Iniciatīva ir izskatīta un noraidīta

Pārstāvis: Jūlija RužaPublicēta: 10. Aug

STABIŅU NOVĀKŠANA BALTEZERĀ
Iniciatīva tiks iesniegta Satiksmes ministrijā

1'000
2'433
Jau parakstījuši 2'433

Vēlamies noņemt stabiņus no autoceļa A1-E67 ceļa posmā Baltezers (Garkalnes novads) - Siguļi, lai uzlabotu autotransporta plūsmu.

Stabiņi varētu būt novietoti tikai pie pagriezieniem un krustojumos, tomēr ne citviet uz šā autoceļa.

Noņemot stabiņus no autoceļa A1-E67 posma Baltezers-Siguļi, operatīvais transports atkal varēs bez pūlēm pabraukt garām automašīnu plūsmai. Mazināsies arī budžeta tēriņi par stabiņu kopšanu. Avārijas gadījumā citi transportlīdzekļi varēs apbraukt to transportu, kurš ir avarējis.

Iniciatīvas jaunumi

Gājēju dzīvības un aizliegtu manevru novēršana ir iemesls paturēt stabiņus Baltezerā16. Sep

Vairāki bojāgājušie īsā laika posmā un pārgalvīgas braukšanas novēršana ir iemesls gan satiksmes organizācijas stabiņu uzstādīšanai Baltezerā, gan to paturēšanai.

Tā atbildes vēstulē iniciatīvas autorei par kolektīvo iesniegumu "Stabiņu novākšana Baltezerā" argumentē Satiksmes ministrija.

Papildus tam ministrija skaidro, ka stabiņu tehnisko īpatnību dēļ nav iemesla bažīties arī par iniciatīvas otro mērķi, ar kuru iniciatīvas autore līdztekus nepieciešamībai uzlabot autotransporta plūsmu argumentē savu prasību. Proti, ministrijas vērtējumā operatīvajam transportam, kuru pašlaik šķietami kavē uzstādītie stabiņi, nepieciešamības gadījumā tomēr ir iespējams šo šķērsli pārvarēt un satiksmes sastrēgumus apbraukt.

Stabiņi autoceļa A1 posmā, par kuri ir runa iniciatīvā, tika pielietoti, jo šajā autoceļa posmā bija liels ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo un cietušo skaits, atbildes vēstulē autorei argumentē Satiksmes ministrijas valsts sekretāre Ilonda Stepanova. Tikai laika posmā no 2017. gada līdz 2019. gada beigām šajā autoceļa posmā ceļu satiksmes negadījumos ir gājuši bojā pieci cilvēki, un vēl 54 cilvēki tika ievainoti.

Stabiņu izvietošanas mērķis ir ar vertikālu un viegli uztveramu satiksmes organizācijas līdzekli uzskatāmi norādīt transporta satiksmei paredzētās brauktuves daļas, kas apzīmētas ar ceļa horizontālo apzīmējumu, kā arī vienlaikus novērst iespēju veikt aizliegtus apdzīšanas un kreisā pagrieziena manevrus, teikts vēstulē. Tieši pārgalvīga braukšana un šādu manevru veikšana bija vieni no galvenajiem smago ceļu satiksmes negadījumu iemesliem šajā ceļa posmā.

Ministrija arī norāda, ka 2020. gadā vidēji vienas bojā gājušās personas radītie zaudējumi tautsaimniecībai ir bijuši502 935,81 EUR. Protams, runa pārsvarā nav par tautsaimniecības zaudējumiem, un ikvienas dzīvības zaudēšana vai tikai veselības kaitējums, ko var salīdzinoši vienkārši novērst, ir par daudz.

Ministrijai iesniegtās iniciatīvas prasība pieļauj, ka stabiņi varētu būt novietoti tikai pie pagriezieniem un krustojumos, tomēr ne citviet uz attiecīgā autoceļa. Ministrija atbild, ka šai prasībai atbilst tika divi ceļi posmi. Un abi šie ceļa posmi atrodas apdzīvotajā vietā Baltezers.

