Pārstāvis: Matīss SaulītisPublicēta: 03. Feb (2017)

PAR IESPĒJU AUTOVADĪTĀJIEM SALĪDZINĀT OCTA CENAS BEZ STARPNIEKU LĪDZDALĪBAS UN NEPĀRMAKSĀT PAR OCTA
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
7'895
Jau parakstījuši 7'895
2'105

Gada sākumā Finanšu un kapitāla tirgus komisija lika apturēt LTAB OCTA kalkulatora darbību. FKTK pamato savu lēmumu ar Eiropas Komisijas Direktīvu par apdrošināšanas izplatīšanu un apdrošināšanas starpniecību prasībām. Šīs direktīvas it kā paredz, ka organizācija, kas nav reģistrēta kā apdrošināšanas starpnieks, nedrīkst uzturēt apdrošinātāju cenu salīdzināšanas kalkulatoru. Tātad – akli pildot ES direktīvu prasības, tirgus uzraugs ir gatavs likvidēt uz patērētājiem interesēm vērstu instrumentu, kas, turklāt, ļauj nepārmaksāt par OCTA. LTAB OCTA kalkulatorā bija iespējams iegūt un salīdzināt OCTA cenas, kas iegūtas tieši no apdrošināšanas sabiedrībām. LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs) ir biedrība un nedarbojas kā starpnieks, tādēļ atšķirībā no lielākās daļas OCTA kalkulatoru, ko uztur apdrošināšanas brokeri (un kuru mērķis ir gūt peļņu), biedrības LTAB lapā izvietotajām OCTA cenām netiek pievienotas papildus izmaksas. Citiem vārdiem – es vienuviet saņemu cenu salīdzinājumu no visiem apdrošinātājiem un pats izvēlos, pie kura apdrošinātāja tālāk pirkt polisi. Nekādas starpniecības, nekādu komisiju! Medijos izskanējis, ka pircēji, iegādājoties OCTA starpnieku portālos, pārmaksā vidēji 11 – 14% no polises cenas. Rodas jautājums – kamdēļ pirkt polisi pie starpnieka dārgāk, ja ir jau radīts rīks, kas dod iespēju salīdzināt cenas un pēc tam pirkt tieši no apdrošinātāja? Minētā FKTK aizlieguma dēļ šobrīd autovadītājiem ir liegta iespēja vienotā kalkulatorā salīdzināt OCTA cenas, kas iegūtas tieši no apdrošinātājiem bez starpnieku līdzdalības. Sabiedrības nezināšanas dēļ, daļa autovadītāju pārmaksā līdz pat 14% no polises cenas, turpinot iegādāties OCTA no starpniekiem, nevis tieši no apdrošinātājiem.

Šobrīd Latvijā ir vairāki apdrošināšanas starpnieku interneta portāli, kuros var iegādāties OCTA polisi. Taču neraugoties uz šajos portālos sludināto informāciju par it kā visizdevīgākajām OCTA cenām, patiesībā tās tiek uzrādītas jau ar iekļautu starpnieka komisiju. Tādējādi lielākā daļa autoīpašnieku tiek maldināti par it kā zemāko cenu un ir spiesti pārmaksāt pat 14% no OCTA reālās cenas. Aicinu: 1) Ļaut atjaunot LTAB OCTA kalkulatoru kā rīku, kas salīdzina cenas tieši no apdrošinātājiem; 2) Ja LTAB nav iespējams izpildīt ES direktīvu prasības, nodot LTAB izstrādāto kalkulatoru kādas valsts institūcijas, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārziņā.

Visā pasaulē tehnoloģijas iet uz to, lai cilvēki varētu salīdzināt dažādu preču un pakalpojumu cenas. Šādi risinājumi tiek piemēroti energoresursiem, banku pakalpojumiem u.c. servisiem. Arī Latvijā aizvien lielāku popularitāti gūst dažādi kalkulatori, kas patērētājam ļauj būt atbildīgam par saviem finanšu izdevumiem. Tādēļ ir nepieciešams atjaunot instrumentu – LTAB OCTA kalkulatoru, kas pēc savas būtības ir maksimāli demokrātisks un vērsts uz pircēju interesēm, ļaujot tiem atrast zemāko cenu un iegādāties pakalpojumu tieši no tā pārdevēja, nevis starpnieka.

Pievienots dokuments

OCTA_cenas_6klase_2016.pdf (atvērt)

Iniciatīvas jaunumi

Palīdzi Tevis atbalstītajām idejām nokļūt Saeimā vēl PIRMS vasaras brīvdienām!12. May (2021)

Tavs paraksts un dalīšanās ar iniciatīvām sociālajos tīklos palīdzēs sabiedrībā populārām idejām nonākt parlamenta dienaskārtībā PIRMS vasaras brīvdienām.

Ņemot vērā Saeimas darba un iniciatīvu izskatīšanas kārtību, Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija ziņo, ka jaunus ManaBalss autoru kolektīvos iesniegumus, lai tie politiskajā dienaskārtībā nonāktu vēl šajā vasarā, ir nepieciešams iesniegt jau maijā.

Pašlaik ievērojams sabiedrības atbalsts ir šādām iniciatīvām, kuras paredzami varētu pretendēt uz nokļūšanu Saeimā vēl šovasar:

Samaksā sodu par ceļu satiksmes pārkāpumu pirmajās 15 dienās, un maksā šo sodu divreiz mazāku;

Par migrēnas iekļaušanu kompensējamo diagnožu sarakstā;

Nepilsoņiem – tiesības balsot pašvaldību vēlēšanās;

Par datu nesēju nodevas datu nesēju nodevas atcelšanu;

Par iespēju autovadītājiem salīdzināt OCTA cenas bez starpnieku līdzdalības un nepārmaksāt par OCTA;

Valsts un pašvaldību autotransportu aprīkot ar GPS izsekošanas ierīcēm;

Par minimālo mēnešalgu 630 eiro apmērā;

Apmaksāt bērniem zobārstniecību akūtos gadījumos;

Pandēmijas ierobežojumi – ieteikuma formā jeb iesim Zviedrijas ceļu Covicd-19 krīzes risinājumos;

Par bezmaksas sabiedrisko transportu 3. grupas invalīdiem;

Par garantētu minimālo ienākumu virs nabadzības sliekšņa 330 EUR;

Par vienkāršotu mazās uzņēmējdarbības nodokļu režīmu.

ManaBalss autoru iniciatīvas, kas Saeimā nonāk kā kolektīvie iesniegumi, tiek izskatīti mēneša laikā. To nosaka Saeimas kārtības rullis.

Zināms laiks paiet, kamēr iesniegtie paraksti pēc Saeimas Prezidija prasības tiek analizēti Pilsonības un migrācijas pārvaldes iedzīvotāju reģistrā. Kad ir iegūts apstiprinājums par leģitīmo parakstu skaitu – cik Latvijas pilsoņu vecumā no 16 gadiem ir parakstījuši attiecīgo iniciatīvu –, iesnieguma sākotnējā izskatīšana notiek Mandātu komisijā.

Šai sākotnējā izskatīšanā iniciatīvas autoram/-ei ir iespēja izklāstīt visu frakciju pārstāvjiem savu ideju, un vajadzības gadījumā vārds tiek dots arī autora un komisijas pieaicinātajiem ekspertiem. Iepazīstoties ar likumdošanas priekšlikuma ideju un tās kontekstu, pirmajā izskatīšanā Mandātu komisija dod savu vērtējumu par iesnieguma vēlamo turpmāko ceļu parlamentā, piemēram, kurai atbildīgajai komisijai tas tālāk būtu jāizskata.

Palīdzi Tevis atbalstītajām idejām nokļūt Saeimā vēl PIRMS vasaras brīvdienām! Dalies ar šo ierakstu sociālajos tīklos!

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 36 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā!

Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.

