Kases aparātu reforma ir jūklis
Latvijā nav radīti priekšnosacījumi kases aparātu reformas veiksmīgai pabeigšanai, secināts Valsts kontroles (VK) revīzijā. Tas sasaucas ar iniciatīvas "Valdībai uzņemties atbildību un segt jauno, ekskluzīvo kases aparātu reformas izmaksas uzņēmējiem" autora bažām un aktualizē viņa jau pirms diviem gadiem paustās prasības.
Piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu, atsaucoties uz VK veikto likumības un lietderības revīzijas ziņojumu, raksta LETA. Ir konstatēta virkne trūkumu, kas bremzējuši veiksmīgu reformas īstenošanu.
"Reforma skar vairāk nekā 30 tūkstošus nodokļu maksātāju, kas ik dienas izmanto kases aparātus un kases sistēmas. Pirms tik lielu pārmaiņu īstenošanas valstij bija rūpīgi jāplāno, kādas izmaksas radīsies uzņēmējiem, kādos termiņos izmaiņas varēs veikt un kādi būs valsts ieguvumi.
Kases aparātu reforma bija nepieciešama, taču revīzija apliecina, ka netika radīts stabils pamats un priekšnosacījumi reformas veiksmīgai pabeigšanai, sacīja valsts kontroliere Elita Krūmiņa.
Valsts kontrole revīzijā secinājusi – kaut gan ēnu ekonomikas ierobežošana ir bijusi valdības prioritāte kopš 2010. gada, ne Finanšu ministrijai, ne Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nav bijusi pietiekama kapacitāte kvalitatīva normatīvā regulēja izstrādei un reformas īstenošanai.
"Šā gada sākumā – piecus gadus pēc kases aparātu nomaiņas sākšanas – atbilstoši jaunajām tehniskajām prasībām bija nomainīti tikai 59% no visiem kases aparātiem. Lielāko nenomainīto kases aparātu daļu veido kases sistēmas un specializētās iekārtas, kuru nomaiņai ir nepieciešami individuāli risinājumi. Tā kā kases aparātu nomaiņa primāri ir informācijas tehnoloģiju ieviešana, pastāv risks, ka brīdī, kad tie būs nomainīti, informācijas tehnoloģijas jau būs novecojušas," secināts revīzijā.
Tajā arī minēts, ka būtisks nosacījums kases aparātu nomaiņai ir to atbilstības pārbaude – atbilstības pārbaudes institūcija sniedz apliecinājumu VID, ka kases aparāta modelis atbilst noteiktajām tehniskajām prasībām.
Taču pirmā institūcija, kas šādu pārbaudi varēja veikt, VID tika reģistrēta tikai 2016.gada beigās. Uzņēmējiem atbilstoši pagarinātajam termiņam kases aparātu nomaiņai bija atlicis vien pusgads, bet ne visu veidu kases aparātu modeļi tirgū bija pieejami.
Pamatojoties uz konstatētajām neatbilstībām sešos kases aparātu modeļos, kas iepriekš bija atzīti par prasībām atbilstīgiem, 2018. gada sākumā VID bija jāpieņem lēmums par to izslēgšanu no atbilstīgo kases aparātu modeļu saraksta. Uzņēmēju lietošanā šai laikā jau bija vairāk nekā 18 tūkstoši šādu modeļu; to atzīšana par tehniski nepiemērotiem vairoja uzņēmēju neuzticību izveidotajai sistēmai un veicināja nenoteiktību, plānojot uzņēmumu nākotnes attīstību, atzīmēts revīzijas ziņojumā.
Tajā arī minēts, ka Finanšu ministrija un VID reformas ieviešanas rezultātā plānoja papildu ieņēmumus valsts budžetā, proti, 18,5 miljonus eiro 2017. gadā un gandrīz 17 miljonus eiro 2018. gadā, taču šai prognozei nav pamatojuma, jo nevienai no institūcijām nav noteiktas metodikas, ar ko varētu pārliecināties, kādu valsts budžeta ieņēmumu pieaugumu potenciāli sniegs reforma.
Viens no iemesliem, kas ietekmē reformas ieviešanas gaitu, pēc VK secinātā, ir sarežģītie un pat jomas speciālistiem grūti izprotamie un piemērojamie normatīvi, kuros netiek lietota vienota, nozarē atzīta terminoloģija.
Avots: LETA, TVnet.lv
Kases aparātu reforma ir turpinošs spiediens arī uz cenām
Kases aparātu reforma ir turpinošs spiediens arī uz cenām - tā pēc publikācijas „Kases aparātu reforma ir jūklis”, kas marta beigās sekoja Valsts kontroles (VK) revīzijas atzinumam par kases aparātu reformu, situāciju raksturo ManaBalss platformā virzītās iniciatīvas autors un „SIA KL Retail” īpašnieks.
Pirms diviem gadiem „SIA KL Retail” īpašnieks Kristaps Lūsis sāka iniciatīvu „Valdībai uzņemties atbildību un segt jauno, ekskluzīvo kases aparātu reformas izmaksas uzņēmējiem”. Jautāts par jaunu kases aparātu uzstādīšanas gaitu veikalos „LaTS”, viņš skaidro, ka „mēs vēl joprojām ieviešam šos kases aparātus, jo mūsu izvēlētais kases aparāts CHD 5850 sertifikāciju izgāja tikai 2018.gada nogalē ‒ novembrī.”
VK veidotājā likumības un lietderības revīzijas ziņojumā par reformas gaitu bija secināts, ka Latvijā jau piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu. Neskaidrība no valsts iestāžu puses par izpildāmajām prasībām apgrūtina biznesa plānošanu, jo, ieviešot jaunus kases aparātus, lai veikala darba atbilstu noteiktajām normām, „VID nespēja pateikt un sniegt informāciju, kāds kases aparāts ir iegādājams, lai tas būtu lietojams ilgtermiņā,” saka K. Lūsis. „Līdz ar to ir atsevišķi gadījumi, kad kases aparāts ir iegādāts divus gadus atpakaļ, bet tagad tas ir jānomaina, jo nebija konkrētības no Valsts ieņēmumu dienesta puses.”
Viņš lēš, ka kases aparātu izmaksas ar uzstādīšanu un savienošanu ar programmatūru ir aptuveni 1500 EUR uz vienu vienību. Uz jautājumu, vai kases aparātu reformas izmaksas tiek pārliktas uz patērētājiem un atspoguļojas preču cenās, vai arī uzņēmums šīs izmaksas kompensē no uzkrājumiem, K. Lūsis atzīst: „Protams, ka tas atstāj iespaidu uz mazumtirdzniecības cenām, jo tās ir izmaksas, kuras kaut kādā veidā ir jākompensē. Diemžēl augstais nodokļu slogs, OIK un visādi valsts apgrūtinājumi ir izsmēluši mūsu iespējas veikt papildus ieguldījumus.”
Attiecīgi K. Lūsis aizvien uztur spēkā arī viņa virzītās iniciatīvas prasību – valstij segt reformas gaitā uzņēmumiem radītās izmaksas, kuru jēdzīgums nav skaidrs. „Reforma jau pašos pamatos ir smags finansiāls slogs uzņēmējiem, un arī Valsts kontroles atzinums liecina par to, ka nav nosakāms, kāds ir labums no šīs reformas. Tieši tāpat šī reforma jau tagad atpaliek no jaunākajām inovācijām tehnoloģijām pasaulē. Manuprāt, par šo reformu ir jāuzņemas atbildība gan Finanšu ministrijai, gan Valsts ieņēmumu dienestam un jākompensē šie zaudējumi uzņēmējiem.”
Avots: ManaBalss.lv
Seko ManaBalss.lv ziņām
arī Facebook!
Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver
savu atbalstu ManaBalss.lv autoru
jaunākajām iniciatīvām!
_______________________________________
Lūgums no ManaBalss komandas:
Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās
kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu
platformas darbības uzturēšanai.
Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko
prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011.
gada ar 66 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss
platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli
sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.
Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās
kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar
Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela
atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un
citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu
jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām
idejām patīk
stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa
laiku.
Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj
tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss
iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī
iespēju atbalstīt mūsu
darbu ar ziedojumu!
AUTORS: MANA BALSS