Pārstāvis: Kristaps LūsisPublicēta: 12. Apr (2017)

VALDĪBAI UZŅEMTIES ATBILDĪBU UN SEGT JAUNO, EKSKLUZĪVO KASES APARĀTU REFORMAS IZMAKSAS UZŅĒMĒJIEM!
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
339
Jau parakstījuši 339
9'661

Ar Jūliju stājas spēkā likuma grozījumi par jaunajiem kases aparātiem un to nomaiņu, kas prasīs desmitiem miljoniem eiro no iedzīvotāju un uzņēmēju maciņiem. Lai nepieļautu, ka kārtējo reizi tas tiek darīts uz visu iedzīvotāju rēķina, aicinu Finanšu ministrijai uzņemties atbildību un kompensēt jauno kases aparātu izmaksas. Pieņemot lēmumu par jaunu kases aparātu nomaiņu visiem to lietotājiem, nav ņemts vērā pats būtiskākais, kas to kompensēs? Kārtējo reizi šis ir atstāts uz uzņēmēju pleciem, kas savukārt šīs izmaksas novirzīs uz preču un pakalpojumu cenām. Jautājums, kāpēc kārtējo reizi to mēs grasāmies darīt uz uzņēmēju un iedzīvotāju rēķina?! Ir nepamatoti iedzīvotājiem stāstīt, ka tādā veidā tiek apkarota ēnu ekonomika, ka visi to vien dara kā krāpjas, ka kases aparāti nebūs visiem jāmaina, ka izmaksas nav augstas utt, ja tas tā ir - tad viss ir ļoti vienkārši – sedziet šīs izmaksas, jo, ja ar kases aparātu nomaiņu tiks iegūti papildus ieņēmumi valsts kasē, tad Valsts ātri vien atgūs šo ieguldījumu uzņēmumos. Ja tas nedos papildus ieņēmumus valsts kasē, tad valstij un ierēdņiem pašiem būs jāuzņemas atbildība par radītajām izmaksām un to zaudējumiem! Taisnīgu attieksmi pret nodokļu maksātājiem, nosakot kādā veidā tiks realizētas kompensācijas par šiem kases aparātiem! Vai arī noteikt pakāpenisku kases aparātu ieviešanu, izslēdzot, zināmos kases aparātus, ar kuriem ir iespējams veikt manipulācijas. Tā pat arī radīt vienlīdzīgu attieksmi pret VISIEM kases aparātu lietotājiem, nevis lielajiem milžiem noteikt kases aparātu nomaiņu divus, trīs gadus vēlāk.

Aicinu Finanšu ministrijai pieņemt lēmumu par kompensācijām uzņēmumiem, kases aparātu reformas īstenošanai! Atbildam, par lēmumiem, kurus pieņemam! Vai arī ieviešanas procesu organizējam pakāpeniski. 1. Nosakot, ka atverot jaunu struktūrvienību, vai mainot esošo kases aparātu, tas tiek mainīts vai iegādāts atbilstoši jaunajām prasībām! 2.VID zina kuri kases aparāti ir grozāmi un manipulējami, tad kāpēc ir jāmaina visi, tātad tos izslēdzam no aprites. 3.Izslēdzam priviliģēto sarakstu (saucamo „balto” sarakstu), kurā atrodas tikai Lielie uzņēmumi kā piem.Rimi Latvija,Narvesen Baltija, bet tai pašā laikā neatrodas NEVIENS mazais vai vidējais uzņēmums! Kā tas ir kārtējo reizi sagadījies, ka „BALTAJAM”sarakstam kases aparātu ieviešana ir atlikta par vairākiem gadiem?Vai tas ir taisnīgi??? Tas nozīmē, ka maziem, vidējiem uzņēmumiem cenas būs jāpaaugstina ar šī gada Jūliju, bet tai pašā laikā lielie uzņēmumi to darīs pēc diviem gadiem....?! vai tie ir taisnīgi apstākļi konkurencē? Vai VID izstrādājot šādu atkāpi nav burtiski un tieši spļāvuši vietējiem uzņēmējiem sejā?