AUTORS: MANA BALSS

Iniciatīvas autors komentē šobrīd interneta vidē pieejamos OCTA kalkulatorus, atzīstot, ka "esmu drošs, ka visi patlaban tirgū esošie OCTA kalkulatori darbojas primāri savu īpašnieku, nevis autovadītāju interesēs."17. May (2018)

Pērnā gada Saeimas lēmums Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā precizēt apdrošināšanas starpniecības definīciju faktiski pārsvītroja manis un citu iniciatīvas atbalstītāju centienus saglabāt no apdrošinātājiem un brokeriem neatkarīgu OCTA kalkulatoru.

Pašreiz tirgū darbojas ap 10 dažādi OCTA cenu salīdzināšanas rīki, taču tie visi pieder kādam apdrošināšanas starpniekam (to reglamentē manis augstāk norādītie likuma grozījumi). Piemēram, Jūsu pieminētais OCTA24.lv pieder SIA “Atollo Brokers”, kura pamatdarbība ir apdrošināšanas starpniecība.

Normālā ekonomikā neviena starpniecība netiek veikta par to nesaņemot atlīdzību, un neviens uzņēmējs nevēlas strādāt bez peļņas. Esmu drošs, ka visi patlaban tirgū esošie OCTA kalkulatori darbojas primāri savu īpašnieku, nevis autovadītāju interesēs.

Dalies ar autora komentāru un palīdzi savākt atlikušos parakstus!

AUTORS: ZIŅAS MB

'Zebra': Kāpēc OCTA polise kļuvusi tik dārga18. Oct (2017)

LNT raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots savam vecajam "FIAT 126" jeb "poļu fiatam" pagājušogad iegādājās OCTA polisi par nieka 12,93 eiro. Pagājis gads, un jāpērk jauna polise – tagad tam pašam auto tā maksā 114,78 eiro. Timrots kādā citā kompānijā atrada lētāku piedāvājumu – 32,62 eiro, kas tik un tā ir gandrīz trīsreiz dārgāk nekā pirms gada. Kāpēc OCTA polise kļuvusi tik dārga?

Apdrošinātāji par šo jautājumu runāt nevēlas – viņi savu jau ir pateikuši ar cenām, secinājis Timrots. Tātad jāprasa iestādei, kura apdrošinātājus pieskata. Kā tas iespējams, ka obligātam pasākumam var tik bezkaunīgi pacelt cenu? "Zebra" devās uz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) un vaicāja –, kā tā var!?

"Tas, ka tai cenai bija jāaug, sen bija skaidrs. Godīgi sakot, grūti bija saprast, cik ilgi apdrošinātāji būs spējīgi tos zaudējumus visu laiku akumulēt. Droši vien bija pienācis tas brīdis, kad viņiem tas bija palicis par smagu. Visticamāk, kāds no lielajiem apdrošinātājiem nolēma celt cenas, un pārējie darīja to pašu," situāciju skaidro Juris Stengrevics, LTAB valdes loceklis.

Apdrošinātājiem grūta dzīve, un OCTA tirgošana jau gadiem nekādu peļņu nenes. "Laikam tagad mums būtu jābūt viņus žēl, vai ne? Nabaga apdrošinātāji maksā no sava maka par mūsu sasistajām mašīnām. Man gan šķiet, ka tas ir sasodīti bezkaunīgi un ka tas darbojas tikai tāpēc, ka mēs nekurnam un esam ar mieru arī maksāt," nāciju kaunina Timrots.

"Iedomājieties, ja, piemēram, kafejnīcu vai restorānu īpašnieki runātu kā apdrošinātāji? Zināt, mums te ir bizness ar kotletēm un kafiju, bet ar salvetēm gan mēs esam baigajos mīnusos, tāpēc mēs nolēmām salvetes nolikt vienā cenā ar kotletēm. Un likums ir tāds, ka salvetes nepirkt nedrīkst," analoģijā situāciju skaidro "Zebra" vadītājs.

"Apdrošinātāji nopelna gana daudz ar citiem apdrošināšanas veidiem, lai OCTA cena būtu gana zema. Tā tas arī gadiem ir bijis jau no 1997. gada 1. septembra, kad OCTA sistēmu ieviesa, un visi bija apmierināti. Bet kādam ir ienācis prātā, ka publika varētu mierīgi varēs paciest trīskāršu cenu pieaugumu. Varbūt saistībā ar OCTA sistēmas 20 gadu jubileju?" retoriski vaicā Timrots.

