Pārstāvis: Valērijs KomisarovsPublicēta: 23. Sep (2022)

SAPRĀTĪGU MAKSU PAR ELEKTROAUTO UZLĀDI
Iniciatīva tiks iesniegta Satiksme ministrijā; Klimata un enerģētikas ministrijā

1'000
1'019
Jau parakstījuši 1'019

Līdz ar nesenajiem grozījumiem elektroauto uzlādes cenrādī, gan elektroauto uzturēšana, gan jo sevišķi jaunu elektroauto iegāde ir kļuvusi neizdevīga. Paredzami mainīgi ekonomiskie apsvērumi ir guvuši pārsvaru pār valsts ilgtermiņa zaļo politiku, un tas nav pieļaujams. Lai būtu līdzsvarā ar iekšdedzes auto izmaksām, maksimālā elektroauto uzlādes cena ir 33 centi minūtē, bet 13. septembrī pieņemtie grozījumi VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" cenrādī izmaksas e-mobi tīklā paceļ līdz 53 centiem par minūti līdzšinējo 15 centu vietā. Tas vairs nav saprātīgi attiecībā pret Latvijas zaļā kursa politiku un valsts aicinājumiem iegādāties elektroauto. Nav pareizi, ja uzlādes izmaksas publiskajos uzlādes tīklos ir vienādas ar iekšdedzes auto uzpildes izmaksām. Jo elektroauto maksā par 30-40% dārgāk, un tas ir videi draudzīgs. Tādēļ šādu auto īpašniekiem ir jāsaņem labums, kas būtu ne tikai dotācija pie iegādes, bet arī dotācija uzlādēm.

Tāpēc aicinu e-mobi tīkla cenrādi nenoteikt augstāku par cenas līmeni, virs kura elektroauto uzlāde kļūst dārgāka par iekšdedzes auto uzpildi. Pašreizējā situācijā tie būtu maksimums 33 centi par minūti. Tas ir ar pieņēmumu, ka degviela maksā 1,8 EUR/l, un iekšdedzes (benzīna vai dīzeļa) automašīnas patēriņš ir 6 l/100 km --> 10,8 EUR/100 km. Elektroauto patēriņš ir 20 kWh/100km --> 20 kWh nedrīkst būt dārgākas par 10,8 EUR. 20 kWh ielādējas aptuveni 30 min. --> 0,33 EUR/min. Lai veicinātu turēšanos pie nospraustā zaļā kursa, protams, vēlams būtu atgriezties pie līdzšinējās 0,15 EUR/min. uzlādes cenas. Saprotams, ka tas prasa subsīdijas, tāpēc piedāvāju variantus, kā samazināt uzlādes izmaksas e-mobi tīklā. 1) Dotācijas no maksājumiem/nodokļiem, kas tiek iekasēti no "izmešu auto" īpašniekiem. 2) Vai arī uzlādes izmaksas var tikt dotētas no ES līdzekļiem/programmām, kas orientētas uz klimata neitralitāti. 3) Varbūt izmantot finansējumu no kvotu izsolīšanas instrumenta. Jāatgādina, ka 2019. gada 11. decembrī Eiropas Komisija nāca klajā ar paziņojumu par Eiropas Zaļo kursu. Tā mērķis ir ievirzīt ES pāreju un panākt klimatneitrālu, taisnīgu un pārticīgu sabiedrību ar mūsdienīgu, resursefektīvu un konkurētspējīgu ekonomiku. ES ir apņēmusies līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti. Savukārt 2020. gada 4. februārī stājās spēkā Latvijas Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.–2030. gadam. Tas ir dokuments ilgtermiņa enerģētikas un klimata politikas plānošanai, kas nosaka Latvijas valsts enerģētikas un klimata politikas pamatprincipus, mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem desmit gadiem (t.i. līdz 2030. gadam). Šis projekts paredz, ka kopējās SEG emisijas transporta sektorā 2023. gadā ir jāsamazina par 18%, salīdzinot ar 2018. gadu, bet 2027. gadā – par 23%. Projektā ir noteikts, ka ir jāpalielina elektromobilitātes loma, un tajā ļoti svarīga komponente ir uzlādes cena. Vēršu uzmanību arī uz to, ka Latvijas autoparka stāvoklis ir ļoti bēdīgs. Latvijā gadā importē apmēram 70'000 auto: 28% ir jauni, bet 72% – lietoti auto. 75% automašīnu ir vecākas par desmit gadiem; transporta vidējais vecums ir 14,9 gadi. Turklāt Latvijā ir otrs lielākais (aiz Lietuvas) dīzeļdzinēju īpatsvars ES – 63%. No jaunajiem auto tikai 2,1% ir elektroauto, bet no lietotajiem – vien 0,57%. Svarīgi ir piebilst, ka desmit gadus veca benzīna vai dīzeļa automašīna rada kaitējumu dabai. Savukārt elektroauto, pat būdams vecs, izmešu ziņā ir klimatam neitrāls. Taču vecāki elektromobiļu modeļi uzlādējas lēni. Šādām mašīnām publiskās uzlādes cena ir īpaši svarīga. Eiropas zaļā kursa nostādnes paredz, ka līdz 2030. gadam ES ir jābūt 30 miljoniem bezizmešu automašīnu. Turklāt pilsētās līdz 2030. gadam ir jābūt elektromobilitātes plānam. Pašreizējais cenu pieaugums e-mobi staciju tīklā mūs no elektromobilitātes mērķa attālina, nevis tam tuvina.

