Sliktas ziņas nelabvēļiem: pārstādītais autoostas sarkanais ozols jūtas lieliski19. Sep Rīgas autoostas sarkanajam ozolam daudzi skeptiķi pēc pārstādīšanas paredzēja bēdīgu likteni – tik lieli koki pārstādīšanu nepārdzīvojot, turklāt koks nobeigšoties. Sarunā ar portālu TVNET uzņēmuma "Labie koki" uzņēmuma īpašnieks, arborists, Latvijas Kokkopju arboristu biedrības biedrs un ainavu arhitekts Edgars Neilands norādīja, ka daudzi šim sarkanajam ozolam prognozēja bēdīgu likteni. "Visi, kas paredzēja, ka ozols nobeigsies, – man jums ir sliktas ziņas! Tas ir dzīvs!" uzsvēra Neilands. "Daudzi ir vīlušies, bet ozolam viss ir super!" Ozols traucēja "Rail Baltica" projekta izbūvei, tāpēc to grasījās nocirst. Pret to ar plaši atbalstītu iniciatīvu "Rīgas autoostas simbola – sarkanā ozola – saglabāšana" iebilda AS "Rīgas starptautiskā autoosta" darbinieku kolektīvs. Rīgas dome to ņēma vērā, un koks tika izglābts – pārstādīts. Rīgas autoostas sarkanais ozols ir dendroloģiski vērtīgs un Latvijā salīdzinoši reti sastopams koks, kas tika iestādīts 1964. gadā, kad tika būvēta autoosta. Tāpēc arī autoostas kolektīva noturīgās rūpes par šo koku gadu garumā un arī aktīva iestāšanās par sava koka likteni tam draudīgā brīdī. 2022. gada janvārī ozols tika pārvietots uz pagaidu atrašanās vietu, kas bija pie autobusu iebrauktuves Rīgas autoostā, blakus kanālam, atgādina TVNET. Par to rūpējās Rīgas autoostas komanda, kas koku regulāri laistīja. Taču jau 2023. gadā sarkanais ozols aizceļoja citur. Rīgas autoostas sarkanā ozola pārvietošana bija tehniski sarežģīta operācija, kas 2023. gada 14. jūnijā ilga deviņas stundas. Lai sarkano ozolu pārvietotu uz jauno mājvietu Ģenerāļa Radziņa krastmalā, laukumā pie Spīķeriem, tika uz laiku pat demontēti tramvaja kontakttīkli. Koks ar metāla palīgkonstrukcijām svēra aptuveni 40 tonnas, un tas tika uzlikts uz treilera, bet pēc tam pārvietots 150 metrus pa toreizējo Maskavas ielu, tagad – Lastādijas ielu. Šo darbu pērn veica pilnsabiedrība "RBBL" kopā ar uzņēmumu "Labie koki". Video, kas iemūžinājis šo visai sarežģīto pasākumi, var redzēt TVNET publikācijā. Iniciatīvas sakarā jānorāda, ka tā tika izveidota 2021. gada novembrī ‒ pāris gadus pirms Pašvaldību likuma stāšanās spēkā, kas dod ievērojamas tiesības šādiem kolektīvajiem iesniegumiem pašvaldībās. Tobrīd tā nebija, tomēr iniciatīva ārkārtīgi sekmīgi izpildīju savu tehnisko funkciju – drošu, adresātam ērti verificējamu un lietotājiem viegli sniedzamu parakstu savākšanu. Šie ManaBalss.lv iesniegtie paraksti kopā ar autoostas kolektīva iesniegumu tad arī tika ņemti vērā Rīgas domes tobrīd veiktajā iedzīvotāju aptaujā par ozola likteni – tik daudzi, tik īsā laikā savākti, tik droši turpmākajai analīzei un amatpersonām tik pārliecinoši tie bija. Katrā ziņā – prieks par ainavu arhitekta Edgara Neilanda labo ziņu. Lai autoostas sarkanajam ozolam Lastādijā skaists rudens un mierīga ziema! Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook! Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām! _______________________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Kopš 2011. gada ar 78 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem ap ManaBalss platformu ir izveidojusies pasaules mērogā unikāli sekmīga pilsoniskās līdzdalības ekosistēma. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!