Viens šāds ceļa posms ir pirms tilta pāri Baltezera kanālam, kur stabiņi ir izvietoti īsā sadalošās joslas posmā ar mērķi novērst iespēju veikt aizliegtu apdzīšanas manevru, kas rada vislielāko bīstamību satiksmei. Otrs ceļa posms ir virzienā no Ainažiem, iebraucot apdzīvotā vietā Baltezers, kur stabiņu izvietojuma mērķis ir precīzi novirzīt satiksmi pa joslām, kā arī novērst aizliegtus apdzīšanas manevrus pirms iebraukšanas apdzīvotā vietā.

Attiecībā uz iespēju operatīvajam transportlīdzeklim pabraukt garām automašīnu plūsmai, ministrija savukārt informē, ka stabiņu tehniskie parametri nosaka, ka tie ir lokani un ir paredzēti liekšanai. Tāpēc autotransports nepieciešamības gadījumā tiem var pārbraukt pāri.

Savukārt attālums no stabiņiem pie autoceļa ass līdz brauktuves malai ministrijas vērtējumā ir pietiekams, lai pēc iespējas tuvāk labajai brauktuves malai stāvošiem un braucošiem transportlīdzekļiem varētu pabraukt garām operatīvais transportlīdzeklis ar ieslēgtām bākugunīm. Papildus ir paredzēts, ka gadījumos, ja viena braukšanas josla ir pilnībā aizņemta, operatīvais transportlīdzeklis var iebraukt pretējā braukšanas virziena joslā, apbraucot vai pārbraucot pāri stabiņiem.

Ņemot vērā iepriekšminēto, ministrija uzskata, ka risinājumi satiksmes drošības uzlabošanā uz autoceļa A1 ir pamatoti, balstīti faktos un orientēti uz drošākas situācijas izveidošanu, kā arī pirms to ieviešanas tie ir apspriesti ar sabiedrību.

Līdz ar šo ministrijas vēstuli praktiski ir izpildīta citas iniciatīvas – "Atbalsts ceļa stabiņiem Baltezerā" prasība. Prasība ir izpildīta neatkarīgi no pašas iniciatīvas, jo ministrijas sniegtās atbildes laikā tā vēl aizvien bija atbalsta parakstu vākšanas procesā.

Avots: Satiksmes ministrija; ManaBalss.lv

AUTORS: MANA BALSS

Agresīvo braucēju dēļ ierobežo visus17. Aug

Šoferīšu neapmierinātība par satiksmi bremzējošajiem ceļa stabiņiem uz brauktuves ir saprotama, tomēr tikai šādi iespējams neitralizēt agresīvos braucējus.

Tā saistībā ar pilsoņu iniciatīvu "Stabiņu novākšana Baltezerā" TV3 ziņām komentē Latvijas Valsts ceļi.

Medija sižets ir veidots pāris dienas pirms atbalstu strauji guvušās iniciatīvas iesniegšanas adresātam – Satiksmes ministrijai. Pašu kolektīvo iesniegumu ar attiecīgo prasību tā autore ministrijai nosūtīja pirmdien, 16. augustā, un otrdienas rītā ministrija e-pastā ManaBalss apstiprināja arī parakstu saņemšanu.

Iniciatīvas autores uzstādītais vācamais atbalsts – 1000 paraksti – tika sasniegts ātri, un jau mazāk nekā pēc nedēļas iesniegšanas ievērojami pārsniedza šo nolikto reprezentatīvo slieksni.

Jānorāda, ka esošā likumdošana kolektīvos iesniegumus regulē tikai Saeimā, kas prioritārā kārtībā tos izskata pēc 10'000 leģitīmu parakstu savākšanas. Līdz ar jauno Pašvaldību likumu no 2022. gada kolektīvie iesniegumi paredzami būs ar juridisku spēku un prioritāru pienākumu tos izskatīt arī pašvaldībās.

Pašlaik gan pašvaldībās, gan citās instancēs, piemēram, ministrijās un Ministru kabinetā, simtu un tūkstošu atbalstītāju parakstiem zem kolektīvajiem iesniegumiem ir vairāk morāls spēks. Juridiski šie iesniegumi publiskā sektora adresātiem nav jāizskata īpaši, jo tie ir tādā pašā statusā, kā ja tos būtu parakstījis viens iesniedzējs.

Platformā ManaBalss saņemtajos iniciatīvu iesniegumos tomēr ir redzams augošs sabiedrības pieprasījums pēc savlaicīgas un operatīvas sabiedrības līdzdalības lēmumu pieņemšanā un jau pieņemto lēmumu un regulējumu grozījumos. Tāpēc ManaBalss ar ministrijām, Ministru kabinetam un pašvaldībām adresētām iniciatīvām pieļauj šādu pilsonisko spiedienu uz likumdošanas robežām, lai norādītu uz sabiedrības pieprasījumu pēc līdzdalības arī šajos publiskās pārvaldes līmeņos un pēc attiecīga tiesiskā regulējuma.

Ieskaitot aicinājumu par ceļa stabiņu novākšanu Baltezerā, patlaban dažādā statusā ir seši tieši ministrijām adresētie kolektīvie iesniegumi. Atšķirībā no kolektīvajiem iesniegumiem Saeimai, kur par to statusu ziņo Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija, citu kolektīvo iesniegumu statusam ir grūti izsekot un to skaidri noteikt tieši regulējuma trūkuma dēļ, jo instancēm nav likumā atrunātas kārtības un pienākuma, kā un vai uz šiem iesniegumiem reaģēt īpaši un prioritāri.

Konkrēti jautājumā par stabiņiem Baltezerā iniciatīvas autore TV3 komentē, ka cer vismaz uz diskusiju.

Iniciatīvas atbalstītāji vēlas panākt atsevišķu ceļa stabiņu novākšanu no Tallinas šosejas Baltezerā. "Es uzskatu, ka daudzviet tas ir pārspīlēts. Jo tiešām tie stabiņi ir vajadzīgi tur, kur ir kreisie pagriezieni, un tur, kur ir gājēju pāreja. Vairākās vietās nav gājēju pārejas, nav arī pagriezienu, bet stabiņi stāv," TV3 norāda iniciatīvas autore Jūlija Rūža.

Iniciatīvas autore arī uzskata, stabiņu gūzma var radīt riskus satiksmes sastrēgumu laikos, kad tieši stabiņu dēļ sastrēgumā iesprūst operatīvais transports – "ātrie", ugunsdzēsēji un arī militārā policija. "Viņiem kaut kā vajag apbraukt tos stabiņus, un diez vai kādam sanāks blakus nostāties un palaist garām visus."

Šoferīšu neapmierinātību izprot "Latvijas Valsts ceļi" (LVC), tomēr tur uzsver, – pieredze rādot, ka tikai un vienīgi stabiņi ir līdzeklis agresīvo braucēju apturēšanai. Piemēram, šajā posmā vien līdz šim bijuši seši "melnie punkti".

"Diemžēl viss, kas tika darīts līdz šim – kreiso pagriezienu aizliegumi ar ceļazīmju un marķējumu palīdzību, ātruma režīma izmaiņas, arī radari, kas tur tika uzstādīti, – tas nepalīdzēja. Arī tagad. Tajās vietās, kur stabiņu nav, autobraucēji turpina pārkāpt noteikumus, un mums jau ir notikušas avārijas tādēļ, ka autobraucēji apdzen neatļautās vietās," TV3 saka LVC pārstāve Anna Kononova.

LVC ieskatā, lai arī kāda daļa iedzīvotāju pauž neapmierinātību par jauno risinājumu, tas ir tapis kopā ar ekspertiem, un tas nozīmē, ka stabiņi, visticamāk, ir uz palikšanu.

"Ir jomas, kurās tomēr ir jāuzticas speciālistiem, kur mūsu visu pārējo sabiedrības vēlmes, iedomas vai priekšstati par to, kā būtu labāk, tomēr laikam nebūs tie noteicošie. Tāpat šajā gadījumā lēmumi jāpieņem satiksmes organizācijas speciālistiem, kas domā par visu sabiedrību, par kopējo drošību, nevis konkrētā indivīda ērtībām," teic A. Kononova.

Jānorāda, ka, tuvojoties attiecīgās iniciatīvas iesniegšanai ministrijā, ManaBalss platformā tika saņemta un publicēta arī pretēja satura iniciatīva – "Atbalsts ceļa stabiņiem Baltezerā". Tās autora mērķis ir panākt, "lai Satiksmes ministrijai ir pretargumenti stabiņu novākšanas atbalstītājiem" arī sabiedrības attieksmes formā. Pagaidām šī iniciatīva gan atbalstu gūst salīdzinoši gausāk.

Avots: portāls "Skaties"; TV3 ziņas; ManaBalss

_____________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 36 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!

Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.

AUTORS: MANA BALSS