Kā būtu ar vienu bānīti? 05. May

"Pasapņosim nedaudz atkal par Baložu-Ziepniekkalna šaursliežu tramvaja līniju," aicina iniciatīvas PAR ŠAURSLIEŽU TRAMVAJU BALOŽI-ZIEPNIEKKALNS autors.

Viņa apcerējums tomēr šķiet vairāk par sapņojumu vien, tāpēc piedāvājam iepazīties ar to arī ManaBalss kopienai, kā arī apsvērt savu atbalstu šai iniciatīvai un ieteikt to saviem draugiem.

"Bānīša draugu kluba" valdes priekšsēdētājs un iniciatīvas autors Dāvis Bušs kluba Facebook vietnē raksta sekojošo.


Kas būtu nepieciešams?

1) Ideja - izmantot vēsturisku dzelzceļu arī mūsdienu sabiedriskā transporta vajadzībām.

Šāda ideja mums jau ir, un to var atbalstīt, balsojot par to ManaBalss (saite šeit sākumā).

Mums jau ir pozitīvs atbalsts no Ķekavas novada pašvaldības, kas to iekļāva jaunajā teritorijas plānojumā, un ceram līdzīgu rezultātu sagaidīt arī no Rīgas!

2) Projekta dokumentācija - gan finansiālā, gan tehniskā, sabiedriskās apspriešanas, ietekmes uz vidi novērtējums, utt.

Tas ir būtisks sagatavošanās solis un var aizņemt pat vairākus gadus. Neaizmirstot, protams, ka šāds projekts būtu jārealizē sadarbībā ar pašvaldībām, jo iziet stipri ārpus muzeja rāmjiem.

3) Realizācija - vajadzīgs sliežu ceļs un ritošais sastāvs.

Tur jau, kā teikt - ja vien ir naudas līdzekļi, tad pārejais ir vien laika jautājums. Mums jau ir pat šāda tāda pieredze; vagonu kā nekā no nulles uzbūvējām.

Izklausās traki tādam mazam, entuziastu biedrības uzturētam kūdras bānītim? - Jā, visnotaļ tā tas ir! Ttāpēc tas ir tāls ilgtermiņa sapnis, un vēl ilgi mūsu ikdienas rūpe būs esošā dzelzceļa uzturēšana un attīstīšana. Taču ­- nekad nesaki nekad.

Šādu pašu sapni izrādās sapņo Slovākijā, Čierny Balog šaursliežu dzelzceļā. Arī to uztur entuziasti (skat. šeit un šeit), arī tas šobrīd ir tikai muzejdzelzceļš, tam ir 750 mm platums (saderīgs ar mūsu platumu), bet plāni ir kapitāli pārbūvēt vienu no esošajām līnijām (faktiski uzbūvējot no jauna, t. sk. elektrificējot), lai tā kalpotu ne tikai kā tūristu transportlīdzeklis, bet arī kā sabiedriskais transports.

Un ziniet, kas ir pats pārsteidzošākais? Viņi tikko ieguva tiesības saņemt no Šveices 17 lietotus šaursliežu tramvajus (precīzāk - vieglā dzelzceļa ritekļus) un kopā ar pašvaldībām plāno pilnā nopietnībā šos plānus īstenot tuvāko piecu gadu laikā! Cena par ritekļiem bija simboliska; faktiski tāda kā dāvana... (Skat. TV sižetu.)

Savukārt ja interesē, no kurienes tad Šveicē šādi ritekļi, tad atbilde ir - no Valdenburgas dzelzceļa. Tā ir vienīgā 750 mm dzelzceļa līnija, ko šveicieši pāršūs uz savu standartplatumu (1000 mm) pēc diviem gadiem, tāpēc arī ritekļi tiem kļuvuši lieki. (Lasi šeit.)

Eh, mums pietiktu vien ar diviem... nu, varbūt - trijiem šādiem ritekļiem, lai apkalpotu mūsu līniju.

Paldies par pasapņošanu kopā ar mums! Neaizmirsti nobalsot! Un atbalstīt mūs arī tuvākajos darbos un projektos!

Šobrīd vācam līdzekļus sliežlicējvilciena restaurācijai - tas mums vajadzīgs ceļu remontam, bet nākotnē ļautu arī šādu tramvaja līniju izbūvēt!

Avots: "Baložu kūdras bānītis" FB konts