Iniciatīvas prasība ir īstenota!
RĪGAS AUTOOSTAS SIMBOLA – SARKANĀ OZOLA – SAGLABĀŠANA
Iniciatīva tiks iesniegta Rīgas domei
Līdz 15. novembrim notiekošās sabiedriskās apspriešanas ietvarā (https://bit.ly/3GTtBVp) prasām noraidīt PS BereRix un RD Apstādījumu saglabāšanas komisijas ieceri par dendroloģiski vērtīgā sarkanā ozola (atrodas Maskavas ielā pie dzelzceļa uzbēruma) nociršanu "Rail Baltica" projekta būves ietvarā.
Sākotnēji koku bija paredzēts pārstādīt citā teritorijā, un tas aizvien ir iespējams. Vēlams – Rīgas autoostai netālu esošās zaļajās zonās Rīgas vēsturiskajā centrā (atbilstīgi pielikumā skatāmajam būvprojektam BP3 un DOP "Esošās VAS Latvijas dzelzceļš dzelzceļa infrastruktūras pārbūve 1520 mm platuma sliežu ceļiem posmā no Maskavas ielas līdz Lāčplēša ielai").
Līdz ar šo tiks saglabāts dendroloģiski vērtīgs koks un tiks pilnveidota ainava Rīgas vēsturiskajā centrā. Svarīga arī ozola emocionālā un vēsturiskā vērtība, jo sarkanais ozols iestādīts, uzsākot Rīgas autoostas darbību (1964. gads).
Pievienots dokuments
1_pielikums_OZOLS.pdf (atvērt)
Iniciatīvas jaunumi
Deviņu stundu laikā pārstāda Rīgas autoostas sarkano ozolu15. Jun (2023) Naktī uz 14. jūniju ir pārstādīts Rīgas autoostas sarkanais ozols, atsaucoties uz Rīgas domes Ārējās komunikācijas nodaļu, ziņo TVNET. Tas ir paveikts, īstenojot kolektīvā iesnieguma "Rīgas autoostas simbola – sarkanā ozola – saglabāšana" prasību. 59 gadus vecais, trīs stāvu mājas augstumā lielais un daudzas tonnas smagais ozols, kuru Rail Baltica būves ietvarā sākotnēji bija paredzēts iznīcināt, nu jau sāk iesakņoties Ģenerāļa Radziņa krastmalā – laukumā pie Spīķeriem. Koka pārstādīšanu veica pilnsabiedrība "RBBL" kopā ar uzņēmumu "Labie koki". "Ozola pārvietošana ir tehniski sarežģīta operācija, kas ilga deviņas stundas. Pārvietojamais koks ar metāla palīgkonstrukcijām sver aptuveni 40 tonnas. Sākumā ozols ar celtni tika uzlikts uz treilera, pārvietots 150 metrus pa Maskavas ielu un pēc tam iecelts tā turpmākajā atrašanās vietā. Lai koku varētu pārvietot, uz laiku tika demontēti tramvaja kontakttīkli," skaidro "Labo koku" vadītājs, koku eksperts Edgars Neilands. Lai ozols iejustos jaunajā vietā, turpmākos trīs gadus tam būs jāpievērš pastiprināta uzmanība, norāda E. Neilands. Rīgas autoostas sarkanais ozols ir dendroloģiski vērtīgs un Latvijā salīdzinoši reti sastopams koks, kas tika iestādīts 1964. gadā, kad tika būvēta autoosta. Ozols pilnveido ainavu Rīgas vēsturiskajā centrā, un autoostas kontekstā tam ir svarīga emocionāla un vēsturiska vērtība. "Rail Baltica" izbūves dēļ 2022. gada janvārī koks jau tika pārvietots uz pagaidu atrašanās vietu. Šajā laikā par koku gādāja Rīgas autoostas komanda, kas nodrošināja regulāru koka laistīšanu. 2023. gada februārī tika sākti būvdarbi Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras projekta "Rail Baltica" integrēšanai Rīgas centra infrastruktūrā. Lai nodrošinātu drošu un ērtu satiksmi Centrālās stacijas apkārtnē, līdz gada beigām tiks pārbūvēti krustojumi un izbūvēta mūsdienīga gājēju, velobraucēju un sabiedriskā transporta infrastruktūra. Pie TVNET publikācijas ir skatāms arī šim notikumam veltīts video ar E. Neilanda komentāru. Uzmanību notikumam ir pievērsis arī LTV Ziņu dienests. Seko ManaBalss.lv ziņām arī Facebook! Un, kā jau vienmēr uzsveram pie katras ManaBalss.lv ziņas, – apsver savu atbalstu ManaBalss.lv autoru jaunākajām iniciatīvām! _______________________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 60 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un iesaistīto pušu uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam salīdzinoši ir pat ļoti liela atsaucība, un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Tomēr dažām idejām patīk stiept gumiju, un noturīga to pārstāvniecība prasa laiku. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī iespēju atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu!
Ozols tiek pārstādīts; iniciatīva ir sekmīga21. Jan (2022) "Uzskatām, ka iniciatīva ir traktējama kā uzklausīta un sekmīga," pēc nesenajiem jaunumiem par "autoostas ozola" pārstādīšanas darbu sākumu saziņā ar ManaBalss.lv saka iniciatīvas virzītāju pārstāve. Paldies ikvienam iniciatīvas parakstītājam/-ai! Šis ir viens no gadījumiem, kad ManaBalss.lv lietderīgums ir pierādījies arī publisko apspriešanu kontekstā, jo absolūti lielākais vairums parakstu par ozola saglabāšanu tika savākti un iesniegti domē caur šo sabiedrības līdzdalības platformu. Proti, Rīgas domes rīkotajā publiskajā apspriešanā par autoostas sarkanā ozola likteni "Rail Baltica" būvniecības sakarā izteicās 638 cilvēki. 548 no tiem ar saviem parakstiem par koka saglabāšanu ir pievienojušies caur ManaBalss.lv attiecīgo iniciatīvu. Kā lasāms plašsaziņā un arī Rīgas autoostas mājaslapā, naktī no 19. uz 20. janvāri, laika posmā no plkst. 23.30 līdz 5.00 pilnsabiedrība BERERIX kopā ar ekspertiem – arboristiem no "Labie koki" – pārvietoja sarkano ozolu uz Rīgas starptautiskai autoostai piederošu zemesgabalu netālu no koka pašreizējās augšanas vietas. Tā turpmāk kļūs par koka pagaidu mājvietu līdz brīdim, kad Rīgas pašvaldība līdzās Rail Baltica izbūvētai infrastruktūrai īstenos iecerētos pilsētvides labiekārtošanas projektus.
_____________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 45 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu. Tavai balsij ir nozīme! Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā! Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.
Sarkanais ozols tiks pārstādīts pagaidu "mājvietā"07. Dec (2021) Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas Centrālās stacijas būvnieki pilnsabiedrība "BeReRix" Rīgas Starptautiskajā autoostā augošo sarkano ozolu pārstādīs turpat netālu uz autoostai piederošas zemes, atsaucoties uz aģentūru LETA par "BeReRix" informāciju šai sakarā raksta "Latvijas Avīze" portāls. Šī jaunā vieta kļūšot par koka pagaidu mājvietu līdz brīdim, kad Rīgas pašvaldība līdzās "Rail Baltica" izbūvētai infrastruktūrai īstenos iecerētos pilsētvides labiekārtošanas projektus. Iepriekš no 2. novembra līdz 15. novembrim notika publiskā apspriede par pie Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijas augošā sarkanā ozola nociršanu dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai. Koka ciršanas ierosinātājs ir "Rail Baltica" Rīgas centrālā satiksmes mezgla būvnieks pilnsabiedrība "BeReRix". Rīgas starptautiskā autoosta kategoriski nepiekrita ozola ciršanai, jo tas tika iestādīts saistībā ar autoostas darbības sākšanu un tam ir simboliska nozīme. Rīgas starptautiskās autoostas ieskatā "BeReRix" finansiālais ieguvums, nocērtot ozolu, nevar būt salīdzināms ar sabiedrības interesēm. Šajā sakarā ManaBalss.lv platformā tika arī publicēta iniciatīva "Rīgas autoostas simbola – sarkanā ozola – saglabāšana", kas publiskajā apspriešanā nodrošināja lielāko skaitu parakstu par koka saglabāšanu. Kopā ar "Labie koki" ekspertiem – arboristiem – ir novērtēts ozola stāvoklis un potenciālās iespējas izdzīvot jaunajā mājvietā. Koka pārvietošanas izmaksas sasniegs 40’000 eiro. No tehniskā viedokļa koka pārstādīšana būs sarežģīts process, jo tā vainagā un saknēs ir ieauguši elektrības un telekomunikāciju kabeļi un būs jāveic to demontāža, papildus arī elektrības un telekomunikācijas tīklu pārslēgšana. Ir paredzēta arī tramvaja kontakttīklu demontāža. Pārstādīšanas darbus "Labie koki" veiks kopā ar būvspeciālistiem nakts stundās, lai mazinātu ietekmi uz sabiedriskā transporta plūsmu pilsētā. Darbus ir plānots veikt 2022. gada janvārī, ja to izpildei būs piemēroti laikapstākļi. Izdevumus par sarkanā ozola pārvietošanu segs pilnsabiedrība "BeReRix". Kā iespējamā koka patstāvīgā augšanas vieta tiek izskatīta teritorija starp Ģenerāļa Radziņa krastmalu un Maskavas ielu, posmā no Spīķeriem līdz Pilsētas kanālam. Nākamā gada pirmajā pusē ir plānots uzsākt būvprojekta "Ģenerāļa Radziņa krastmalas, 11. novembra krastmalas un 13. janvāra ielas krustojuma un saistītās infrastruktūras pārbūve" izstrādi. Projektētājiem projektēšanas uzdevumā tiks iekļauta prasība rast risinājumu koka pārstādīšanai objekta teritorijā, ja tas ir tehniski iespējams un risinājumu saskaņot ar atbildīgām institūcijām. Ja tiek atrisinātas tehniskās lietas un risinājums ir saskaņots atbildīgajās institūcijās, tad sarkano ozolu provizoriski ir paredzēts pārstādīt objekta teritorijā līdz 2023. gada beigām. Kopumā "Rail Baltica" būvniecības un labiekārtošanas darbu rezultātā Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkārtnē pilsētniekiem pieejamā zaļā zona palielināsies trīs reizes. Piemēram, Stacijas dienvidu laukuma labiekārtošanas rezultātā galvaspilsēta iegūs gandrīz 9000 kvadrātmetru zaļas teritorijas. Laukumā kopumā iestādīs vairāk nekā 4000 krūmus un ziemcietes, kā arī priedes, ozolus, pīlādžus un kļavas. Informācijai: Pilnsabiedrībā "BeReRix" ir apvienojušies Beļģijas būvniecības uzņēmums "Besix Group", Latvijas būvnieks "Rere būve" un Itālijas būvnieks "Rizzani de Eccher" ar mērķi īstenot projekta "Rail Baltica" nozīmīgu daļu – Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību. Avots: "Latvijas Avīze" portāls _____________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 45 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu. Tavai balsij ir nozīme! Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā! Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.
Lielākais vairums parakstu par Rīgas autoostas sarkanā ozola saglabāšanu ir iesniegti ar ManaBalss.lv iniciatīvu01. Dec (2021) Rīgas domes rīkotajā publiskajā apspriešanā par autoostas sarkanā ozola likteni "Rail Baltica" būvniecības sakarā ir izteikušies 638 cilvēki. 548 no tiem ar saviem parakstiem par koka saglabāšanu ir pievienojušies caur ManaBalss.lv attiecīgo iniciatīvu. Ziņu portāls "Jauns" analizē, ka absolūtais vairums jeb gandrīz visi no apspriešanas dalībniekiem iestājas par koka saglabāšanu. Par koka nociršanu Rīgas domes aptaujā iestājušies vien seši cilvēki. Jānorāda, ka parakstu vākšana par iniciatīvu "Rīgas autoostas simbola – sarkanā ozola – saglabāšana" aizvien turpinās, lai norādītu uz turpinošo atbalstu šai prasībai. Sarkanā ozola nociršanu atbalsta vien seši aptaujas dalībnieki. Viņu galvenie argumenti: - ekonomiskais pamatojums: šobrīd sabiedrība šo jautājumu risina ar nepietiekamu informāciju par alternatīvajiem variantiem un to izmaksām; tā pārstādīšana izmaksātu no 18 līdz 28 tūkstošiem eiro (un tās nav vienīgās izmaksas); - šis konkrētais sarkanā ozola eksemplārs nav tik vērtīgs, cik daudzi vēlas to pasniegt; tā vērtība ir 1400–3500 eiro; - šā koka emocionālā vērtība ir pārspīlēta: "Šis koks ir stādīts reizē ar autoostas celtniecību, līdz ar to tam ir emocionālā piesaiste. Retorisks jautājums – vai, pārstādot šo koku, var pārnest arī emocionālo vērtību? Koku nav piedāvāts pārstādīt uz jauno autoostu, līdz ar to autoostu nojauks un uzcels citu, bet šo koku pārstādīs kādā vietā, kur tas būs vienkārši sarkanais ozols no bijušās autoostas"; - "Rail Baltica" ir liels projekts, un būs vēl daudz koku, kuri būs jāizcērt šā projekta ietvaros. Ja emocijas tiks pieļautas kā vienīgais vērā ņemamais arguments, tad pārstādīt vajadzēs vēl ļoti daudzus kokus. Līdz ar to šis koks var kļūt par precedentu, uz kuru atsauksies citos gadījumos; - pastāv liela varbūtība, ka pārstādīšanas rezultātā koks vienalga ietu bojā. Savukārt 632 neatbalsta koka nociršanu. Un viņu galvenie argumenti tik tiešām ir emocionāli. Šādu viedokļu ir desmitiem. Rīgas domes Komunikācijas pārvaldes projektu koordinators Mārtiņš Vilemsons portālu "Jauns" informēja, ka Apstādījumu saglabāšanas komisija lēmumu plāno pieņemt tuvāko nedēļu laikā. Komisijas sēdes notiek pirmdienās, un nākamā ir paredzēta 6. decembrī. Avots: ziņu portāls "Jauns" _____________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 45 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu. Tavai balsij ir nozīme! Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā! Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.
Paraksti par autoostas sarkano ozolu ir pieņemti publiskās apspriešanas ietvarā23. Nov (2021) Saziņā ar platformu ManaBalss.lv Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments šīs nedēļas sākumā ir guvis pieeju domē iesniegtajiem 548 parakstiem par iniciatīvu "Rīgas autoostas simbola – sarkanā ozola – saglabāšana". Šie paraksti tiek pievienoti līdz 15. novembrim notikušajai publiskajai apspriešanai. Izvērstu publikāciju par autoostas ozolu pirms apspriešanas beigām veltīja ziņu portāls "Jauns". Šeit iniciatīvas atbalstītājiem pārpublicējam izvilkumus no raksta. Sarkano ozolu netālu no autobusu izbrauktuves no Rīgas autoostas Maskavas ielas pusē pie dzelzceļa uzbēruma iestādīja 1964. gadā līdz ar toreiz jaunās autoostas izbūvi. Visus pēdējos 57 gadus tas ir teju autoostas svētozols, un autoostas darbinieki to uzskata par savu simbolu. Bet nesen "Rail Baltica" celtniecības gaitā to pēkšņi paredzēja nocirst. Tas izraisīja protestus – portālā ManaBalss sāka parakstu vākšanu par ozola saglabāšanu, bet Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments rīkoja aptauju par tā likteni. Apspriešanas rezultāti vēl nav apkopoti, un Rīgas domei tuvākajā laikā būs jālemj par tā likteni. Bet, pēc visa spriežot, to visdrīzāk saglabās, precīzāk sakot – pārstādīs. Kur – gan vēl īsti skaidrs nav. Koka saglabātāji apelē pie latviešu svētās sirdsapziņas, kuras gēnos jau ierakstītas rūpes par ozolu, bet tā nociršanas piekritēji skandina par nesamērīgi dārgajām izmaksām, kas būs gadījumā, ja ozolu nolems pārstādīt – vairāk nekā 40 000 eiro. Autoostas vadītāja Vaira Gromule teikusi: "Es tiešām nedomāju, ka lielais "Rail Baltica" projekts būtu jāsāk ar ozola nociršanu. Šis ozols mums ir īpašs tāpēc, ka ir sarkanais ozols jeb akmens ozols – stiprs un grūtos apstākļos audzis, kopš nodeva ekspluatācijā un sāka darboties autoosta." Sākotnēji koku bijis paredzēts pārstādīt iepretī autoostas ieejai, kur pašlaik atrodas nojaucamais tirdzniecības centrs "Titāniks", taču, autoostai par pārsteigumu, tika izsludināta sabiedriskā apspriešana par koka ciršanu. Pārstādīt – pārāk dārgi Savukārt "Rail Baltica" nolīgtā būvnieka "BeReRix" pārstāvji skaidro, ka koku izdevīgāk nocirst nekā saglabāt. Vispirms bija iecere to saglabāt, bet tad atklājās, ka koks ieaudzis gan virszemes, gan apakšzemes komunikācijās, un tā pārstādīšana būs nesamērojami dārga. "Eiropas Dzelzceļa līniju", kas nodarbojas ar "Rail Baltica" attīstību, pārstāve Rita Voronkova portālam Jauns teica: "Uzreiz varu teikt, ka projekts pakļausies sabiedrības viedoklim un sabiedriskās apspriešanas rezultātam. No projekta puses varam informēt par konkrētām izmaksām, lai būtu vieglāk orientēties situācijā un blakus cienījamām emocionālajām vērtībām būtu arī precīza informācija par nepieciešamajām izmaksām: No tehniskā viedokļa koka transportēšana ir sarežģīta. Tā kā koka vainags ir ieaudzis elektrības un telekomunikāciju kabeļos, ir jāveic nopietni demontāžas darbi. Koka pārvietošana izmaksātu apmēram 20’000 eiro. Papildus elektrības un telekomunikāciju pārslēgšana izmaksās ap 8000 eiro. Darbs ir veicams naktīs, jo būs jāpārorganizē gan autobusu, gan tramvaju satiksmes kustība, kā ar jāveic tramvaja kontakttīklu demontāža, kas arī ievērojami sadārdzina kopējās darbu izmaksas. Vēl viens izaicinājums ir jaunas vietas atrašana – autoostai nav brīvas teritorijas, pastāv iespēja koku pārvest uz Zaķusalu. Lai to veiktu, būtu jāpiesaista barža un celtņi. To izmaksas būtu vismaz no 5000 līdz 10’000 eiro. Pirms koka pārvietošanas būs nepieciešams izbūvēt Zaķusalā pagaidu piestātni, lai koku izvestu krastā, sagatavotu augšanas vietu. Kopējās izmaksas viena koka pārstādīšanai varētu būt vairāk nekā 40’000 eiro. Ja pēc sarunām ar Rīgas pašvaldību tiek atrasta vieta, kura ir tuvāka esošā koka augšanas vietai, tad pārvietošanas izmaksas var nedaudz samazināties." Koku jau gatavo pārstādīšanai Spriežot pēc ierakstiem sociālajos tīklos, negaidot oficiālo sabiedriskās apspriešanas rezultātus, kad Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentam "pēc publiskās apspriešanas rezultātu apkopošanas jāsniedz ziņojums par tās rezultātiem Rīgas domes Apstādījumu saglabāšanas komisijas sēdē", ir sākusies ozola sagatavošana pārstādīšanai. To veic SIA "Labie koki", kas arī iestājas par ozola saglabāšanu. Pagaidām gan vēl nav skaidrs, kur to varētu pārstādīt. Ir pavisam reālas iespējas koku arī nepārvest uz Zaķusalu, bet pārstādīt kaut kur turpat tuvumā – pie Zinātņu akadēmijas augstceltnes vai Spīķeru rajonā. Rīgas Pilsētas attīstības departamenta Cilvēkresursu un komunikācijas nodaļas vadītāja Inese Pabērza portālam Jauns pauda: "Līdztekus izsludinātajai sabiedriskajai apspriešanai par koka nociršanu Rīgas pašvaldības eksperti kopā ar uzņēmuma pārstāvjiem risina dažādas iespējas gan koka pagaidu novietnei, gan tā potenciālajai augšanas vietai un tamlīdzīgi. Tā kā sarunas turpinās, pirms lēmuma pieņemšanas katru atsevišķu potenciālo scenāriju nekomentēsim." No šīs atbildes var saprast, ka pašvaldība vairs nemaz nedomā atļaut ozolu sazāģēt malkas klučos, bet tas tiks pārstādīts. Pašvaldība ir paudusi apņemšanos koku saglābt, pārceļot to uz citu vietu vai uzglabāt konteinerā līdz brīdim, kamēr tam atrodas cita vieta. "Lūdzu, lūdzu, saglabājiet!" Tam, ka koks jāsaglabā, nevis jāpārvērš malkā, pēc visa spriežot, piekrīt arī vairums rīdzinieku. Pašvaldības mājaslapā, kur tiek informēts par sarkanā ozola likteņa sabiedrisko apspriešanu, nav neviena ieraksta, kas atbalstītu tā likvidēšanu. Lūk, tikai daži komentāri Rīgas domes mājaslapā: Bijušais "Rīgas mežu" darbinieks Uldis Zommers: "Koka vēsturiskā izcelsme, ainaviskā, bioloģiskā un botāniskā vērtība, kā arī vainaga izmēri liek šo koku uzskatīt par sabiedriski nozīmīgu Rīgas pilsētas apstādījumu elementu, neskatoties uz to, ka tas šobrīd aug sarkano līniju robežās. Ja būvvaldes apstādījumu inspektori (viedā un augstā komisija) un "Rail Baltica" būvnieki ar cieņu izturas pret pilsētas pagātni, tai rūp ne vien pilsētas nākotne, bet arī tagadne, tad loģika prasa šo koku pārstādīt kādā no pilsētas apstādījumu teritorijām, lai tas augtu un zaļotu vēl daudzus gadu desmitus. Šī koka izmēri un atrašanās vieta, kā arī dabas apstākļi šobrīd ļauj tehniski sagatavot koku pārstādīšanai. Un veiksmīgi pārstādīt, pieaicinot pilsētas apstādījumu speciālistus un labi ekipētus profesionāļus." Andis: "Jau no bērnības zinu to ozolu, un nebūšu latvietis, ja neiestāšos par tā saglabāšanu, lai arī citā vietā!" Daiga Priede: "Lūdzu, lūdzu, saglabājiet ozolu!" Laura Alksne: "Ozolu jāpārstāda tā dendroloģiskās un vēsturiskās vērtības dēļ." Jānis Bluka: "Skaidrs, ka ozols jāsaglabā un tas jāpārstāda. Koks pelnījis būt pārstādīts Rīgas vēsturiskajā centrā. Blakus uzstādāma paskaidrojoša informācija, kad un kādēļ šis ozols ticis pārstādīts šajā vietā." Irēna: "Par saglabāšanu! Ieguldījumus atmaksās gandarījums par vērtību nosargāšanu. Redzams, ka pārstādītie koki turpina augt un priecēt cilvēkus." Iveta: "Koks ir jāsaglabā. Tas ir skaists un simbolisks. Nedrīkst iznīcināt "saknes" tikai tāpēc, ka tas kādam ērtāk un lētāk." Avots: portāls Jauns _____________________________ Lūgums no ManaBalss komandas: Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai. Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 45 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā. Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji. Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu. Tavai balsij ir nozīme! Apsver savu atbalstu jaunākajām iniciatīvām ManaBalss platformā! Abonē arī ManaBalss iniciatīvu jaunumus savā e-pastā! To var viegli izdarīt, mūsu mājaslapas viedlogā "ManaBalss.lv labās ziņas – Tavā e-pastā!" ierakstot savu adresi.