Daudzi autovadītāji nav mierā ar šo situāciju un saka, ka te būtu ko darīt Konkurences padomei. "Zebra" devās uz Konkurences padomi un pajautāja, vai viņi ir ko dzirdējuši par šo cenu pieaugumu un ko šajā saistībā grasās darīt.

"Mēs savas kompetences ietvaros esam sākuši pievērsties šim jautājumam dziļāk. Attiecīgi skatīsimies, vai patiešām visām apdrošināšanas sabiedrībām ir bijis pamatojums pacelt cenas. Tāpat – vai šī situācija ir vienlīdz slikta visiem apdrošinātājiem. Arī paši pēc saviem novērojumiem redzam, ka kopumā kāpums ir visām kompānijām. Tā kā tas viss ir noticis arī diezgan vienlaicīgi, tad mēs arī savas kompetences ietvaros vērtēsim to, vai tur nav kādas aizliegtas darbības no Konkurences likuma viedokļa," komentē Ilze Tarvāne, Konkurences padomes analītiskā departamenta direktore.

Bet nevajadzētu dikti sacerēties, ka tāpēc viss uzreiz atrisināsies. "Te man nāksies droši vien apbēdināt, jo tas process nav tik ļoti straujš un ātrs. Viss ir arī atkarīgs no tā, cik operatīvi mēs varēsim iegūt informāciju no pašām apdrošināšanas sabiedrībām. Pēc tam ir pats analīzes process priekšā, tādēļ es šobrīd nevēlētos solīt kādu konkrētu termiņu. Tas noteikti nebūs ne mēnesis, ne divi, tie noteikti būs vairāki mēneši," precizē Tarvāne.

"Es jums ieteiktu arī nečīkstēt un izteikt savu viedokli visos iespējamajos veidos. Nav taču jēgas apvainoties uz valsti un braukt strādāt citur. Labāk sakārtosim paši savu valsti, lai arī tas prasīs zināmas pūles," rezumē Timrots.

Dalies ar ziņu un palīdzi savākt atlikušos parakstus!

LNT sižets: http://m.delfi.lv/auto/article.php?id=49351129

AUTORS: ZIŅAS MB

OCTA cenu pieaugumu pētīs Konkurences padome07. Aug (2017)

Jautājumu par gandrīz visu OCTA apdrošinātāju vienlaicīgo cenu palielināšanu apņēmusies pētīt Konkurences padome. “Mūsu uzmanību piesaistīja, cik sinhroni noticis šis cenu paaugstinājums un cik pamatoti tas noticis, un ko tas nozīmē – vai ir bijuši objektīvi tirgus apstākļi, kas ir likuši celties OCTA cenām, un vai tas ir noticis godīgas konkurences apstākļos,” pauž Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

OCTA prēmiju apmēra pieaugums šogad krietni vien pārsniedzis šā gada sākumā izteiktās prognozes. Proti, gada sākumā tika prognozēts, ka cena, ko autovadītājiem ir jāmaksā par OCTA, varētu pieaugt par 15% līdz 20%, bet daudzos gadījumos tā jau pieaugusi teju divkārt.

OCTA jau nosaukumā ietver vārdu “obligāts”. Tas nozīmē, ka cenu pieaugums OCTA polisēm nes līdzi izmaksu pieaugumu gandrīz visam, ieskaitot sabiedrisko transportu. Lai gan OCTA ir obligāta, tās cenu regulē tirgus, bet cenas pieauguma pamatotību pirms paaugstināšanas neviens nekontrolē.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas dati liecina, ka pašlaik OCTAs polises drīkst tirgot piecas Latvijas apdrošināšanas sabiedrības un sešas ārvalstu apdrošinātāju filiāles. Akciju sabiedrība “Balva” 2013.gadā ir zaudējusi tiesības apdrošināt.

Saskaņā ar Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem, no OCTAS iegādes summas jeb prēmijas aptuveni 70-80% tiek atvēlēti zaudējumu segšanai. Pārējais paliek administratīvajām izmaksām.

No summas zaudējumu segšanai gandrīz 80% tiek samaksāti par sabojātiem transportlīdzekļiem. “Atlikušie 20% ir tā summa, kas aiziet dažādos veidos saistībā ar cilvēkiem. Tas ir gan par medicīnu – valsts apdrošinātājiem piestāda rēķinu gan par ātro palīdzību, gan par ārstēšanos slimnīcā, gan par rehabilitācijas periodu, gan dažādi valsts maksātie pabalsti, ko maksā VSAA. Tā kā arī šos pabalstus faktiski valsts izmaksā un pēc tam piestāda rēķinu apdrošinātājam,” skaidro Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju un apdrošinātāju asociācijas (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Viņš arī norāda, ka apdrošināšanas bizness ir ar “ļoti garu asti”: “Ja gadījums notiek šodien, ļoti iespējams, ka apdrošinātājs savās grāmatvedībā šo gadījumu varēs aizvērt pēc gadiem 30 vai 50. (..) Ja cilvēks iet bojā, tad bēru izdevumi un vēl kaut kādi izdevumi, kas ir saistīti ar cilvēka aiziešanu. Un tad nāk vēl tāds postenis, ko mēs saucam par nemateriālajiem zaudējumiem jeb morālie zaudējumi, kas attiecīgi palicējiem tiek izmaksāta kaut kāda summa. Līdz šim šīs te kompensācijas bija daži simti, tagad tie ir tūkstoši.”

2014.gada Satversmes tiesas lēmums, iespējams, bija lūzuma punkts atlīdzību izmaksu lielumos. Tiesa secināja, ka pieņemot OCTA likumu tika pārņemtas vairākas Eiropas Savienības direktīvas OCTA jomā, taču vairākās Ministru kabineta noteikumu normās paredzētie apdrošināšanas atlīdzības apmēri bija ievērojami mazāki nekā noteikti direktīvās. Tāpēc šobrīd nāves gadījumā kompensācija var sasniegt 20 tūkstošus.

Dažās pozīcijās apdrošinātāju izdevumi palielinājušies objektīvu iemeslu dēļ. Būtiski pieaugušas izmaksas ne vien par mirušajiem, bet arī par rehabilitāciju avārijās sakropļotajiem. Piemēram, kādam no apdrošinātājiem klienta avārija Somijā izmaksās aptuveni četrus miljonus eiro, jo avārijā sakropļoti divi cilvēki un Somijā ir augstas ārstēšanās izmaksas.

Tomēr tā kā apdrošināšanas prēmiju kāpums noticis gandrīz vienlaikus visiem apdrošinātājiem, cenas kāpums ir būtisks. Turklāt OCTA polise ir obligāta.

Šo jautājumu apņēmusies pētīt Konkurences padome. “Mūsu uzmanību piesaistīja, cik sinhroni noticis šis cenu paaugstinājums un cik pamatoti tas noticis, un ko tas nozīmē – vai ir bijuši objektīvi tirgus apstākļi, kas ir likuši celties OCTA cenām, un vai tas ir noticis godīgas konkurences apstākļos,” pauž Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Pašlaik Konkurences padome analizē norises tirgū un iegūstot datus, lai varētu izteikt secinājumus. “Kā zināms, OCTA cenas netiek regulētas. OCTA cenas ir cēlušās, bet mēs paskatījāmies arī Eiropas statistikas datus un mēs secinājām – jā, ilgus gadus mūsu OCTA cenas bija zem Eiropas vidējā līmeņa un tās ir bijušas arī Lietuvā un Igaunijā.

Vienlaikus viņa norāda – administratīvās izmaksas ir tās, kur ļoti daudz ko var ieslēpt, tostarp nepamatotus maksājumus un pieaugumus. “Protams, ka mēs pētīsim un skatīsimies, jo tie dati ir vidējie nozarē, ko operē. Bet mēs skatīsim arī atsevišķu uzņēmumu datus. Jo kā es teicu, mūs interesē pamatotība,” uzsver Konkurences padomes priekšsēdētāja.

