Pārstāvis: Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"Publicēta: 19. Sep (2023)

ĀTRĀKU SABIEDRISKO TRANSPORTU VALDEMĀRA IELĀ!
Iniciatīva tiks iesniegta Rīgas valstspilsētas pašvaldībā

3'000
575
Jau parakstījuši 575
2'425

AICINĀM PAR ŠO INICIATĪVU PARAKSTĪTIES TIKAI RĪGAS VALSTSPILSĒTĀ DEKLARĒTOS LATVIJAS PILSOŅUS VECUMĀ VIRS 16 GADIEM UN ĪPAŠUMA TURĒTĀJUS PAŠVALDĪBĀ! 30 minūšu kavējums trolejbusam? Krišjāņa Valdemāra ielā tā ir ikdiena! Rīgas mērs Vilnis Ķirsis intervijās ir teicis, ka "sabiedriskais transports ir karalis”. Vai karalim pienākas stāvēt auto radītos "korķos"? Vai cilvēki ir jāsoda par izvēli braukt ar sabiedrisko transportu? Mēs pieprasām izveidot Valdemāra ielā sabiedriskā transporta joslu posmā no Zirņu ielas līdz Andreja Pumpura ielai. Tā paātrinās trolejbusu un autobusu kustību, raitāk nogādās cilvēkus uz galamērķi un motivēs cilvēkus pārsēsties uz efektīvāko pārvietošanās līdzekli — trolejbusu vai autobusu, mazinot sastrēgumus visiem! 18 metrus garā trolejbusā vai autobusā parasti brauc tikpat daudz cilvēku, cik vairākus simtus metru garā automašīnu rindā. Uzlabojot sabiedriskā transporta kustību, samazināsies sastrēgumi visiem, un vairāk cilvēku ātrāk nokļūs galamērķī.

Sabiedriskā transporta kustību var ievērojami paātrināt, Krišjāņa Valdemāra ielā ieviešot tādu pašu joslu sadalījumu, kāds šobrīd ir Aleksandra Čaka ielā. Konkrētāk – piedāvājam izveidot sabiedriskā transporta joslu Krišjāņa Valdemāra ielas posmā un virzienā no Zirņu ielas līdz Andreja Pumpura ielai. Andreja Pumpura iela ir izvēlēta, lai krustojumā ar Kalpaka bulvāri luksofora cikls tiktu izmantots maksimāli efektīvi. Savukārt Zirņu iela izvēlēta, jo, ja visas automašīnas stāvēs nevis divās rindās, bet vienā, tad tās aizņems garāku posmu, kaut gan tās virzīsies daudz ātrāk, jo "pudeles kaklā" joslu skaits saglabāsies tāds pats, kā šobrīd. Turklāt arī šobrīd posmā no Zirņu ielas līdz Aristida Briāna ielai autosatiksme faktiski notiek pa vienu rindu katrā virzienā.

Sabiedriskā transporta kustības paātrināšana tam speciāli atvēlētas joslas dēļ motivēs iedzīvotājus biežāk izvēlēties braukt ar trolejbusu vai autobusu, nevis ar automašīnu, tā samazinot sastrēgumus, uzlabojot gaisa kvalitāti, samazinot troksni, uzlabojot satiksmes drošību un samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas. SASKAŅĀ AR PAŠVALDĪBU LIKUMU, AICINĀM INICIATĪVU PARAKSTĪT RĪGAS VALSTSPILSĒTĀ DEKLARĒTOS LATVIJAS PILSOŅUS VECUMĀ VIRS 16 GADIEM UN TOS, KURIEM PIEDER LIKUMĀ NOTEIKTAJĀ KĀRTĪBĀ REĢISTRĒTS NEKUSTAMAIS ĪPAŠUMS RĪGAS VALSTSPILSĒTĀ.

Pievienots dokuments

Risinājums_Krišjāņa_Valdemāra_ielai.pdf (atvērt)

Iniciatīvas jaunumi

Iniciatīvas autori: četrkāršosim trolejbusu ātrumu K. Valdemāra ielā!28. Sep (2023)

Apvienība "Pilsēta cilvēkiem" turpina kampaņu par ātrāku sabiedrisko transportu Krišjāņa Valdemāra ielā Rīgā. Tostarp apvienības mājaslapā ir ievietots analītisks raksts par šo tēmu, kuru iniciatīvas parakstītāju ērtībai šeit pārpublicējam.

Ja atbalsti šo iniciatīvu, tad dalies ar to arī sociālajos tīklos!

Ģeometriju neapmānīsi – ielas Rīgas centrā ir tik platas, cik tās ir, un tās spēj pārvietot noteiktu maksimālo transportlīdzekļu skaitu. Tāpēc šī ierobežotā vieta ir jācenšas izmantot maksimāli efektīvi. Braucot viens savā automašīnā, tu, iespējams, pukojies: "Atkal tas trolejbuss man lien priekšā," un domā, ka visa sastrēgumu sakne slēpjas lēnajos trolejbusos. "Un viens trolejbuss traucē normāli braukt vismaz desmit aiz viņa stāvošajām automašīnām!"

Tomēr, visticamāk, tu aizmirsti vienu lietu – tu savā automašīnā sēdi viens, labākajā gadījumā ar partneri blakus. Tikmēr trolejbusā, kas cenšas ielīst tev priekšā, visticamāk brauc vismaz vairāki desmiti cilvēku. Maksimumstundās – pat vairāk nekā simts cilvēku (garā trolejbusa maksimālā ietilpība ir virs 130 cilvēkiem).

Tas nozīmē, ka realitātē katrs trolejbuss nozīmē ievērojami mazāku sastrēgumā pavadīto laiku. Iedomājies, ja katra trolejbusa vietā uz ceļa parādītos vēl 60 automašīnas (vidējais pasažieru skaits sastrēgumstundā vienā trolejbusā). Tad, domājams, papildu 10 minūtes šķitīs pilnīgs sīkums, jo sastrēgumi jau būtu mērāmi stundās, nevis minūtēs.

Tomēr šobrīd Rīga diemžēl virzās tieši uz šo – vairāk automašīnas – pusi. Sabiedriskais transports stāv privāto automašīnu radītajos sastrēgumos. Apstājoties pieturvietā, automašīnas sabiedrisko transportu apdzen, to iedzenot vēl garākos sastrēgumos, nekā atrodas automašīnas. Tā rezultātā bieži K. Valdemāra ielā varam novērot skatu, kur viens aiz otra rindiņā sastrēgumā stāv vairāki trolejbusi.

Šāda situācija izveidojas, jo, kamēr trolejbuss atrodas pieturvietā, aiz trolejbusa esošās automašīnas to apdzen, un trolejbusam aizmugurē piebrauc jau nākamais trolejbuss, kurš tieši tāpat stāv pieturā, un automašīnas tikmēr to apdzen. Savukārt sastrēguma laikā krustojumos vieglajām automašīnām ir krietni vieglāk iebraukt krustojumā, nostājoties priekšā trolejbusam, kurš nevar tik viegli atļauties riskēt ar iebraukšanu krustojumā, jo tā var nobloķēt visu satiksmi perpendikulārajā ielā.

Rezultātā sabiedriskais transports no potenciāli efektīvākā transportlīdzekļa pilsētā kļūst par visneefektīvāko, jo sastrēgumstundās pa K. Valdemāra ielu braucošos trolejbusus var apdzīt, pat ejot kājām. To pierāda arī dati no uzņēmuma "Rīgas satiksme" – trolejbusi K. Valdemāra ielas posmā no Bruņinieku ielas līdz Raiņa bulvārim sastrēgumstundās pārvietojas ar vidējo ātrumu 3,9 km/h. Salīdzinājumam – vidējais cilvēka iešanas ātrums ir ap 5,0 km/h.

Kā redzams uzņēmuma "Rīgas satiksme" datos, uzņēmums jau savā sarakstā ir iekļāvis sabiedriskā transporta kavējumu, tomēr sabiedriskais transports ievērojami kavē pat šo grafiku. Sarakstā neiekļaujas 78% (!) no reisiem.

Šāda situācija rada apburto loku – lēnā sabiedriskā transporta dēļ arvien vairāk pasažieru izvēlas pārvietoties ar privāto automašīnu, kas savukārt nozīmē arvien lielākus sastrēgumus, un sabiedriskais transports kļūst arvien nekonkurētspējīgāks. Un tieši tas pēdējā desmitgadē arī notiek – automašīnu skaits palielinās, savukārt sabiedriskā transporta pasažieru skaits – samazinās.

Lai situāciju labotu, sabiedriskā transporta servisa līmenis ir jāpadara konkurētspējīgs privātajam autotransportam. Svarīgākā sastāvdaļa labam sabiedriskā transporta servisa līmenim ir ātrums un regularitāte. Un to iespējams panākt, tikai nodrošinot to, ka teju miljonu eiro vērtie trolejbusi no rītiem un pievakarēs sastrēgumstundās nestāv privātā autotransporta radītajos sastrēgumos.

Risinājums K. Valdemāra ielai. Lai ievērojami uzlabotu sabiedriskā transporta ātrumu un reisu biežumu K. Valdemāra ielā, tur ir jāierīko sabiedriskā transporta josla virzienā no Zirņu ielas uz centru. Kā pierāda statistika, tieši šajā virzienā ir novērojami vislielākie kavējumi. Tomēr mūsu piedāvātais risinājums uzlabos sabiedriskā transporta ātrumu arī virzienā no centra, nodrošinot sabiedriskā transporta prioritāti.

Detalizēti par šo "Pilsēta cilvēkiem" priekšlikumu – šīs iniciatīvas pielikumā!

Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 65 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS