Pārstāvis: Ieva TarandaPublicēta: 13. Sep (2024)

TIESĪBAS SKOLOTĀJAM SAŅEMT KONKURĒTSPEJĪGU ATALGOJUMU UN ZINĀT DARBA ALGU LAIKUS
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
5'828
Jau parakstījuši 5'828
4'172

2024./2025. mācību gada sākums diemžēl atkal ir atnesis vairākas nepatīkamas vēstis Latvijas pedagogiem, turpinot radīt bezcerības un pazemojuma sajūtu un vairojot sapratni, ka mums "skatās pāri", ka esam jau ierastajā lūdzēja lomā. Pedagogu pašapziņas nonivelēšana un bradāšana kājām šobrīd ir sasniegusi kulmināciju, izraisot augsti kvalificētu pedagogu aizplūšanu no nozares. Tas rezultējas izglītības iestāžu nespējā piesaistīt jaunus, talantīgus pedagogus, kuru vēlme ‒ saņemt cilvēka cienīgu un laikmetam atbilstīgu atalgojumu ‒ nav likumīgi īstenojama. Steidzami ir jāmaina šī situācija, nodrošinot konkurētspējīgu atalgojumu, lai radītu vietu jaunu un talantīgu speciālistu ienākšanai izglītības telpā. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ikgadējā pārskatā "Īsumā par izglītību 2024" (https://ej.uz/hrjg) secināts, ka Latvijas pedagogu darba samaksa ir viena no zemākajām OECD valstu vidū. Pedagogiem, protams, tas nav pārsteigums, bet ir jautājums – vai šis ir valsts ilgtermiņa izvirzīts mērķis izglītībā?

Līdzšinējie darba samaksas palielinājumi, kas plaši rezonējuši sabiedrībā, diemžēl nav būtiski jūtami un nav ietekmējuši pedagogu labklājību un labbūtību. Jau vairākkārt izskanējis, ka pedagogu darba samaksas modelis ir mākslīgi sarežģīts, tā aprēķinu un skaitļu virknēs sarēķinātais atalgojums, nonākot līdz skolai, nav tāds, kā minēts Izglītības un zinātnes ministrijas paziņojumos. Tāpat nav saprotama un pieņemama ilgstošā periodā izveidojusies situācija, ka pedagogs, dodoties vasaras atvaļinājumā, nav informēts par savu atalgojumu nākamajā mācību gadā un nezina to līdz pat oktobrim. Tas veido nodarbinātības nestabilitāti izglītības sektorā, kur jau tā ir problēmas ar strādājošo piesaisti. Jo darba līgumu ar skolotāju par noteiktu slodzi un algu skolas direktors var noslēgt vien pēc septembra pirmajā pusē ievadītajiem datiem par skolēnu skaitu un IZM aprēķināto mērķdotāciju, kā arī pēc attiecīgās pašvaldības piešķirtā vai nepiešķirtā papildus finansējuma. Viss process noslēdzas aptuveni oktobra vidū, kad tiešām zina, vai nauda būs tikpat, vairāk vai mazāk. Ir jāmaina esošais 'status quo', lai izglītības iestāžu vadītāji laikus zinātu, kāds finansējums būs pieejams pedagogu algām nākamajā mācību gadā un netiktu pārkāpts Darba likums.

Kvalitatīvai izglītībai, ko nodrošina augsti kvalificēti savas jomas profesionāļi, kas ir personības un iedvesmotāji saviem skolēniem, es aicinu ieklausīties nozares pārstāvjos un steidzami reaģēt, lai rastu stabilāko, pamatotāko un ilgtspējīgāko risinājumu, stiprinot uzticību un savstarpējo sapratni izglītības telpā kopumā. Konkrēti darāmais: 1. 2023. gada 18. aprīļa rīkojuma Nr. 226 "Par pedagogu zemāko darba samaksas likmes pieauguma grafiku no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" izpilde; 2. savlaicīga mērķdotāciju aprēķināšana un sadale izglītības iestādēm; 3. turpmākās darbības un plānošana, lai nodrošinātu konkurētspējīgu atalgojumu pedagogiem ilgtermiņā.

Iniciatīvas jaunumi

Iniciatīvai pa pēdām: Atalgojuma neskaidrība un nestabilitāte būtiski ietekmē pedagogu ikdienu01. Nov (2024)

Latvijas skolotāji ikdienā saskaras ar problēmām, kas apgrūtina viņu darbu un uzmanību novirza no būtiskā – izglītības procesa.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem ir nepietiekamais finansējums mācību līdzekļiem, kas bieži vien nesedz pat elementāras kancelejas preces. Šis trūkums rada nevienlīdzīgu situāciju dažādās pašvaldībās, kur finansējuma atšķirību dēļ mācību resursi ir nevienmērīgi pieejami gan skolēniem, gan skolotājiem.

Arī atalgojuma neskaidrība un nestabilitāte būtiski ietekmē pedagogu ikdienu. Nereti skolotāji līdz pat mācību gada sākumam nezina, kāds būs viņu atalgojums, kas sarežģī finansiālo plānošanu un rada neskaidrību nākotnē. Papildus tam, viņiem bieži netiek apmaksāts darbs ārpus mācību stundām, kas nepieciešams, lai sagatavotu materiālus un uzdevumus, veicinot pedagoģiskā darba kvalitāti.

Pārmērīga birokrātija ir vēl viena problēma, kas apgrūtina skolotāju darbu. Bieži mainīgais normatīvais regulējums un augošā administratīvā slodze aizņem laiku, kas citādi būtu veltīts tiešajam darbam ar skolēniem. Šie apstākļi nereti mazināja skolotāju motivāciju un rada šķēršļus viņu darbā ar bērniem.

Latvijas skolotāji ir gatavi pārmaiņām un sadarbībai, lai sasniegtu taisnīgu un skaidru sistēmu, kas respektē viņu darbu. Aktīvi tiek veidota Latvijas Skolotāju asociācija, kuras mērķis ir stiprināt pedagogu sadarbību un ietekmi uz lēmumu pieņemšanu. Asociācijas plāni ietver cīņu par taisnīgu atalgojumu, resursu pieejamību un pedagogiem draudzīgu vidi, kas viņiem ļauj fokusēties uz galveno – kvalitatīvu izglītības procesu un skolēnu izaugsmi.

Avots: portāls IR

Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 78 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS