Atsauc priekšlikumus par autovadītāja tiesību atņemšanu par ātrumu pārsniegšanu par vairāk nekā 30 km/h30. Jan Iekšlietu ministrija (IeM) atsaukusi iepriekš Saeimas Juridiskajā komisijā neatbalstītos priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, kuros bija piedāvāts ieviest iespēju atņemt uz laiku autovadītāja tiesības par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu jau pie vairāk nekā 30 km/h, ziņo portāls "iAuto". Tas praktiski sakrīt ar iniciatīvas "Apturēt virzītos grozījumus tiesību atņemšanai pārkāpumam virs 31km/h" prasību, ko Juridiskā komisija pārņēma savā darba kārtībā proaktīvi. Saziņā ar komisijas vadītāju Andreju Judinu (JV) saņēmām apstiprinājumu par iniciatīvas lomu strīdīgā jaunā regulējuma diskusijas procesā. Līdz ar to iniciatīvu marķējam kā sekmīgu un apsveicam ar panākumu gan tās autoru Modri Skudru, gan ikvienu iniciatīvas parakstītāju! "Skaidrs, ka ikvienu procesu ietekmē vairāki faktori," saziņā saka A. Judins, "bet šoreiz viens no tiem ir arī ManaBalss iniciatīva. Iniciatīvas autors ir piedalījies komisijas sēdē. Deputāti balsoja pret priekšlikumiem. Ministrs vēlāk priekšlikumus ir atsaucis." Pašlaik jautājums vēl ir, vai atsauktie priekšlikumi paliks likumprojekta tabulā, raksta "iAuto". Tādā gadījumā atbilstīgi ierastajai praksei par tiem Saeimas sēdē nevarētu balsot, taču būtu atļautas debates. Viens no tagad jau atsauktajiem IeM priekšlikumiem paredzēja, ka par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 km/h līdz 40 km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, piemērotu 80 eiro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam un varētu piemērot arī tiesību izmantošanas aizliegumu uz laiku no viena līdz trim mēnešiem. Decembrī uz Juridiskās komisijas uz sēdi uzaicinātais režisors un TV raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots izteicās, ka platformā Manabalss tūkstošiem cilvēku ir parādījuši, ka viņiem šis priekšlikums nepatīk. Viņa skatījumā, pēc fotoradaru izvietošanas vadītāji sāka ļoti ievērot satiksmes noteikumus un šajās vietās negadījumu skaits būtiski samazinājās. Sabiedrība jūtot, ka "šo vienošanos ir izpildījusi". Timrots spekulēja, ka priekšlikums par tiesību atņemšanu totāli sagrautu soda punktu sistēmu, jo šī sistēma tika radīta, lai izķertu regulāros pārkāpējus. "Tagad priekšlikums, ka jebkurš pie pirmās reizes nejauši neredzot zīmi brauks ar plus 30 km/h un viņam par to atņems vadītāja apliecību, tas totāli sagrauj ticību valstij un ilgi būvēto soda punktu sistēmu," pauda Timrots. Tā vietā Timrots aicināja domāt par plašāku policistu redzamību uz ceļiem. Arī komisijas loceklis Vilis Krištopans (LPV) pauda kritiku IeM priekšlikumam, jo vadītāji varot nejauši nepamanīt ātruma ierobežošanas zīmes un tā rezultātā zaudēt tiesības, kas dažu profesiju pārstāvjiem nozīmētu arī zaudēt darbu, jo viņiem nepieciešama automašīna savu pienākumu veikšanai. Iepriekš vietnē "X" kā pretarguments sodu palielināšanai tika minēta "nesakārtotā situācija" ar iespējām konstatēt, ka ir jau iebraukts apdzīvotā vietā. Dažkārt esot situācijas, ka no apkārtnes uzreiz nav redzams, ka apkārt ceļam ir sākusies apdzīvota vieta, un arī ceļa zīme par apdzīvotās vietas sākšanos var būt slikti pamanāma, piemēram, ja to aizsedz krūmi, norādījis kāds no sociālo tīklu lietotājiem. Patlaban Ceļu satiksmes likums paredz, ka tiesību atņemšanas sankcija iestājas, ja atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana pieļauta no 51 kilometra stundā līdz 60 kilometriem stundā. Avots: portāls "iAuto" Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook! Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām! _______________________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 71 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītu likumu ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!
Uzvara iniciatīvai! Tās prasība ir izpildīta
APTURĒT VIRZĪTOS GROZĪJUMUS TIESĪBU ATŅEMŠANAI PĀRKĀPUMAM VIRS 31KM/H
Iniciatīva tiks iesniegta Latvijas Republikas Saeimā
Ar šo iniciatīvu aicinu apturēt virzītos grozījumus Ceļu satiksmes likuma 55. pantā, kas paredzēs transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz konkrētu termiņu par ātruma pārkāpumiem virs 31 km/h un brīdinājuma aizvietošanu ar naudassodu pārkāpumiem 6-10 km/h.
Parakstot šo iniciatīvu, mēs lūdzam saglabāt Ceļu satiksmes likuma 55. panta līdzšinējās normas. Sodiem ir jābūt pakāpeniskiem un samērīgiem. Izraut vienu sodu no konteksta un būtiski to palielināt nav labs juridiskais tonis. Jāņem vērā arī reālā situācija – ja uz ceļa ir jāapdzen divas vienu aiz otras braucošas mašīnas, sevišķi jau kravas auto, tad ātrums manevra beigās visai ticami būs ap 120 km/h. Ja šādu pārkāpumu ar braukšanas tiesību paredzamu atņemšanu konstatē ceļu policijas patruļa un veic pārkāpēja apstādināšanu, tad soda bardzības dēļ ir liels risks, ka pārkāpējs mēģinās bēgt, un tas noteikti neveicinās drošību uz ceļa. Tāpat šāds būtisks soda bardzības lēciens vairos korupcijas mēģinājumu risku. Jāņem arī vērā, ka, saskaņā ar CSDD publiski pieejamo CSN statistiku, ir pozitīva dinamika uz CSN samazināšanos, un joprojām lielākā daļa CSN notiek apdzīvotās vietās, kur satiksmes ātrums ir mazāks. Tāpat jāņem vērā ES ceļu satiksmes ekspertu pētījumus, ka viens no CSN mazināšanas efektīgākajiem pasākumiem ir nevis autovadītāju sodīšana, bet gan ceļu infrastruktūras sakārtošana. Drošība un disciplīna uz ceļiem nav tikai sabiedrības vienas daļas – autobraucēju – atbildība, bet arī valdības atbildība. Var secināt, ka ar plānoto un nesamērīgo sodu pieaugumu valdība mēģina apslēpt savu neizdarību mūsdienīgas ceļu infrastruktūras izveidē.
Atsakoties no plānotā nesamērīgā sodu pieauguma, netiks provocēti vēl lielāki riski ceļu satiksmē, tiks ievērtots sodu samērīgums un lietderīgums, un drošības vārdā visa atbildība netiks uzlikta tikai uz autobraucējiem vien.
Iniciatīvas jaunumi
Ar bargāko regulējumu plānu neapmierināto balsis Saeimā sadzird vēl pirms iniciatīvas iesniegšanas13. Dec (2023) Trešdien, 13. decembrī, Saeimas Juridiskās komisijas sēdē piedalījās arī iniciatīvas "Apturēt virzītos grozījumus tiesību atņemšanai pārkāpumam virs 31km/h" autors un virkne pieaicināto ekspertu. Komisija otrajam lasījumam Saeimā gatavoto likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā", kur cita starpā ir priekšlikums paredzēt transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz konkrētu termiņu par ātruma pārkāpumiem virs 31 km/h un brīdinājuma aizvietošanu ar naudassodu pārkāpumiem 6-10 km/h. Komisijas vadītājs Andrejs Judins (JV) norādīja, ka "platformā ManaBalss.lv ir ļoti ātri savākti paraksti pret šiem grozījumiem. Mēs neatbalstām likumpārkāpējus, tomēr, lai grozītu kaut ko ir jābūt pierādījumiem, faktiem. Mēs esam dzirdējuši vispārīgu statistiku – par bojāgājušo skaitu un par avārijām. Bet mūsu jautājums ir šāds – ja ir priekšlikums mainīt kaut ko par ātruma pārsniegšanu no sešiem līdz desmit kilometriem stundā, mums ir vajadzīga informācija, ka tieši šeit ir problēma. Tādas informācijas mums nav." "Es lūdzu arī apkopot informāciju par priekšrakstiem par sodiem. Ir likumpārkāpēji, avārijas un cietušie. Bet tikai atsevišķos gadījumos iemesls ir bijusi ātruma pārsniegšana," tālāk situāciju raksturoja A. Judins. "Es paņemu tiesas spriedumus, un redzu to pašu – ir tādi gadījumi, un ir arī vispārīgs CSDD atzinums, ka, jo lēnāk brauc, jo mazāka negadījumu varbūtība. Un ja nebrauc vispār, tad nenotiek avārijas vispār," retoriski piebilda A. Judins. "Bet, ja runājam par atbildību un sodu pārskatīšanu, tad ir jābūt pierādījumiem, ka tieši šai gadījumā ir problēma un ka to var risināt ar sodiem. Dzīvot ar pieņēmumu, ka dubultojam sodu, un visi brauks divreiz labāk, manuprāt, nav pareizi. Mēs neesam pret sodu sistēmas pārskatīšanu, bet par to, lai tas balstītos pierādījumos, nevis vispārīgos pieņēmumos – jo lēnāk, jo labāk," sacīja A. Judins. Diskusija gan "par", gan "pret" sodu pastiprināšanu un datu pietiekamību komisijā bija ļoti izvērsta. Interesanti to var noklausīties komisijas sēdes audioierakstā no sēdes 1:06:10 brīža līdz beigām. To var lejuplādēt no Juridiskās komisijas 2023. gada 13. decembra dienaskārtības šeit. Īsumā: komisija abus priekšlikumus – gan par brīdinājuma aizvietošanu ar naudassodu pārkāpumiem 6-10 km/h, gan par vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz konkrētu termiņu par ātruma pārkāpumiem virs 31 km/h – noraidīja. Tas gan nenozīmē, ka šie jautājumi uzreiz ir izņemti no Saeimas dienaskārtības. Nē – par šo komisijas redakciju likumprojekta grozījumos vēl būs plenārsēdes balsojums un, iespējams, arī diskusija pirms tam. Pēc pieredzes spriežot, komisijas noraidījums konkrētajiem priekšlikumiem gan ir ar ļoti lielu nozīmi. Tāpēc ir maz ticams, ka bargāko sodu prasība iznākumā varētu tikt likumā noteikta. Pēc likumprojekta otrā lasījuma kādā no tuvākajām plenārsēdēm Juridiskā komisija pie tā vēl turpinās darbu trešajam – galējam – lasījumam un balsojumam. Tad arī patiešām un formāli varēsim secināt, vai pilsoņu iniciatīvas prasība ir sekmīga. Pagaidām – šis ir viens no tiem gadījumiem, kad politiķi pilsoņu iniciatīvas prasību ņem vērā un virza vēl pirms tās oficiālas iesniegšanas Saeimā jeb proaktīvi. Tā kā attiecīgie sodu politikas jautājumi jau bija Juridiskās komisijas dienaskārtībā, A. Judina vadībā ļoti operatīvi diskusijā tika iesaistīts gan iniciatīvas autors, gan viņu atbalstoši eksperti, piemēram, Pauls Timrots. Kopumā no 69 pilsoņu iniciatīvām, kas ir reāli iestrādātas likumos, Saeimas un citu valsts līmeņa lēmumu pieņēmēju dienaskārtībā 22 no tām ir pārņemtas proaktīvi. ManaBalss komanda to vērtē kā lielu atsaucību un vērību pret pilsonisko sabiedrību no Saeimas politiķu un valdības institūciju puses. Šī Latvijas digitālās demokrātijas iezīme ir viens no pozitīviem un izceļamiem aspektiem, kas jāapzinās mums pašiem un ar ko mēs tiešām varam lepoties un izcelt arī starptautiski. Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook! Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām! _______________________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 69 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!
Iniciatīva Saeimā tiks iesniegta pēc nedēļas04. Dec (2023) Nepieciešamo parakstu skaitu guvusī iniciatīva "Apturēt virzītos grozījumus tiesību atņemšanai pārkāpumam virs 31 km/h" Saeimā tiks iesniegta pēc nedēļas. Proti, nedēļā, kas sākas ar 11. decembri. Tas ir saistīts ar Ziemassvētku brīvdienām un Saeimas rudens sesijas beigām. Iesniedzot iniciatīvu, ir jārēķina, lai mēneša laikā obligāti izskatāmās iniciatīvas laiks neiekrīt Saeimas brīvdienās. Pēc likuma – saskaņā ar Saeimas kārtības rulli – iniciatīvas sākotnējai izskatīšanai noteikti ir jānotiek mēneša laikā kopš tās iesniegšanas. Iniciatīvu iesniedzot nedēļā no 11. decembra, likumā noliktais termiņš iekritīs jau janvāra otrajā nedēļā, kad Saeima būs atpakaļ uz ziemas sesiju, un Mandātu komisijai jau būs kārtējās sēdes. Paldies par sapratni! Un starplaikā, protams, iniciatīva aizvien ir atvērta parakstīšanai – lai, iesniedzot iniciatīvu Saeimā, sabiedrības viedoklis būtu jo izteiktāks. Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook! Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām! _______________________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 68 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!