Pārstāvis: Aleksandrs ButikovsPublicēta: 10. Jun (2019)

ATCELT IIN AVANSA MAKSĀJUMUS KOMERSANTIEM UN PAŠNODARBINĀTAJIEM
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
3'781
Jau parakstījuši 3'781
6'219

Pašlaik, sākot no otrā komercdarbības gada, komersantiem un pašnodarbinātām personām ir jāmaksā dubults iedzīvotāju ienākuma nodoklis - pats IIN par pagājušo gadu un papildus IIN avansa maksājumi par tekošo, vēl nepabeigto gadu. IIN avansa maksājuma summa arī tiek aprēķināta VID, balstoties uz pagājušā gada naudas plūsmu, nevis ienākumu, bet attaisnotie izdevumi netiek ņemti vērā, un vairākumā gadījumu IIN avansa summa ir lielāka par pašu IIN. Piemēram, šīs iniciatīvas autoram IIN avanss par 2019. gadu tika aprēķināts 2x lielāks nekā viss IIN par 2018. gadu. Tā rodas situācija, kurā komersantam, sākot no otrā darbības gada, tiek piemērota ļoti liela un nepamatota nodokļu slodze. Uzskatu, ka šāda pieeja ļoti negatīvi ietekmē uzņēmējdarbības klimatu, atbaida jauniesācējus un liek reģistrēt savu saimniecisko darbību citās valstīs. Tāpat uzskatu, ka nav godīgi prasīt no komersanta vai pašnodarbināta maksāt nodokli par vēl nepabeigtu periodu, īpaši gadījumā, kad nomaksāta summa gandrīz garantēti būs lielāka par galā aprēķināto nodokli. Šī iniciatīva ļaus samazināt nodokļu slodzi mazajiem komersantiem un pašnodarbinātajiem, veicinās mazo biznesu saimnieciskās darbības reģistrāciju Latvijā, kā arī samazinās birokrātijas slodzi pašam VID.

Atcelt IIN avansa maksājumu, vai arī padarīt tā maksāšanu par pilnīgi brīvprātīgu. IIN tiks samaksāts pilnā apmērā pēc perioda beigām, un nav nekāda iemesla piespiest uzņēmēju to maksāt avansā. Ja tāds iemesls arī ir, tad tas ir saistīts ar VID neoptimizētu darbību.

Mūsdienās vairāk un vairāk cilvēku veic individuālos pakalpojumus, strādā attālināti un uztur mazo biznesu tiešsaistē internetā. Šiem cilvēkiem ir jāpiedāvā normāls, mūsdienīgs un godīgs veids, kā nomaksāt nodokļus oficiāli un - Latvijā. Nepamatoti palielināta nodokļu slodze un dubults IIN - tie ir vieni no faktoriem, kas atbaida no saimnieciskās darbības veikšanas Latvijā un mudina reģistrēt saimniecisko darbību kaimiņvalstīs, vai arī strādāt neoficiāli.

Iniciatīvas parakstītāji 3'781

Iniciatīvas jaunumi

Aizturēts patēriņš un investīcijas. Mēs esam sarāvušies.05. Oct

Pandēmijas izraisītās krīzes dēļ Latvijā ir par kaimiņvalstīm vairāk aizturēts patēriņš un investīcijas – tā intervijā Latvijas Radio norāda nesen par Latvijas Bankas padomes locekli ievēlētais Andris Vilks.

Viņa vērtējumā tas ir iepriekšējās krīzes gados radušās sevišķās piesardzības dēļ.

Tas ir "nosēdies mūsu atmiņās tik dziļi, ka tagad Latvijā ir dziļāka krīze nekā Lietuvā un Igaunijā," sacīja kādreizējais finanšu ministrs (2010-2014).

Komentējot valsts rīcību, lai atbalstītu uzņēmējus Covid-19 krīzē, A. Vilks vērtē, ka virziens ir pareizs, tomēr nav pareizi atbalsta apmēri. "Mēs redzējām Latvijas Bankas pēdējā pētījumā, ka Latvija ir salīdzinoši mazāku daļu no pieejamās naudas novirzījusi uzņēmējiem un iedzīvotājiem, pārvarot krīzes sekas. Varēja būt lielākas programmas, apjomi. Vismaz reiz divi to summu varētu pareizināt."

Piesardzība viņa vērtējumā līdz šim ir bijusi pārāk liela. "Mēs esam piesardzīgāki pret potenciālajiem tēriņiem. Mums liekas, ka kaut kur kaut ko noblēdīs vairāk."

Viņa skatījumā, lai Latvijai pilnībā atkoptos no pandēmijas izraisītā krituma, būs nepieciešami apmēram divi gadi.

Avots: LSM

Apsver savu atbalstu šīm Covid-19 krīzes risinājumu iniciatīvām!

Dalies sociālajos tīklos ar iniciatīvām, kuras atbalsti!

IEROBEŽOT PARĀDU PIEDZĪŠANU ĀRKĀRTAS STĀVOKĻA LAIKĀ
VIENLĪDZĪGU ATBALSTU ARĪ PUBLISKAJĀ SEKTORĀ
VIENREIZĒJS MAKSĀJUMS IEDZĪVOTĀJIEM PATĒRIŅA UZTURĒŠANAI
PAR VIENLĪDZĪGU ATBALSTU VISIEM STUDĒJOŠAJIEM COVID-19 IETEKMĒ

Apsver savu atbalstu arī šīm ekonomikas un biznesa tēmu iniciatīvām!

PAR VIENKĀRŠOTU MAZĀS UZŅĒMĒJDARBĪBAS NODOKĻU REŽĪMU
PAR NODOKĻU IZMAIŅU ATLIKŠANU LĪDZ 2022. GADAM
PAR UZŅĒMĒJDARBĪBAS ATTĪSTĪBU, IEROBEŽOJOT PAŠVALDĪBAS DEPUTĀTUS
ĻAUSIM MAZAJAM BIZNESAM IZAUGT
VIENKĀRŠOTA EDS MAZAJAM BIZNESAM, PAŠNODARBINĀTAJIEM UN IK
ATCELT IIN AVANSA MAKSĀJUMUS KOMERSANTIEM UN PAŠNODARBINĀTAJIEM

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 36 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

AUTORS: MANA BALSS

Simboli ir svarīgi – autore aicina atbalstīt Mazā biznesa dienas iniciatīvu26. Jun

Pasaulē pēc ANO iniciatīvas 27. jūnijā atzīmē Starptautisko Mikro, mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) dienu.

Latvijā MVU pēc skaita ir lielākā daļa no uzņēmumiem; pēc pienesuma ekonomikai – virs 40% no kopējā apgrozījuma. Latvijas Biznesa savienība (LBS) jau kopš 2016. gada rosina vēl skaidrāk apzināties šo mūsu sabiedrības, valsts un ekonomikas svarīgo daļu ar jaunu atzīmējamo dienu.

Latvijā Mazā biznesa diena mikro un mazajiem uzņēmumiem tiek organizēta iniciatīvas ''Atbalsti mazo biznesu'' ietvaros. Tas ir viens no publiskākajiem pasākumiem, kurā var piedalīties ikviens sabiedrības loceklis. LBS aicina šo dienu atzīmēt ik gadu trešajā novembra sestdienā.

LBS padomes priekšsēdētāja Elīna Egle saziņā ar ManaBalss uzsver, ka "Covid-19 krīze ir dramatiski mainījusi MVU uzņēmējdarbības vidi, un tai ir milzīga negatīva ietekme uz tūkstošiem MVU, kuriem savukārt ir būtiska ietekme mūsu ikdienas dzīvē. MVU ir sava veida pamats sociālajai stabilitātei vietējā un reģionālā līmenī. Proti, MVU ir Eiropas un Latvijas sociālās labklājības modeļa centrā. Šo uzņēmumu īpašniekiem, kas parasti ir arī to vadītāji, uzņēmuma vidēja termiņa un ilgtermiņa ekonomiskā attīstība ir svarīgāka nekā īstermiņa peļņa un apgrozījums."

Apsver savu atbalstu iniciatīvai "Mazā biznesa diena – atzīmējamā diena Latvijā"!

Tāpat pievērs uzmanību arī šim ierosinājumam:

Vienkāršota EDS mazajam biznesam, pašnodarbinātajiem un IK

Un visbeidzot – lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā esi ManaBalss plašās kopienas dalībnieks, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 36 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk - iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

AUTORS: MANA BALSS

Kā atvieglot darbu mazajiem uzņēmumiem un individuālajiem komersantiem? Piedalies RīgaTV 24 raidījumā!26. Aug (2019)

Kā samazināt nodokļu slodzi mazajiem komersantiem un pašnodarbinātajiem, lai veicinātu mazo biznesu saimnieciskās darbības reģistrāciju Latvijā? Par to diskutēsim RīgaTV 24 kārtējā raidījumā "Mana Balss".

Nāc uz ierakstu studijā otrdien, 27. augustā, plkst. 10:30 (ierašanās no 10:15) Rīgā, Blaumaņa ielā 32! Ēterā skaties svētdien, 1. septembrī, plkst. 20.00!

Diskutēs:
Lienīte Skaraine, LTRK mazo un vidējo uzņēmumu padomes vadītāja
Ļubova Švecova, 13. Saeimas deputāte (S), Budžeta un finanšu komisijas locekle
Ilze Berga, KPMG nodokļu konsultāciju pakalpojumu direktore
Linda Liepiņa, uzņēmēja, 13. Saeimas deputāte (KPV LV)
Diskusiju moderē: Ansis Klintsons

Raidījuma "Mana Balss" projektu finansē "Mediju atbalsta fonds" no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma saturu atbild RīgaTV 24.

