Valdība lemj atteikties no tehniskās apskates uzlīmes22. May Ministru kabinets otrdien, 21. maijā, atbalstīja virkni grozījumu Ceļu satiksmes likumā (CSL), kas tostarp paredz atteikties no tehniskās apskates uzlīmes uz auto, raksta ziņu portāls "Delfi". Līdz ar to ir izpildīta arī iniciatīvas "Par tehniskās apskates uzlīmju atcelšanu" prasība. Tas gan ir noticis neatkarīgi no pašas iniciatīvas. Satiksmes ministrijā (SM) portālu "Delfi" informēja, ka, īstenojot resursu lietderīgas izmantošanas principus, CSL grozījumi paredz atteikšanos no vizuālas informācijas uzlīmes (tehniskās apskates uzlīme), kas apliecina derīguma termiņu transportlīdzekļa atļaujai piedalīties ceļu satiksmē, attiecībā uz automobili, motociklu, piekabi un militāro transportlīdzekli. Turpmāk faktu, ka transportlīdzeklim ir veikta valsts tehniskā apskate un ir dota atļauja dalībai ceļu satiksmē, apliecinās ieraksts reģistrā, kā arī personai izsniegtais tehniskās apskates novērtējuma apliecinošs protokols. Vienlaikus SM norāda, ka jebkurai personai, izmantojot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) nodrošinātos e-pakalpojumus, bez maksas būs iespēja pārliecināties par transportlīdzeklim veikto valsts tehnisko apskati un tās derīguma termiņu. Tāpat CSL ir veiktas vairākas izmaiņas, kas paredz stingrākas prasības un atbildību transportlīdzekļu vadītājiem. Grozījumi likumā nosaka pienākumu ārvalstniekiem deklarēt trešajā valstī reģistrēta transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē Latvijā. Deklarēšanas pienākums noteikts potenciālajam ceļu satiksmes dalībniekam, proti, personai, kura ar trešajā valstī reģistrētu transportlīdzekli piedalās ceļu satiksmē. Likumā turpmāk būs noteikta arī personas administratīvā atbildība par deklarēšanas neveikšanu. Tāpat likumā ietverta personas administratīvā atbildība par elektroskrejriteņa nereģistrēšanu. Ņemot vērā Eiropas Savienības tiesību aktus, kas paredz katrai dalībvalstij rīcības brīvību noteikt dažādas iespējas transportlīdzekļa vadītājiem, tagad arī Latvijā vadītājiem pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas ir atļauts savas valsts teritorijā vadīt pasažieru pārvadāšanai paredzēto D un D1 kategorijas transportlīdzekli. CSL grozījumos noteikts, ka 18 gadus sasniedzis autovadītājs ar D un D1 kategorijas transportlīdzekļiem drīkst veiktu regulārus pasažieru pārvadājumus savas valsts teritorijā, ja maršruta garums nepārsniedz 50 kilometrus, kā arī vadīt minētos transportlīdzekļus bez pasažieriem visā savas valsts teritorijā. Lai izmaiņas stātos spēkā, tās jāapstiprina Saeimai. Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook! Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām! _______________________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 76 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!
Iniciatīvas prasība ir izpildīta neatkarīgi no pašas iniciatīvas
PAR TEHNISKĀS APSKATES UZLĪMJU ATCELŠANU
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā
Šobrīd veicot transporta līdzekļa ikgadējo tehnisko apskati īpašniekam ir jāmaksā 2.19 EUR par būtībā bezjēdzīgu tehniskās apskates uzlīmi uz automašīnas vējstikla. Atgādinu, ka ~10 gadus atpakaļ mums bija jālīmē arī OCTA uzlīmes. Paldies dievam esam tikuši no tā vaļā.
Valsts ceļu policijas patruļa veicot transporta līdzekļa pārbaudi uz ceļa pēc automašīnas numura katru reizi tāpat CSDD datubāzēs noskaidro vai automašīnai ir izieta tehniskā apskate un vai derīga OCTA polise.
Vienkāršāku un lētāku TA procesu.
Iniciatīvas jaunumi
CSDD komentē: "tehniskās apskates uzlīmes nepieciešamību paredz arī Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva"17. May (2018) Latvijā izmanto tehniskās apskates uzlīmi un tas atzīts par veiksmīgu un ērtu risinājumu, kā attēlot informāciju par nākamās valsts tehniskās apskates datumu. Vizuāls apliecinājums uzlīmes formā būtiski atvieglo darbu un ietaupa laiku kontrolējošo institūciju darbiniekam, veicot kontroles funkciju, jo katra ceļu satiksmē esošā transportlīdzekļa datu pārbaude reģistrā aizņem vairāk laika nekā redzama apliecinājuma vizuāla kontrole. Turklāt ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem vispār nav iespējama cita veida pārbaude, kā tikai vizuālā. Līdzīgi tiek kontrolētas gan citu valstu autovadītāja apliecības, gan ārvalstu transportlīdzekļu reģistrācijas dokuments, jo arī šajā gadījumā kontroles dienestiem nav piekļuves citu valstu attiecīgajiem reģistriem. Tas nozīmē, ka, realizējot šāda veida kontroli, ieguvēji ir gan autovadītāji, gan tiesībsargājošās institūcijas, gan sabiedrība kopumā. Jau šobrīd tehniskās apskates uzlīmi kā veiksmīgu un visām pusēm ērtu risinājumu izmanto arī citās Eiropas Savienības (ES) valstīs. Tehniskās apskates uzlīmes nepieciešamību paredz arī "Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2014/45/ES (2014. gada 3. aprīlis) par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm un par Direktīvas 2009/40/EK atcelšanu", kas stāsies spēkā š.g. 20. maijā. Līdz ar to gan no juridiskā, gan no lietderības viedokļa nevaram atteikties no šīm uzlīmēm. Ne mazāk svarīgs ir arī drošības aspekts, jo Latvijā tehniskās apskates uzlīme ir viens no identifikācijas sistēmas “HOLOCIS” hologrāfiskajiem elementiem, kas izstrādāti cīņai ar transportlīdzekļu zādzībām un dažādiem viltojumiem šajā sfērā. Sistēmas pamatā ir dažādu transportlīdzekļu vizuālās informācijas nesēju (reģistrācijas dokuments, valsts reģistrācijas numurs un tehniskās apskates uzlīme) kopums, kas savstarpēji saistīti veido vienotu noslēgtu ķēdi transportlīdzekļa identifikācijā. Iztrūkstot kaut vienam no sistēmas elementam vai neatbilstot tajā esošajiem kontroles datiem, ir skaidrs, ka šim transportlīdzeklim jāpievērš pastiprināta uzmanība, jo ir liela iespējamība, ka tam ir viltota vai nu valsts tehniskās apskates uzlīme, vai valsts reģistrācijas numura zīme, vai reģistrācijas apliecība. To izmanto transportlīdzekļu atpazīšanai un identifikācijai dažādas kontroles institūcijas, piemēram, policija, robežsardze, muita ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstīs. Tehniskās apskates kontrole ārpus ES valstīm, kur neizmanto vizuāli pieejamu informāciju par veikto tehnisko apskati, ir apgrūtināta, sevišķi ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem. - CSDD viedoklis par iniciatīvu Dalies ar viedokli savos sociālajos tīklos!