka, ja pārdevējs atsakās izpildīt patērētāja prasījumu, kad tas ir viņu konfrontējis ar negodīgo darījumu, vai arī patērētāju neapmierina pārdevēja piedāvātais risinājums, tad patērētājs ir tiesīgs vērsties ar prasību tiesā.

Gadījumā, ja pārrunas ar pārdevēju nav novedušas pie patērētājam labvēlīga rezultāta, PTAL kā pirmo instanci gan paredz vēršanos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā pēc palīdzības strīda risināšanā. Šādos gadījumos tas tad arī būtu pirmais solis.

Cits gadījums ir, ja juridiskas personas jeb komersanti savā starpā slēdz pirkuma-pārdevuma līgumu par lietotu automašīnu, un tad būtu piemērojami Komerclikuma noteikumi. Bet tas ir jau cits stāsts.

Avots: TVNET; Bez tabu; ManaBalss

AUTORS: MANA BALSS