Konkurences padomes darba rezultātus varēs uzzināt ne ātrāk kā pēc mēneša. Jāpiebilst, ka apdrošinātāji pauduši, ka nākotnē OCTA cenas tikai pieaugs, jo pieaug izmaksas par cilvēkiem nodarīto kaitējumu, piemēram, uz šo pozīciju iespaidu atstāj arī iespējamais algu pieaugums veselības nozarē, kā arī izmaksas pieaug, ja valsts paaugstina, piemēram, pabalstu par apgādnieka zaudējumu.

Tikmēr Finanšu un kapitāla tirgus komisijā novērots - lai gan straujais cenu pieaugums izraisījis kurnēšanu, ar oficiālām sūdzībām par prēmiju pieaugumu pie apdrošināšanas tirgus vai konkurences uzraugiem autovadītāji nevēršas. „Piemēram, 2016.gada beigās sūdzību skaits tieši par apdrošinātāju darbību bija 42 sūdzības. Bet par pēdējo pusgadu runājot, ja dalām pa iemesliem, kādēļ šīs sūdzības ir saņemtas, tad šī tendence nav mainījusies. Galvenokārt cilvēki sūdzas par apdrošināšanas atlīdzības atteikumu vai par apdrošināšanas atlīdzības apmēru, kas ir aprēķināts pēc apdrošināšanas gadījuma iestāšanās,” skaidro FKTK pārstāve Agnese Līcīte.

Ziņots, ka OCTA straujais cenas kāpums nepatīkami ir pārsteidzis daudzus autovadītājus. Atsevišķos gadījumos maksa ir pat divkārt pieaugusi. Reaģējot uz šādu cenu kāpumu, sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par OCTA maksimālās gada cenas noteikšanu.

Dalies ar iniciatīvu un palīdzi savākt atlikušos parakstus!

Raksta avots: lsm.lv

AUTORS: ANNIJA EMERSONE

Eksperti prognozē atkārtotu OCTA cenu pieaugumu!12. Jul (2017)

Eksperti izsaka iespēju, ka OCTA cenas, kuras jau šogad ir pieaugušas par apmēram trešdaļu, varētu turpināt palikt dārgākas. Pagājušajā gadā OCTA Garantiju fonda uzkrājumi bija kritušies zem likumā noteiktās obligātās normas.

Lasi par cenu pieaugumu zemāk un atbalsti OCTA kalkulatora atgriešanu! Palīdzi iniciatīvai savākt nepieciešamos parakstus!

***

OCTA VARĒTU KĻŪT VĒL DĀRGĀKA

Transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšana, kuras cenas šogad jau pieaugušas par aptuveni trešdaļu, varētu kļūt vēl dārgākas, intervijā Latvijas Televīzijas (LTV) rīta raidījumā sacīja Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.
Viņš pieļāva, ka OCTA cenu kāpums varētu apstāties šogad, kā arī to varētu apstādināt konkurence.

Abāšins noliedza, ka iepriekš OCTA cenu kāpums būtu noticis uzņēmumiem, kas piedāvā šo pakalpojumu, iepriekš vienojoties, skaidrojot, ka Konkurences padomes sodi, kas varētu tikt piemēroti par šādu nelikumīgu vienošanos, ir pārāk augsti, lai apdrošinātāji gribētu riskēt. Asociācijas prezidenta teiktais liecina, ka patlaban OCTA cenas vairāk pieaugušas privātpersonām Rīgā un lielajās pilsētās, bet mazāks pieaugums bijis juridiskajām personām un reģionos.

Maija sākumā portāls "Delfi" vēstīja, ka šogad ievērojami augušas obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļa apdrošināšanas (OCTA) cenas. Toreiz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB) portālu "Delfi" informēja, ka neesot informācijas par cenu politiku katrā no apdrošināšanas kompānijām. Tomēr kopējā tendence tirgū esot tāda, ka polišu cenu pieaugums varot būt visai jūtams. Abāšins arī minēja, ka OCTA polises cenu pieaugums ir bijis ik gadu, tomēr minimāls. Pērn OCTA cena vidēji pieauga par diviem trim procentiem. Kāpumu kavēja sīvā konkurence uzņēmumu starpā. "Tas ir novedis pie tā, ka pērn OCTA tirgus piedzīvoja rekordlielus zaudējumus. Acīmredzot šobrīd zaudējumu apmērs ir tik liels, ka apdrošinātāji vairs nespēj tos segt ar peļņu, ko iegūst citos apdrošināšanas segmentos," toreiz norādīja Abāšins.

Saskaņā ar Abāšina sacīto, OCTA apdrošināšanas polišu sadārdzināšanos galvenokārt ietekmējuši divi faktori – inflācija un iemaksas OCTA Garantiju fondā. "Inflācija ietekmē maksas pieaugumu pakalpojumiem, kā, piemēram, par remontu, medicīniskajiem pakalpojumiem, rehabilitāciju. Ievērojami augusi arī kompensācija par morālo kaitējumu. Apdrošinātājiem zaudējumu segšanai jārezervē aizvien lielākas summas. Zaudējumu apmērs no gada uz gadu pieaug," situāciju aprakstīja Abāšins.

LTAB vadītājs akcentēja, ka aizvadītajā gadā apdrošinātājiem bija jāatjauno iemaksas OCTA Garantiju fondā. Uzkrājumu apmērs bija nokrities zemāk par likumā noteiktajiem 20 miljoniem eiro.

Ziņas avots: delfi.lv

AUTORS: ANNIJA EMERSONE

LTAB publiski aicina FKTK novērtēt autovadītāju atbalstu OCTA kalkulatoram!17. Feb (2017)

"Vēlamies atkārtoti vērst Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) un citu atbildīgo institūciju uzmanību uz šo un citām iepriekš izskanējušajām autovadītāju iniciatīvām atjaunot LTAB OCTA kalkulatora darbību," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

"Esam gandarīti par to, ka autovadītāji ir novērtējuši LTAB OCTA kalkulatoru un tā nozīmi godīgas un pārskatāmas cenu politikas veidošanā OCTA tirgū. Arī savā ikdienas darbā saņemam daudz jautājumus par to, kad atkal atjaunosim kalkulatoru? Šīs autovadītāju iniciatīvas liek arī mums pašiem pielikt visas pūles, lai meklētu risinājumus, kā atjaunot LTAB OCTA kalkulatora darbību," informē Abāšins.

"Esam vairākkārt lūguši FKTK rast veidu saglabāt LTAB OCTA kalkulatoru, piedāvājot dažādus risinājumus. Nepieciešamības gadījumā varam nodot to kādas valsts institūcijas, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centra vai kādas citas valstiskas, vai nevalstiskas organizācijas pārziņā, lai izpildītu formālās likuma un ES direktīvu prasības," informē LTAB valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka daudzās citās Eiropas valstīs šādi cenu salīdzināšanas kalkulatori ir vispārpieņemta prakse un ir vērsta uz patērētāju interešu aizstāvību.

LTAB jau informēja, ka gada sākumā FKTK lika apturēt LTAB OCTA kalkulatora darbību, pamatojot savu lēmumu ar Eiropas Komisijas Direktīvu par apdrošināšanas izplatīšanu un apdrošināšanas starpniecību prasībām. Tādējādi šobrīd apturēta vienīgā kalkulatora darbība, kas ļāva iegūt un salīdzināt OCTA cenas tieši no apdrošināšanas sabiedrībām, bez starpnieku līdzdalības.

1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes dalībvalstīs. Sistēmas sekmīgākai darbības nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā – AAS "Balta", AAS "Baltijas Apdrošināšanas Nams", AAS "Baltikums Vienna Insurance Group", AAS "BTA Baltic Insurance Company", "Compensa Vienna Insurance Group" UADB Latvijas filiāle, "ERGO Insurance" SE Latvijas filiāle, ADB "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" AS Latvijas filiāle, "Seesam Insurance" AS Latvijas filiāle un "Swedbank P&C Insurance" AS Latvijas filiāle.

Ziņas avots: delfi.lv

AUTORS: ANNIJA EMERSONE