"Mīļa vēstulīte" un politiskais kašķītis par ceļiem 24. Feb (2021)

Saeimas un valdības dienaskārtībā tiek atjaunots jau gadiem "iestrēgušais" jautājums par finansējumu Latvijas ceļu uzturēšanai.

Kolektīvais iesniegums "Par ceļiem bez bedrēm", ko platformā ManaBalss parakstīja 10'435 Latvijas pilsoņi, Saeimā nonāca jau 2015. gada novembrī. Tas prasa ikgadējo transporta nodevu pievienot degvielas cenai, un akcīzes nodokli novirzīt ceļu remontam un uzturēšanai.

Šī valsts budžeta plānošanai sāpīgā tēma kopš tā laika arī pēc politiķu iniciatīvas ir apspriesta vairākkārt (skat. šeit 12. punktā). Par ceļu uzturēšanas politikai veltīto un "iestrēgušo" iniciatīvu atgriešanu politiskajā dienaskārtībā ManaBalss ir īpaši tikusies ar satiksmes ministru. Līdz šim šķita, ka šie jautājumi ir "iestrēguši" itin bezcerīgi, tomēr Saeima tos ir atkal atjaunojusi savā un izrietoši – arī valdības dienaskārtībā.

Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē, izskatot iesniegumu "Par ceļiem bez bedrēm", sēdes vadītājs norādīja, ka "šis jautājums ir ar tā saucamo garo bārdu", kā arī izteica pārmetumu Finanšu ministrijai (FM), ka tā uz sēdi nav deleģējusi ekspertu, kurš varētu pilnvērtīgi komentēt šā jautājuma statusu.

Komisijas deputāti atbalstīja lēmumu FM nosūtīt "mīļu vēstulīti" par pilnvērtīgu nepiedalīšanos sēdē, lai gan par to jau laikus tika izziņots. Klātesošais FM pārstāvis solīja, ka ministrijas komentārs tiks sniegts rakstiski.

Komisijas sēdē bija acīmredzamas politiskās domstarpības starp nozarēm – par budžetu atbildīgo FM un par ceļu politiku atbildīgo Satiksmes ministriju (SM). Tā Krišjānis Feldmans (JKP), kura partijas biedrs ir satiksmes ministrs, norādīja, ka jautājums "intuitīvi visiem ir skaidrs" – ceļu nozare budžetā apdalīta.

Viņa vērtējumā SM ir spiesta pat atsaukties uz Covid-19, lai panāktu ceļu uzturēšanai nepieciešamo finansējumu. Izrietoši parlaments FM prasīs arī komentēt jautājumu par degvielas akcīzes korektu pārdali un datus par to, cik liela akcīzes daļa tiek iezīmēta tieši ceļu uzturēšanai.

Tāpat tiks prasīts, kādi ir FM apsvērumi nodalīt transportlīdzekļa nodokli no ceļu uzturēšanai novirzāmajiem izdevumiem un paņemt no šā gada pamatbudžeta 50 miljonus eiro nost no ceļiem domātā finansējuma.

Pagaidām tika nolemts iniciatīvas turpmāko izskatīšanu virzīt Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai, šim uzdevumam pieslēdzot arī FM un SM. Apspriešanas turpmākajā gaitā tāpat vajadzētu noskaidroties datiem, "kas interesē arī sabiedrību", piemetināja. K. Feldmans.

Jānorāda, ka pirms diviem gadiem, kad iepriekšējās ceļu politikas iniciatīvas bija acīmredzami "iestrēgušas varas gaiteņos", ManaBalss tika publicēta iniciatīva "Nekavējoties aktivizēt kolektīvos iesniegumus par autoceļu politiku!", kas aizvien vāc balsotāju atbalstu. Šī iniciatīva tai skaitā prasa dienaskārtībā atjaunot arī kolektīvo iesniegumu "Atcelt pastāvošo ceļa nodokļa iekasēšanas modeli, ieviest pēc Igaunijas vai Lietuvas parauga", ko Saeima ar gandrīz 22 tūkstošiem Latvijas pilsoņu parakstu saņēma 2016. gada oktobrī.

Kopš tā laika pilsoņu ticība par iespēju ietekmēt ceļu politiku ir acīmredzami kritusies, un aicinājums šos jautājumus atjaunot dienaskārtībā negūst lielu sabiedrības atsaucību. Pašreizējā Saeimas iniciatīva tomēr dod cerību, ka tas ir iespējams un ka tas notiks. Tāpēc aicinām apsvērt atbalstu iniciatīvai "Nekavējoties aktivizēt kolektīvos iesniegumus par autoceļu politiku!" un veicināt šo jautājumu izskatīšanu.


Lūgums no ManaBalss komandas:

Tā kā interesējies par šo ziņu un visdrīzāk esi arī ManaBalss plašās kopienas dalībnieks/-ce, mēs būtu ļoti pateicīgi, ja Tu ziedotu platformas darbības uzturēšanai.

Arī Tavi ziedojumi palīdz nodrošināt lielo "aizkulišu" darbu, ko prasa pilsonisko iniciatīvu reālas ietekmes panākšana. Ar 36 pēc pilsoņu iniciatīvām mainītiem likumiem kopš 2011. gada ap ManaBalss platformu radītā pilsoniskās līdzdalības ekosistēma ir unikāli sekmīga pasaules mērogā.

Tās efektivitāte izriet no platformas ManaBalss darba augstās kvalitātes un ar to saistītās uzticības pret to, ko mēs arī kopā ar Tevi darām. Mūsu kopējam darbam ir salīdzinoši pat ļoti atsaucīgi un pret to ar cieņu izturas politiķi, ministrijas un citas publiskā sektora iestādes, amatpersonas, juristi un dažādu jomu eksperti, nevalstiskās organizācijas un mediji.

Arī Tu esi lieliska Latvijas sasnieguma un spēcīga stāsta daļa! Ļauj tam skanēt arī turpmāk – iesaisties, balso, dalies ar ManaBalss iniciatīvu ziņām soctīklos, rosini savas iniciatīvas. Un apsver arī atbalstīt mūsu darbu ar ziedojumu.

Tavai balsij ir nozīme!

Seko mums Facebook un arī Intagram!