Pārstāvis: Zariņa Dace Publicēta: pirms 6 gadiem

Pret dzērājšoferiem
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā

10'000
Jau parakstījuši 372
9'628

Vēlos panākt, ka samazinās auto avāriju skaits, kā arī bojā gājušo skaits.

Mainīt regulējošo likumu un ļaut policijai azturēt dzērājšoferi, tam esot transportlīdzeklī arī bez uzsāktas kustības vai pat pirms tam. Kā arī ļaut policijai azturēt dzērājšoferi uz aizdomu pamata, ja ir ziņots par likuma pārkāpēju.

Samazināsies upuru skaits un auto avārijas.

Iniciatīvas jaunumi

Iniciatīva pret dzērājšoferiem gūst uzmanībupirms 6 gadiem

Lakoniski formulētā iniciatīva «Pret dzērājšoferiem», kas tiek virzīta ManaBalss platformā, jaunajā nedēļā ir guvusi plašu mediju uzmanību. Par to raksta vairāki drukātie mediji savos portālos un interesējas Latvijas radio. Iniciatīvas autore grib nodrošināt lielākas pilnvaras tiesībsargājošām iestādēm, konkrēti – ceļu policijai, lai tā varētu aktīvāk vērsties pret dzērājšoferiem. Praktiski tas nozīmētu kārtības sargiem aizturēt dzērājšoferi uz aizdomu pamata, kamēr tas vēl reibuma stāvoklī nav uzsācis kustību ar transportlīdzekli, ko par aizturēšanas iemeslu traktē pašreizējā kārtība. Diemžēl pēc tās – kad iereibušais jau ir uzsācis kustību ar automašīnu – mēdz būt arī gadījumi, kad sadursme un avārija notiek tūdaļ, un tam var būt arī letāls iznākums. Autore uzskata, ka šādas pārmaiņas nodrošinās ceļu satiksmes negadījumu un to upuru skaita samazināšanos.

Par traģisku avāriju reibumā – līdz pat 3,1 miljonam eiropirms 1 gada

Sveiks! Tu saņem šo ziņu, jo esi parakstījis/-usi kādu no iniciatīvām par bargākiem sodiem dzērājšoferiem. Ja esi parakstījis/-usi vairākas šādas ManaBalss.lv iniciatīvas, tad Tu šo ziņu e-pastā vari saņemt vairākkārt. Atvainojamies par sagādāto neērtību un lūdzam Tavu sapratni – šī nav "nospamošana", bet gan mēģinājums turēt Tevi lietas kursā. Lai novērstu šādu ziņu dublēšanos vienam adresātam, ir nepieciešams programmēšanas darbs, ko pašlaik nevaram atļauties. Solām pie pirmās iespējas to paveikt. Par traģiskas avārijas izraisīšanu alkohola reibumā nākotnē līdzās pamatsodam plānots obligāti noteikt arī nauda sodu, un tā amplitūda varētu būt no 6200 eiro līdz pat 3,1 miljonam eiro, raksta portāls "Jauns".

Tas sasaucas ar vairākām pilsoņu iniciatīvām, kas ar atšķirīgām niansēm, bet prasa tieši to – bargāku vēršanos pret braukšanu dzērumā.

Šīs iniciatīvas ir –

Bargāki sodi dzērājšoferiem

Kriminālsods par braukšanu ar auto dzērumā

Par reālu cietumsodu dzērājšoferiem

Pret dzērājšoferiem

Ja atbalsti kādu no tām vai nepieciešamību pēc bargākiem sodiem dzērājšoferiem, dalies ar šo ziņu sociālajos medijos!

Konkrēto priekšlikumu par traģisku avāriju reibumā noteikt līdz pat 3,1 miljonam eiro lielu sodu Saeimas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisija otrdien atbalstīja pēc ģenerālprokurora Jura Stukāna rosinājuma Tieslietu ministrijā (TM) sagatavotajos grozījumus Krimināllikumā, kas paredz pastiprināt sodus dzērājšoferiem.

Grozījumi paredz par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē un saistītajiem nodarījumiem kā obligātu papildu sodu kādam citam soda veidam noteikt naudas sodu.

Pie pašreizējā minimālās algas apmēra atkarībā no nodarījuma smaguma tiktu piemērots attiecīgs naudas sods.

Naudas sodu no 1860 eiro līdz 620 000 eiro kā obligātu papildsodu būtu jāpiemēro par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nebūs atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesību (transportlīdzekļa vadīšanas tiesības noteiktā kārtībā nebūs iegūtas vai būs atņemtas) un ja vadītājs atradīsies alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē.

Tāda paša apmēra obligātu papildsodu būtu jāpiemēro par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniegs 1,5 promiles, vai par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē.

Naudas sodu no no 3100 eiro līdz 1,24 miljoniem eiro kā obligātu papildsodu būtu jāpiemēro arī par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs vai narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmes pārbaudes vai par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību, ja to izdarījis transportlīdzekļa vadītājs, kas izraisīja ceļu satiksmes negadījumu, kura rezultātā cietušajam nodarīts viegls, vidējs vai smags miesas bojājums vai kura rezultātā iestājusies cilvēka nāve.

Naudas sodu no no 6200 eiro līdz 3,1 miljonam eiro kā obligātu papildsodu būtu jāpiemēro par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi persona, kas vada transportlīdzekli alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē, un ja tās rezultātā cietušajam nodarīts smags miesas bojājums vai tā izraisījusi cilvēka nāvi.

Tāda paša apmēra obligātu papildsodu būtu jāpiemēro par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi persona, kas vada transportlīdzekli alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē, un ja tā izraisījusi divu vai vairāku cilvēku nāvi.

Ja naudas sods netiks samaksāts, tas tiks aizstāts ar brīvības atņemšanu.

Tāpat grozījumi paredz atcelt iespēju kā sodu piemērot sabiedrisko darbu, jo tas neesot efektīvs sods, lai atturētu no šādu pārkāpumu veikšanas, skaidro TM.

Izmaiņas arī nosaka, ka par nodarījumu vairs nevarēs piemērot tikai naudas sodu, bet tas būs jāpiemēro obligāti kā papildu sods kādam citam no likumā paredzētajiem soda veidiem.

Grozījumi tiek virzīti, jo, analizējot prokuratūras rīcībā esošo statistisko informāciju, secināts, ka arī pēc iepriekš veikto izmaiņu spēkā stāšanās personai piemērojamais sods nesasniedz šo mērķi. Vēl aizvien saglabājies ievērojams to transportlīdzekļa vadītāju skaits, kuri vada transportlīdzekli alkohola reibumā vai narkotisko vielu iespaidā, norāda ministrijā.

Lai arī šādu nodarījumu skaits samazinājies par 60%, tas joprojām vērtējams kā augsts, skaidro TM.

Kā ziņots, nesamazinoties to autovadītāju skaitam, kas pie stūres sēžas lielā reibumā, situācijas uzlabošanai nepieciešams domāt par vēl bargākām sankcijām, kādā no iepriekšējām Krimināltiesību apakškomisijas sēdēm norādīja ģenerālprokurors Juris Stukāns.

Policijas statistika esot nepielūdzama, un katru dienu aptuveni desmit vadītāji tiek pieķerti braucam reibumā, un līdz šim piespriestie sodi, kā arī automašīnas konfiskācija ievērojami nesamazina šo pārkāpumu, argumentēja J. Stukāns.

Ģenerālprokurors atgādināja, ka savulaik Latvijā darbojās administratīvā atbildība par braukšanu lielā reibumā, kad šoferiem varēja piemērot uzreiz trīs sankcijas - administratīvo arestu, naudas sodu un tiesību atņemšanu. Vēlāk Latvija atteicās no administratīvā aresta.

Ņemot vērā minēto, J. Stukāns rosina apsvērt ieviest Krimināllikuma grozījumus, kas paredzētu faktiski visos gadījumos stipri iereibušiem šoferiem noteikt brīvības atņemšanu un papildus arī tiesību atņemšanu un naudas sodu. "Paredzēt tādu atbildību, kad faktiski visos gadījumos tiek piemērots brīvības atņemšanas sods, piemēram, 15 dienas vai mēnesi, to katrā gadījumā vērtētu. Tāpat mūsu priekšlikums ir atteikties no daļas alternatīvo sodu," uzsvēra J. Stukāns.

Avots: ziņu portāls "Jauns"



Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 66 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

Autobraucēji atbalsta iniciatīvu "Pret dzērājšoferiem"pirms 6 gadiem

Šai komentārā BMW autobiedrības “Bumerstyle Latvija” valdes priekšsēdētāja vietnieks Raimonds Petrovics izsaka savu un kolēģu viedokli par iesniegto iniciatīvu "Pret dzērājšoferiem". Mūsu biedrība ir pazīstama kā BMW automašīnu iemantotās sliktās slavas izskaudēji. Cik nu iespējams, cenšamies ar dažādām kampaņām veicināt drošību uz koplietošanas ceļiem. Asi iestājamies pret driftēšanu un neadekvātu braukšanu uz koplietošanas ceļiem. Diemžēl mums jāatzīst, ka statistika nav iepriecinoša. Neapdomīgo autovadītāju nekļūst mazāk, un pēc statistikas datiem vecumā no 19 līdz 30 gadiem negadījumus ļoti daudzi izraisa alkohola reibumā. Tam par iemeslu, mūsuprāt, ir arī vājais sodāmības princips. Esam veikuši gan biedrībā, gan sekotāju pulkā aptaujas par iespējamiem soda mēriem pret auto vadītājiem alkohola reibumā. Viens no populārākajiem, kas tika noskaidrots, ir - piemērot kriminālatbildību un automašīnas konfiskāciju. Soda mēri noteikti būtu jāpieņem bargi, sākot ar pamatīgu naudassodu un paralēli kā papildus soda mēru piespriest arī reālu cietumsodu atbilstīgi pārkāpto promiļu daudzumam. Kā norāda arī iniciatīvas autore Dace Zariņa platformā ManaBalss, patlaban likums neliedz atrasties automašīnas vadītāja sēdeklī iereibušam cilvēkam. Ir nepieciešamas izmaiņas likumdošanā, kas liegtu atrasties automašīnā reibuma stāvoklī. Stingra vēršanās pret dzērājšoferiem pasargātu daudzus nevainīgus cilvēkus, to spēkratus un samazinātu letālus gadījumus, kurus izraisa dzērājšoferi. Viennozīmīgi piekrītam iniciatīvas iesniedzējai un aicināsim gan mūsu biedrus, gan sabiedrību parakstīt šo iniciatīvu. Avots: Bumerstyle Latvija

Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook!

Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām!

_______________________________________

Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 66 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!

AUTORS: MANA BALSS