AUTORS: MANA BALSS

Avansa maksājums – slogs uzņēmējam, bet risinājums nodokļa iekasēšanai29. Jul (2019)

Latvijas situācija ar IIN avansa maksājumu nav nekas unikāls, tomēr Lielbritānijas piemērs rāda, ka avansa maksājuma slogs uzņēmējam tomēr var tikt mazināts. Tā uz ManaBalss lūgumu izvērtēt iniciatīvu "Atcelt IIN avansa maksājumus komersantiem un pašnodarbinātajiem" cita starpā komentē KPMG Nodokļu konsultāciju pakalpojumu direktore Ilze Berga.

IIN avansa maksājums saimnieciskās darbības veicējiem (jeb VSAOI kontekstā pašnodarbinātajiem) nav faktisks nodokļa maksājums, bet nodokļu maksājumu sadalījums, ar mērķi pietuvināt nodokļa ieskatīšanas valsts budžetā ienākuma gūšanas brīdim.

Algotiem ienākumu saņēmējiem nav jāveic uzskaite par to, cik liels nodoklis būs jāmaksā, iesniedzot gada ienākuma nodokļa deklarāciju, bet ienākuma izmaksātājs ietur un iemaksā valsts budžetā nodokli pēc ienākuma gūšanas mēneša. Saimnieciskās darbības veicēju avansa maksājumi ir mēģinājums novērst situācijas, kad nodokļa maksātājs nav plānojis nodokļa maksājumu un atlicis tam daļu no ienākumiem, un nevar samaksāt visu nodokli pēc gada ienākuma deklarācijas iesniegšanas. Tāpat tas nodrošina vienmērīgāku ienākošās naudas plūsmu valsts budžetā.

Saimnieciskās darbības veicēju nodokļa avansa maksājumi nav kaut kas unikāls tikai Latvijā. Piemēram, Lielbritānijā avansa maksājums saimnieciskās darbības veicējiem jāveic, sākot ar otro gadu, divos maksājumos, kas katrs ir puse no nodokļa maksājuma par iepriekšējo taksācijas gadu. Faktiski, saimnieciskās darbības veicējiem kopā ar nodokļa maksājumu par pirmo gadu jāveic vēl papildus avansa maksājums 50% apmērā par nākamo gadu, kas liek ļoti rūpīgi plānot naudas plūsmu.

Tā kā avansa maksājums ir tikai aplēse, kas balstīta uz pagātnes ieņēmumiem un nodokļa maksājumiem, tad situācijā, kad saimnieciskās darbības veicēja ienākumi mainās, avansa maksājums varētu neatspoguļot faktiskās nodokļu saistības. Piemēram, ja saimnieciskās darbības ienākumi samazinās, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, tad avansa maksājumi veidos lielāku summu, kā faktiskā nodokļa saistība par gadu, kas tiek aprēķināta, iesniedzot gada ienākuma deklarāciju

Šādā gadījumā pārmaksātais nodoklis tiek atmaksāts nodokļa maksātājam. Turklāt likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" atļauj nodokļu maksātājiem lūgt VID samazināt avansa maksājumus, ja tas plāno būtisku apliekamā ienākuma samazinājumu. Tomēr jārēķinās, kas pārlieku aizrauties ar "pesimismu" nevajadzētu, jo tad, ja koriģētu avansa maksājumu rezultātā avansa maksājumi ir vairāk kā par 30% mazāks nekā faktiskā nodokļa saistība, tad par starpību tiek aprēķināta kavējuma nauda 0,05% apmērā par katru dienu.

Turpretī situācijā, kur iepriekšējā taksācijas gada ienākumi un nodokļa maksājumi ir mazāki nekā tekošajā gadā, avansa maksājumi nenosegs pilnībā faktisko nodokļa maksājumu. Avansa maksājumi varētu sagādāt finansiālas grūtības tādiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas to nedara regulāri, un kuriem var rasties situācija, ka ceturksnī, par kuru jāveic avansa maksājumi, nav nekādu saimnieciskās darbības ienākumu.

Kā kompromisa risinājums varētu būt iespēja maksāt avansa maksājumus tikai 50% vai 75% apmērā no iepriekšējā gada nodokļa. Tādejādi nodokļa maksājums, iesniedzot gada ienākuma deklarāciju, nebūtu tik liels, bet arī avansa maksājumi varētu būt mazāk apgrūtinoši situācijās, kur saimnieciskās darbības ienākumi kādā ceturksnī vai visā gadā ir samazinājušies vai arī saimnieciskās darbības ienākumi nav regulāri.

Avots: KPMG

AUTORS: MANA BALSS