Ieguvēji šajā jautājumā būs gan uzņēmēji, gan visas citas organizācijas kā piem. Slimnīcas, bezpeļņas organizācijas utt, gan arī iedzīvotāji, jo netiks paaugstinātas pakalpojumu un preču cenas. Ieviešot, kaut ko jaunu, kuru izmaksas kopumā ir lēšamas desmitiem miljonos eiro visā valstī, kādam šīs izmaksas ir jāsedz un par to ir spiesti maksāt gala patērētāji – šajā gadījumā iedzīvotāji. Kompensējot izmaksas uzņēmējiem tiks apmierināti kases aparātu lietotāji, nesadārdzināsies preču un pakalpojumu cenas un valsts būs gandarīta par to, ka ēnu ekonomika ir pieveikta! Tāpēc aicinu sabiedrību līdzdarboties un nepieļaut, ka šīs izmaksas tiek segtas par mūsu naudu!

Pievienots dokuments

Kases_aparāti.pdf (atvērt)

Iniciatīvas jaunumi

Kases aparātu reforma ir turpinošs spiediens arī uz cenām25. Apr (2019)

Kases aparātu reforma ir turpinošs spiediens arī uz cenām - tā pēc publikācijas „Kases aparātu reforma ir jūklis”, kas marta beigās sekoja Valsts kontroles (VK) revīzijas atzinumam par kases aparātu reformu, situāciju raksturo ManaBalss platformā virzītās iniciatīvas autors un „SIA KL Retail” īpašnieks.

Pirms diviem gadiem „SIA KL Retail” īpašnieks Kristaps Lūsis sāka iniciatīvu „Valdībai uzņemties atbildību un segt jauno, ekskluzīvo kases aparātu reformas izmaksas uzņēmējiem”. Jautāts par jaunu kases aparātu uzstādīšanas gaitu veikalos „LaTS”, viņš skaidro, ka „mēs vēl joprojām ieviešam šos kases aparātus, jo mūsu izvēlētais kases aparāts CHD 5850 sertifikāciju izgāja tikai 2018.gada nogalē ‒ novembrī.”

VK veidotājā likumības un lietderības revīzijas ziņojumā par reformas gaitu bija secināts, ka Latvijā jau piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu. Neskaidrība no valsts iestāžu puses par izpildāmajām prasībām apgrūtina biznesa plānošanu, jo, ieviešot jaunus kases aparātus, lai veikala darba atbilstu noteiktajām normām, „VID nespēja pateikt un sniegt informāciju, kāds kases aparāts ir iegādājams, lai tas būtu lietojams ilgtermiņā,” saka K. Lūsis. „Līdz ar to ir atsevišķi gadījumi, kad kases aparāts ir iegādāts divus gadus atpakaļ, bet tagad tas ir jānomaina, jo nebija konkrētības no Valsts ieņēmumu dienesta puses.”

Viņš lēš, ka kases aparātu izmaksas ar uzstādīšanu un savienošanu ar programmatūru ir aptuveni 1500 EUR uz vienu vienību. Uz jautājumu, vai kases aparātu reformas izmaksas tiek pārliktas uz patērētājiem un atspoguļojas preču cenās, vai arī uzņēmums šīs izmaksas kompensē no uzkrājumiem, K. Lūsis atzīst: „Protams, ka tas atstāj iespaidu uz mazumtirdzniecības cenām, jo tās ir izmaksas, kuras kaut kādā veidā ir jākompensē. Diemžēl augstais nodokļu slogs, OIK un visādi valsts apgrūtinājumi ir izsmēluši mūsu iespējas veikt papildus ieguldījumus.”

Attiecīgi K. Lūsis aizvien uztur spēkā arī viņa virzītās iniciatīvas prasību – valstij segt reformas gaitā uzņēmumiem radītās izmaksas, kuru jēdzīgums nav skaidrs. „Reforma jau pašos pamatos ir smags finansiāls slogs uzņēmējiem, un arī Valsts kontroles atzinums liecina par to, ka nav nosakāms, kāds ir labums no šīs reformas. Tieši tāpat šī reforma jau tagad atpaliek no jaunākajām inovācijām tehnoloģijām pasaulē. Manuprāt, par šo reformu ir jāuzņemas atbildība gan Finanšu ministrijai, gan Valsts ieņēmumu dienestam un jākompensē šie zaudējumi uzņēmējiem.”

Avots: ManaBalss.lv

AUTORS: MANA BALSS

Kases aparātu reforma ir jūklis25. Mar (2019)

Latvijā nav radīti priekšnosacījumi kases aparātu reformas veiksmīgai pabeigšanai, secināts Valsts kontroles (VK) revīzijā. Tas sasaucas ar iniciatīvas "Valdībai uzņemties atbildību un segt jauno, ekskluzīvo kases aparātu reformas izmaksas uzņēmējiem" autora bažām un aktualizē viņa jau pirms diviem gadiem paustās prasības.

Piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu, atsaucoties uz VK veikto likumības un lietderības revīzijas ziņojumu, raksta LETA. Ir konstatēta virkne trūkumu, kas bremzējuši veiksmīgu reformas īstenošanu.

"Reforma skar vairāk nekā 30 tūkstošus nodokļu maksātāju, kas ik dienas izmanto kases aparātus un kases sistēmas. Pirms tik lielu pārmaiņu īstenošanas valstij bija rūpīgi jāplāno, kādas izmaksas radīsies uzņēmējiem, kādos termiņos izmaiņas varēs veikt un kādi būs valsts ieguvumi.

Kases aparātu reforma bija nepieciešama, taču revīzija apliecina, ka netika radīts stabils pamats un priekšnosacījumi reformas veiksmīgai pabeigšanai, sacīja valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Valsts kontrole revīzijā secinājusi – kaut gan ēnu ekonomikas ierobežošana ir bijusi valdības prioritāte kopš 2010. gada, ne Finanšu ministrijai, ne Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nav bijusi pietiekama kapacitāte kvalitatīva normatīvā regulēja izstrādei un reformas īstenošanai.

"Šā gada sākumā – piecus gadus pēc kases aparātu nomaiņas sākšanas – atbilstoši jaunajām tehniskajām prasībām bija nomainīti tikai 59% no visiem kases aparātiem. Lielāko nenomainīto kases aparātu daļu veido kases sistēmas un specializētās iekārtas, kuru nomaiņai ir nepieciešami individuāli risinājumi. Tā kā kases aparātu nomaiņa primāri ir informācijas tehnoloģiju ieviešana, pastāv risks, ka brīdī, kad tie būs nomainīti, informācijas tehnoloģijas jau būs novecojušas," secināts revīzijā.

Tajā arī minēts, ka būtisks nosacījums kases aparātu nomaiņai ir to atbilstības pārbaude – atbilstības pārbaudes institūcija sniedz apliecinājumu VID, ka kases aparāta modelis atbilst noteiktajām tehniskajām prasībām.

Taču pirmā institūcija, kas šādu pārbaudi varēja veikt, VID tika reģistrēta tikai 2016.gada beigās. Uzņēmējiem atbilstoši pagarinātajam termiņam kases aparātu nomaiņai bija atlicis vien pusgads, bet ne visu veidu kases aparātu modeļi tirgū bija pieejami.

Pamatojoties uz konstatētajām neatbilstībām sešos kases aparātu modeļos, kas iepriekš bija atzīti par prasībām atbilstīgiem, 2018. gada sākumā VID bija jāpieņem lēmums par to izslēgšanu no atbilstīgo kases aparātu modeļu saraksta. Uzņēmēju lietošanā šai laikā jau bija vairāk nekā 18 tūkstoši šādu modeļu; to atzīšana par tehniski nepiemērotiem vairoja uzņēmēju neuzticību izveidotajai sistēmai un veicināja nenoteiktību, plānojot uzņēmumu nākotnes attīstību, atzīmēts revīzijas ziņojumā.

Tajā arī minēts, ka Finanšu ministrija un VID reformas ieviešanas rezultātā plānoja papildu ieņēmumus valsts budžetā, proti, 18,5 miljonus eiro 2017. gadā un gandrīz 17 miljonus eiro 2018. gadā, taču šai prognozei nav pamatojuma, jo nevienai no institūcijām nav noteiktas metodikas, ar ko varētu pārliecināties, kādu valsts budžeta ieņēmumu pieaugumu potenciāli sniegs reforma.

Viens no iemesliem, kas ietekmē reformas ieviešanas gaitu, pēc VK secinātā, ir sarežģītie un pat jomas speciālistiem grūti izprotamie un piemērojamie normatīvi, kuros netiek lietota vienota, nozarē atzīta terminoloģija.

Avots: LETA, TVnet.lv

AUTORS: MANA BALSS