Iniciatīvas prasītā pārmaiņa norādīs uz nopietnu valsts apņēmību sasniegt zaļā kursa mērķus, un veicinās videi un klimatam draudzīgo elektromobilitāti.

Iniciatīvas jaunumi

Cena krīt, tomēr jēga neatjaunojas04. Oct (2022)

30. septembrī "e-mobi" pārstāvji nāca klajā ar paziņojumu, ka uzlādes cena no 0,53 eiro minūtē tiek samazināta uz 0,42 eiro minūtē saistībā ar to, ka elektroenerģijas cenu samazinājums septembrī "Nord Pool" biržā pārsniedza 20%, salīdzinot ar iepriekšējo periodu, raksta Delfi.

Tas tomēr nenovērš iniciatīvas "Saprātīgu maksu par elektroauto uzlādi" uzstādīto problēmu – ka elektroauto uzlādes tarifam ir jābūt paredzami un noturīgi tādās cenas robežās, lai nezustu elektroauto iegādes un uzturēšanas ekonomiskā loģika.

Līdz ar nesenajiem grozījumiem elektroauto uzlādes cenrādī gan elektroauto uzturēšana, gan jo sevišķi jaunu elektroauto iegāde ir kļuvusi neizdevīga, par jauno iniciatīvu raksta Delfi. Paredzami mainīgi ekonomiskie apsvērumi ir guvuši pārsvaru pār valsts ilgtermiņa zaļo politiku, un tas nav pieļaujams, uzskata daļa elektroauto īpašnieki, kuri uzsākuši balsu vākšanu "Manabalss.lv" platformā par uzlādes cenas samazināšanu, tālāk ir teikts publikācijā.

Tāpat ziņu portāls atgādina, ka 2019. gada 11. decembrī Eiropas Komisija nāca klajā ar paziņojumu par Eiropas Zaļo kursu. Tā mērķis ir ievirzīt ES pāreju un panākt klimatneitrālu, taisnīgu un pārticīgu sabiedrību ar mūsdienīgu, resursefektīvu un konkurētspējīgu ekonomiku.

ES ir apņēmusies līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti. Savukārt 2020. gada 4. februārī stājās spēkā Latvijas Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.–2030. gadam. Tas ir dokuments ilgtermiņa enerģētikas un klimata politikas plānošanai, kas nosaka Latvijas valsts enerģētikas un klimata politikas pamatprincipus, mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem desmit gadiem (t.i., līdz 2030. gadam).

Šis projekts paredz, ka kopējās SEG emisijas transporta sektorā 2023. gadā ir jāsamazina par 18%, salīdzinot ar 2018. gadu, bet 2027. gadā – par 23%. Projektā ir noteikts, ka ir jāpalielina elektromobilitātes loma, un tajā ļoti svarīga komponente ir uzlādes cena.

Iniciatīvas autors vērš uzmanību arī uz to, ka Latvijas autoparka stāvoklis ir ļoti bēdīgs. Latvijā gadā importē apmēram 70 000 auto: 28% ir jauni, bet 72% – lietoti auto. 75% automašīnu ir vecākas par 10 gadiem; transporta vidējais vecums ir 14,9 gadi. Turklāt Latvijā ir otrs lielākais (aiz Lietuvas) dīzeļdzinēju īpatsvars ES – 63%. No jaunajiem auto tikai 2,1% ir elektroauto, bet no lietotajiem – vien 0,57%.

Turklāt 10 gadus veca benzīna vai dīzeļa automašīna rada kaitējumu dabai. Savukārt elektroauto, pat būdams vecs, izmešu ziņā ir klimatam neitrāls. Taču vecāki elektromobiļu modeļi uzlādējas lēni. Šādām mašīnām publiskās uzlādes cena ir īpaši svarīga.

Eiropas zaļā kursa nostādnes paredz, ka līdz 2030. gadam ES ir jābūt 30 miljoniem bezizmešu automašīnu. Turklāt pilsētās līdz 2030. gadam ir jābūt elektromobilitātes plānam. Kā norāda iniciatīvas autors, pašreizējais cenu pieaugums "e-mobi" staciju tīklā mūs no elektromobilitātes mērķa attālina, nevis tam tuvina. Tāpēc iniciatīvas prasītā pārmaiņa norādītu uz tiešām nopietnu valsts apņēmību sasniegt zaļā kursa mērķus, un veicinās videi un klimatam saudzīgo elektromobilitāti.

Avots: Delfi

Ja atbalsti šo iniciatīvu, dalies ar to sociālajos tīklos!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 54 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS