Pārstāvis: Dace TillerePublicēta: 25. Apr

DROŠAS IETVES UN IELAS BEZ NOMAS ELEKTROSKREJRITEŅIEM
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
9'849
Jau parakstījuši 9'849
151

Aicinu atjaunot drošību uz ietvēm un ielās, aizliedzot Latvijā nomas elektroskrejriteņus.

Tas neattiektos uz elektroskrejriteņiem vispār, jo personas, kuru īpašumā ir šie braucamrīki, varēs turpināt tos lietot, uzņemoties pilnu atbildību par elektrisko transportlīdzekli un savām braukšanas prasmēm, ievērojot valstī noteiktos ceļu satiksmes noteikumus. Patlaban esošie kontroles un soda mehānismi acīmredzami nedarbojas un nemotivē ievērot ceļu satiksmes noteikumus.

Līdz ar to mēs atjaunosim drošību uz gājēju ietvēm un ielās. Visi ceļu satiksmes dalībnieki jutīsies drošāk, un paredzami mazināsies arī negadījumi un traumas.

Iniciatīvas jaunumi

Maltā aizliegs elektroskrejriteņu nomu25. Oct

Sveiks! Tu saņem šo ziņu, jo esi parakstījis/-usi kādu no iniciatīvām par nomas elektroskrejriteņu regulējumu. Ja esi parakstījis/-usi vairākas šādas ManaBalss.lv iniciatīvas, tad Tu šo ziņu e-pastā vari saņemt vairākkārt. Atvainojamies par sagādāto neērtību un lūdzam Tavu sapratni – šī nav "nospamošana", bet gan mēģinājums turēt Tevi lietas kursā. Lai novērstu šādu ziņu dublēšanos vienam adresātam, ir nepieciešams programmēšanas darbs, ko pašlaik nevaram atļauties. Solām pie pirmās iespējas to paveikt.

Maltā ar nākamā gada martu aizliedz elektroskrejriteņu nomu, ziņo Dienas Bizness.

Ar līdzīgu prasību kopš pavasara atbalstu vāc pilsoņu iniciatīva arī Latvijā.

Sabiedrībai acīmredzot negaidītais Maltas valdības lēmums ir izraisījis gan nopēlumu no e-skūteru aizstāvju puses, gan uzslavas, gan arī Maltas visblīvāk apdzīvotās pilsētas Slīmas mēra cildinājumus.

Maltas divi lielākie elektroskrejriteņu nomas uzņēmumi ir "Bolt" un "Bird". Kompānija "Bolt" ir izteikusi cerības vēl diskutēt ar Maltas valdību par e-skūteru lietošanas un novietošanas kārtību un infrastruktūru, raksta "Times of Malta".

Kaut arī elektroskrejriteņu noma tiks aizliegta, elektroskrejriteņi arī turpmāk varēs būt iedzīvotāju īpašumā, un viņi varēs tos izmantot.

Lēmums par nomas elektroskrejriteņu aizliegšanu pieņemts, lai "mazinātu neērtības kopienām un cilvēkiem", skaidro Maltas Satiksmes ministrija.

"Neraugoties uz likumu pastiprināto piemērošanu un naudassodiem, kopienas turpina ciest no traucējumiem, ko rada elektroskrejriteņi," teikts ministrijas paziņojumā.

Vienlaikus lēmumam izziņota arī nacionālā velostratēģija. Tā paredz radīt velojoslu tīklu, mudināt iedzīvotājus izmantot velosipēdus, kā arī valsts finansētas veloprasmju apguves nodarbības.

Līdzīgu lēmumu par elektroskrejriteņu aizliegumu šogad aprīlī pieņēma Parīze.

Elektroskrejriteņi Maltā ir populārs transporta līdzeklis. Pēc sūdzībām par bīstamu braukšanu ar elektroskrejriteņiem, valdība jau 2020. gadā ieviesa elektroskrejriteņu izmantošanas pamata noteikumus.

Iedzīvotāji ir ļoti apmierināti ar elektroskrejriteņu nomas aizliegumu, valdības lēmumu komentē Slīmas mērs Džons Pilovs. "Problēma bija tūlīt, kā tie parādījās. No paša sākuma gan nebija nekādu noteikumu un regulējumu."

Par valsts līmeņa regulējumu elektroskrejriteņu novietošanai argumentē arī iniciatīva "Nomas elektroskrejriteņu novietošana". Spriežot pēc parakstītāju skaita, sabiedrībā lielāka gan ir neapmierinātība ar nomas elektroskrejriteņiem vispār, nekā ar to novietošanas problēmām. Līdztekus Rīgas pašvaldība šoruden ievieš vairākus desmitus mikromobilitātes rīku novietošanas stāvvietu, raksta Delfi.

Mikromobilitātes rīku novietošanas zonas turpmāk Rīgā tiks izveidotas uz ietvēm starp pilsētvides labiekārtošanas elementiem, kur tās paredzami netraucēs ne gājējiem, ne velobraucējiem. Tās tiks apzīmētas ar horizontālo ceļa apzīmējumu – baltu taisnstūri ar vidū iezīmētu mobilitātes rīku.

Pagaidām Rīgas pilsētvidē redzamais liecina par elektroskrejriteņu novietošanas vietu minimālu popularitāti braucēju vidū. No nākamā gada tas gan paredzami mainīsies, un braucamo novietošana tikai atļautā vietā būs obligāta – ja nomas skūteris būs novietots citur, tad brauciens netiks pabeigts, un "naudiņa skaitīsies".

Avots: Dienas Bizness; Times of Malta; Delfi

Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 66 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS

Daļā Viļņas vecpilsētas ierobežo elektroskrejriteņu izmantošanu09. Jun

Lietuvas galvaspilsētā Viļņā trijās ielās kopš jūnija sākuma ir aizliegts pārvietoties ar elektroskrejriteņiem un riteņiem, ziņo Lietuvas sabiedriskā raidorganizācija LRT.

Trijās ielās – Pilies ielā, Vilniaus ielā un Savičiaus ielā, kur ir liels skaits bāru un kafejnīcu, un tās ir iecienītas gan tūristu, gan vietējo klubu apmeklētāju vidū, pašvaldība drīzumā uzstādīs arī skrejriteņus aizliedzošas zīmes.

Viļņas centrālajos rajonos, tostarp Naujamiestī un Šnipiškēs, pilsēta ierīko īpašas stāvvietas elektriskajiem skrejriteņiem. Skrejriteņu koplietošanas platformu lietotājiem tur būs jāatstāj savi iznomātie skrejriteņi, raksta LTR.
No maija elektriskajiem skrejriteņiem ir ieviesti ātruma ierobežojumi: vecpilsētā un uz tiltiem braucējiem jābrauc ar maksimālo ātrumu 12 kilometri stundā.
Pašvaldība norāda, ka līdz gada beigām kopbraukšanas uzņēmumiem būs pienākums savus elektriskos skrejriteņus marķēt ar identifikācijas numuriem, lai cilvēki varētu vieglāk ziņot par stāvvietu noteikumu, ātruma ierobežojumu un citu noteikumu pārkāpumiem.
Ar grozījumiem Ceļu satiksmes drošības likumā, ko Lietuvas parlaments apsprieda pirms divām nedēļām, ierosināts noteikt, ka ar elektriskajiem skrejriteņiem drīkst braukt tikai personas, kas vecākas par 16 gadiem, un ka ar tiem nedrīkst braukt pa ietvēm.

Lietuvas Ceļu policijas priekšnieks Vītauts Grašis norādīja, ka 2022. gadā 223 cilvēki tika ievainoti negadījumos, kuros bija iesaistīti elektroskrejriteņi. Viņš arī teica, ka pagājušajā gadā tika sodīti apmēram 5000 velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītāji par braukšanu dzērumā.

Lietuvas Transporta drošības administrācijas 2021. gadā veiktā aptaujā puse no 507 respondentiem teica, ka vismaz vienu reizi nedēļā lieto elektroskrejriteņus, un 17% no aptaujātajiem teica, ka bieži vai ļoti bieži nonāk potenciāli bīstamās situācijās. Ceturtdaļa respondentu teica, ka neredz nepieciešamību valkāt ķiveri vai vesti, un piektā daļa teica, ka tas nav ērti.

Ja Tu saņem šo ziņu, tad acīmredzot atbalsti iniciatīvu "Drošas ietves un ielas bez nomas elektroskrejriteņiem" un esi to parakstījis/-usi. Iniciatīvas plašākai publicitātei apsver, lūdzu, arī iespēju ar to dalīties sociālajos tīklos!

Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 60 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS