Pārstāvis: Ints BurkēvicsPublicēta: 26. Jul (2023)

NOMAS ELEKTROSKREJRITEŅU NOVIETOŠANA
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
1'981
Jau parakstījuši 1'981
8'019

Ar šo iniciatīvu vēlos mainīt kārtību, kā stāvēšanai tiek novietoti nomas elektroskrejriteņi.

Pēc nomas elektroskrejriteņu lietošanas tos ir jānovieto speciālās tam paredzētas un apzīmētās novietošanas zonās, kas netraucē gājējiem un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Novietošanas zonu ierīkošanai nepieciešamās lietas būtu informatīva zīme un uz seguma iekrāsoti laukumi, kuros tiktu saprotamā veidā attēlots siluets ar elektroskrejriteņi un P burtu. Attiecīgi šādi apzīmējumi ir jāiekļauj arī Ceļu satiksmes noteikumos. Šādas zonas ir jāierīko vietās, kur ir pieejams šāds pakalpojums. Ar likumu jānosaka pakalpojuma sniedzējam veikt izmaiņas pakalpojuma noteikumos, kuros tiktu norādītas šīs novietošanas zonas. Lai veicinātu šo noteikumu ievērošanu, pakalpojuma sniedzējs par nepareizi novietotu nomas elektroskrejriteni būtu tiesīgs uzlikt naudas sodu klientam, kur viena daļa no šī iekasētā soda nonāktu valsts kases budžetā, bet otra – pakalpojuma sniedzējam, tā veicinot pakalpojuma sniedzēja interesi kontrolēt šo noteikumu ievērošanu.

Iznākumā nomas elektroskrejriteņi vairs netiktu novietoti, kur pagadās. Bieži ir novērots, ka tos novieto tā, ka tiek apgrūtināta gājēju, māmiņu ar ratiem u.c. cilvēku pārvietošanās pa ietvēm. Šis risinājums uzlabos pilsētvidi kopumā.

Iniciatīvas jaunumi

Maltā aizliegs elektroskrejriteņu nomu25. Oct (2023)

Sveiks! Tu saņem šo ziņu, jo esi parakstījis/-usi kādu no iniciatīvām par nomas elektroskrejriteņu regulējumu. Ja esi parakstījis/-usi vairākas šādas ManaBalss.lv iniciatīvas, tad Tu šo ziņu e-pastā vari saņemt vairākkārt. Atvainojamies par sagādāto neērtību un lūdzam Tavu sapratni – šī nav "nospamošana", bet gan mēģinājums turēt Tevi lietas kursā. Lai novērstu šādu ziņu dublēšanos vienam adresātam, ir nepieciešams programmēšanas darbs, ko pašlaik nevaram atļauties. Solām pie pirmās iespējas to paveikt.

Maltā ar nākamā gada martu aizliedz elektroskrejriteņu nomu, ziņo Dienas Bizness.

Ar līdzīgu prasību kopš pavasara atbalstu vāc pilsoņu iniciatīva arī Latvijā.

Sabiedrībai acīmredzot negaidītais Maltas valdības lēmums ir izraisījis gan nopēlumu no e-skūteru aizstāvju puses, gan uzslavas, gan arī Maltas visblīvāk apdzīvotās pilsētas Slīmas mēra cildinājumus.

Maltas divi lielākie elektroskrejriteņu nomas uzņēmumi ir "Bolt" un "Bird". Kompānija "Bolt" ir izteikusi cerības vēl diskutēt ar Maltas valdību par e-skūteru lietošanas un novietošanas kārtību un infrastruktūru, raksta "Times of Malta".

Kaut arī elektroskrejriteņu noma tiks aizliegta, elektroskrejriteņi arī turpmāk varēs būt iedzīvotāju īpašumā, un viņi varēs tos izmantot.

Lēmums par nomas elektroskrejriteņu aizliegšanu pieņemts, lai "mazinātu neērtības kopienām un cilvēkiem", skaidro Maltas Satiksmes ministrija.

"Neraugoties uz likumu pastiprināto piemērošanu un naudassodiem, kopienas turpina ciest no traucējumiem, ko rada elektroskrejriteņi," teikts ministrijas paziņojumā.

Vienlaikus lēmumam izziņota arī nacionālā velostratēģija. Tā paredz radīt velojoslu tīklu, mudināt iedzīvotājus izmantot velosipēdus, kā arī valsts finansētas veloprasmju apguves nodarbības.

Līdzīgu lēmumu par elektroskrejriteņu aizliegumu šogad aprīlī pieņēma Parīze.

Elektroskrejriteņi Maltā ir populārs transporta līdzeklis. Pēc sūdzībām par bīstamu braukšanu ar elektroskrejriteņiem, valdība jau 2020. gadā ieviesa elektroskrejriteņu izmantošanas pamata noteikumus.

Iedzīvotāji ir ļoti apmierināti ar elektroskrejriteņu nomas aizliegumu, valdības lēmumu komentē Slīmas mērs Džons Pilovs. "Problēma bija tūlīt, kā tie parādījās. No paša sākuma gan nebija nekādu noteikumu un regulējumu."

Par valsts līmeņa regulējumu elektroskrejriteņu novietošanai argumentē arī iniciatīva "Nomas elektroskrejriteņu novietošana". Spriežot pēc parakstītāju skaita, sabiedrībā lielāka gan ir neapmierinātība ar nomas elektroskrejriteņiem vispār, nekā ar to novietošanas problēmām. Līdztekus Rīgas pašvaldība šoruden ievieš vairākus desmitus mikromobilitātes rīku novietošanas stāvvietu, raksta Delfi.

Mikromobilitātes rīku novietošanas zonas turpmāk Rīgā tiks izveidotas uz ietvēm starp pilsētvides labiekārtošanas elementiem, kur tās paredzami netraucēs ne gājējiem, ne velobraucējiem. Tās tiks apzīmētas ar horizontālo ceļa apzīmējumu – baltu taisnstūri ar vidū iezīmētu mobilitātes rīku.

Pagaidām Rīgas pilsētvidē redzamais liecina par elektroskrejriteņu novietošanas vietu minimālu popularitāti braucēju vidū. No nākamā gada tas gan paredzami mainīsies, un braucamo novietošana tikai atļautā vietā būs obligāta – ja nomas skūteris būs novietots citur, tad brauciens netiks pabeigts, un "naudiņa skaitīsies".

Avots: Dienas Bizness; Times of Malta; Delfi

Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 66 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS