Pārstāvis: Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome"Publicēta: 19. Dec (2023)

TIESĪBAS ZINĀT, KO LIEKAM GALDĀ! PĀRTIKAS PRODUKTU IZCELSMES VALSTS KARODZIŅU UZ CENU ZĪMĒM!
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
2'711
Jau parakstījuši 2'711
7'289

Ikvienam Latvijas iedzīvotājam ir tiesības zināt, kādas izcelsmes produktus liekam savos galdos. Diemžēl realitātē Latvijas iedzīvotāji savas spējas atpazīt Latvijā ražotus produktus vērtē augstāk, nekā tās ir patiesībā, liecina pētījuma centra SKDS septembrī veiktās aptaujas dati. SKDS aptauja tika veikta laika posmā no 12.09.2023. līdz 14.09.2023., aptaujājot 1005 Latvijas iedzīvotājus vecumposmā no 18 līdz 75 gadiem. Aptaujas laikā ir noskaidrots, ka pārtikas ģeogrāfiskajai izcelsmei uzmanību pievērš daudz lielāks Latvijas iedzīvotāju skaits, nekā tiek uzskatīts. 82% pircēju dotu priekšroku Latvijas precei, ja cena būtu līdzvērtīga, bet 44% jau tagad izvēlas Latvijas preci arī tad, ja tā ir dārgāka. SKDS aptauja liecina, ka produktiem, kuri veikalu plauktos ir nesen un to iepakojums asociējas ar Latvijas preci, patieso izcelsmes valsti zina labi ja 5% pircēju, lai arī vienlaikus 70-80% šo pircēju ir pārliecināti, ka zina to. Tas liecina, ka informācija daudzos gadījumos ir maldinoša un nedod pircējiem iespēju izdarīt apzinātu izvēli. Turklāt maldinoša informācija par patieso izcelsmes valsti rada zaudējumus valsts budžetam. Pērkot importa produkciju, valsts nodokļos tiek iemaksāts vismaz trīsreiz mazāk, nekā par tāda paša apjoma un cenas, bet Latvijā ražotu, produkciju. SKDS aptaujas rezultāti liecina, ka vairums aptaujāto (60%) uzskata, ka valstī būtu jāievieš īpašs marķējums, lai veikalu plauktos Latvijas produkti būtu vieglāk atpazīstami.

Tāpēc aicinu likumdošanā atrunāt prasību uz veikalu cenu zīmēm norādīt patieso izcelsmes valsti skaidri, uzskatāmi, nepārprotami un patērētājam viegli saprotami. Tas būtu arī atbilstīgi ES regulai Nr. 1169/2011 "Par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem". Izmaiņas likumdošanā neradītu būtisku ietekmi tirgotājiem un būtiski palielinātu pircēju apzinātas izvēles iespēju.

Iniciatīvas "Tiesības zināt, ko liekam galdā!" mērķis ir veicināt vienota pārtikas produktu izcelsmes marķējuma sistēmas ieviešanu. Tā rezultātā ikviens iedzīvotājs spēs uzreiz noteikt, vai produkts ir ražots Latvijā. Tā tiks novērsta maldinošas informācijas izplatība. Marķējuma sistēmas ietvarā valsts karodziņa iekļaušana cenu zīmēs veikalos būs tiešām jau uzskatāma informācijas nodošana patērētājam.